Underhåll av airbrush

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av aln63 »

Hej,
Jag upplever också att Tamiyas matta färger kan var lite väl matta och upplevas som grovkorniga. Om man tar i en liten mängd av tamiyas klarlack i färgmixen tycker jag att man kan få ett resultat som mer påminner om Gunzes färger (som är lite mer åt det sidenmatta hållet).

När det gäller thinner så har jag börjat använde Guzes Mr. Leveling Thinner (på Magnus F's inrådan) och det funkar superbra. Särskilt de blanka färgerna blir betydligt bättre (mindre apelsinskalseffekt) med Gunzes thinner än med Tamiyas eget thinner.

/Anders
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av felle-j »

Tamiya färgen jag använde senast var väldigt matt och jag blandade i lite klarlack för att den skulle bli blankare men det var tydligen inte tillräckligt med klarlack för den var fortfarande väldigt matt.

Har beställt lite Gunzefärg som jag hade tänkt prova när jag får hem det.
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av felle-j »

Gjorde ett nytt försök nu med mer thinner i färgen men det verkade bli inte så mycket bättre, men resultatet visar sig när färgen har torkat helt. Lite blankare blev den dock då jag hade i lite mer klarlack men trodde verkligen inte att det skulle behövas så mycket klarlack för att färgen skulle bli blankare!
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Snussugen »

Tänkte fråga detta i en existerande airbrush-tråd istället för att göra ytterligare en... :D

Mitt "fine head assembly" till min Badger 150 har lagt av. Det kommer ingen färg alls är den är påskruvad. Den är dessutom 100% ren (jag är väldigt noga med att göra rent airbrushen efter användning), så vad kan detta bero på? Max på Rebell sade något om bivax för att täppa någon grej... men hur släppte det till att börja med?

Tacksam för svar... så man vet om man ska köpa nytt head assembly eller lite bivax. :)
Live & let dry.
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av denstore »

Max kan ha lösningen, men frågan är väl i så fall var det läcker luft. Bubblar det i koppen, eller kommer det kanske ut luft någon annanstans?
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Snussugen »

Ja alltså skruvar jag på det vanliga "huvudet" så sprutar den ju utan problem, men det är mediumstorlek eller något, så finlir kan man glömma.

Så felet ligger nog i det här fine head assemblyt... är nyfiken på hur det pajat - och om det hjälper med lite bivax... var man nu ska kleta det någonstans.
Live & let dry.
Björn H
Inlägg: 215
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Björn H »

Du byter väl även nålen och inte bara munstycket? Om inte har du en för grov nål.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Snussugen »

Ja, jag har en "fine needle" till munstycket, och medium till.. mediumstycket. :)

(jag kunde sagt munstycke istället för fine head assembly hela tiden, haha - brainfart)
Live & let dry.
Björn H
Inlägg: 215
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Björn H »

Fungerar det att köra rent vatten genom Fine munstycket? Om du kör rent vatten, bubblar det i färgkoppen?
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Snussugen »

Den blåser luft när det är enbart vatten i färgkoppen. Inga bubblor uppstår i färgkoppen som förblir full med vatten.

Men luft! Ett framsteg! Haha...
Live & let dry.
Skriv svar