Humbrol Metal Cote färger

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Humbrol Metal Cote färger

Inlägg av Fenix »

Jag vet att jag nämnt problemet redan men jag har stora problem med Humbrols Metal Cote Färger särkilt Polished Aluminium. Jag målade en Lansen helt i Polished Aluminium efter två veckor var den fortfarande inte torr och före det Målade jag en B-17G helt i Polished Alumium och den släppte färgen när man tog i den även månader efter jag målat den. De andra Metal Cote färgerna funkar bättre men de tar längre tid att torka än icke Metal Cote färger. Jag kör fortfarande mestadels penselmålning. Har jag missat något steg vid målning med Metal Cote färger (Målar direkt på plasten)?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Humbrol Metal Cote färger

Inlägg av Robin Nilsson »

Späder du färgen med någonting ?

Om du hade använt nån kufisk färg under så kunde det vara en bov i
dramat men på ren plast .... Plasten var ren från fett och olja från
gjutformarna antar jag?
Du har rört om ordentligt ??

/ Robin
Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

Re: Humbrol Metal Cote färger

Inlägg av Per.V »

Jag har aldrig haft det problemet , upplever det som om dom torkar fortare
än vanlig Humbrol, men man måste röra om färgen väldigt mycket innan och under tiden man målar, jag tycker att pigmentet sjunker under tiden man målar, särkilt om man har ett längre målarpass.
Jag har spätt mina lite med balsamterpentin.
Per Vildarve. Gotland
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Humbrol Metal Cote färger

Inlägg av Fenix »

Robin Nilsson skrev:Späder du färgen med någonting ?

Om du hade använt nån kufisk färg under så kunde det vara en bov i
dramat men på ren plast .... Plasten var ren från fett och olja från
gjutformarna antar jag?
Du har rört om ordentligt ??

/ Robin
Jag tvättar aldrig mina polystyren modeller jag trodde det bara gällde Resin delar. Jag rörde om cirka 1 minut innan målning med Ikeas mjölkskummare och jag har aldrig testat att spä ut Metal Cote färger. Så där kanske vi har två av problemen.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Humbrol Metal Cote färger

Inlägg av Fenix »

Per.V skrev:Jag har aldrig haft det problemet , upplever det som om dom torkar fortare
än vanlig Humbrol, men man måste röra om färgen väldigt mycket innan och under tiden man målar, jag tycker att pigmentet sjunker under tiden man målar, särkilt om man har ett längre målarpass.
Jag har spätt mina lite med balsamterpentin.
Färgen har känts torr vid beröring men när man hållit i färgen ett tag t.ex vid dekal påsättning så har färgen kladdat av sig på fingrarna och i värsta fall även på dekaler.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Humbrol Metal Cote färger

Inlägg av Robin Nilsson »

De allra flesta plastmodeller är tillräckligt fettfria för att det ska fungera
med Humbrol-färger så det borde inte vara roten till det onda.

Har du kollat att det inte finns en seg bottensats i burken ? Ibland räcker
det inte att röra, man måste nästan bryta upp färgen med en mejsel från
botten av burken och mosa ut den i det "genomskinliga"
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Humbrol Metal Cote färger

Inlägg av Fenix »

Robin Nilsson skrev:De allra flesta plastmodeller är tillräckligt fettfria för att det ska fungera
med Humbrol-färger så det borde inte vara roten till det onda.

Har du kollat att det inte finns en seg bottensats i burken ? Ibland räcker
det inte att röra, man måste nästan bryta upp färgen med en mejsel från
botten av burken och mosa ut den i det "genomskinliga"
Det har jag ju inte i och för sig. Dock är det inte genomskinligt på toppen men jag ska testa att gräva i botten med ngt hårdare än en mjölkskummare nästa gång jag använder metal cote färger.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Humbrol Metal Cote färger

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag Googlade lite och det verkar som om innehållet (kemin) i burkarna haft rätt så besvärliga variationer så du kan ju ha drabbats av dåliga burkar ....
/ Robin
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Humbrol Metal Cote färger

Inlägg av Fenix »

Robin Nilsson skrev:Jag Googlade lite och det verkar som om innehållet (kemin) i burkarna haft rätt så besvärliga variationer så du kan ju ha drabbats av dåliga burkar ....
/ Robin
Jag är inne på andra varvet med Metal Cote färger jag har svårt att tro att 2 omgångar på raken (med några års mellanrum) kan vara "dåliga". Jag har frågat detta på några utländska forum och där verkade jag rätt ensam med dessa problem. Jag hade hoppats att kunna använda Polished Aluminium på min A Bit 'O Lace för vare sig 11 eller 191 ser bra ut på större ytor bl.a för att de ser matta ut.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Humbrol Metal Cote färger

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Vill nog ställa frågan om inte Humbrol's Metal cote färger försämrats på samma sätt som deras övriga färger? Jag var imponerad när de här färgerna kom. Målade utblåsen till både Starfighter och Phantom samt Crusader med dem och var imponerad över resultatet. Och det var då penselmålade ytor. Men jag har aldrig uppnått samma resultat med de nya färgerna. Och det känns lite igen direkt när man börja polera efter torktiden. De gamla färgerna var matta efter tork men blev blanka med lite bomullspolering. Och det syntes på bomullen. Men så är det inte med dagens färger. De blir inte blanka och den matta strukturen kvarstår,..

// Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar