Underhåll av airbrush

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av felle-j »

Istället för att göra en ny tråd så fortsätter jag på denna eftersom det fortfarande rör airbrush.

När jag airbrushar så ser det ut som på bilden nedan när färgen har nått materialet. Antar att det inte ska se ut så men vad kan det bero på? Fel lufttryck, dåligt rengjord spruta, fel konsistens på färgen? Använde mig där utav Tamiya Acrylic utspädd 50/50 ungefär me X-20A och en droppe retarder.

Misstänker att det mest är för att airbrushen inte är helt ren så jag beställde en flaska med Gunze Mr. Tool som jag kan rengöra airbrushen med.

Det syns kanske inte så tydligt men "sprutbilden" eller vad man nu än säger är ganska kornig typ. Färgen appliceras inte riktigt jämnt utan den sprids ut i små droppar. Svårt att förklara men jag hoppas att ni förstår.

Pölen av färg i mitten av papperet har inte med saken att göra. Där sprutade jag på en massa färg med flit bara.

Bild
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Snussugen »

Jag har samma problem med min Badger 150, Felix. Resultaten kan jämföras med sprayverktyget i Microsoft Paint.
Live & let dry.
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Falken »

Vilket lufttryck använder ni?
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
denstore
Inlägg: 935
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av denstore »

Att man får "kornighet" beror nog på att färgen inte atomiserats helt och hållet. Lösningen är då tunnare blandning och eller högre tryck. Högre tryck ger dock eventuellt problem med mer overspray, alltså det som upplevs som prickar utanför själva sprutbilden.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Snussugen »

Brukar köra runt 25 psi, tycker det är lagom för Humbrol, men vad vet jag. :p Kan prova lite tunnare färg innnan jag ger mig på lufttrycket.
Live & let dry.
denstore
Inlägg: 935
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av denstore »

Snussugen skrev:Brukar köra runt 25 psi, tycker det är lagom för Humbrol, men vad vet jag. :p Kan prova lite tunnare färg innnan jag ger mig på lufttrycket.
Jag brukar köra mellan 8 och 10 psi, i alla fall om det ska bli någotsånär skarpa gränser. :)
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Snussugen »

8-10? Jahaja.. haha. Jag kanske är helt ute och cyklar då!
Live & let dry.
denstore
Inlägg: 935
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av denstore »

Snussugen skrev:8-10? Jahaja.. haha. Jag kanske är helt ute och cyklar då!
Njae, många som kör med sifon-matade airbrushar måste ha rätt högt tryck för att få fram färgen. Särskilt om man vill ha den lite mer täckande.
Det finns fram och baksidor med alla olika inställningar. Kruxet är att hitta den som passar just dig.:)
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av felle-j »

Jag kör på strax under 1 bar, och det är väl lite mer än 10 PSI. Sänker och höjer trycket ibland för att prova mig fram när jag inte känner att det står rätt till.

Misstänker att jag hade lite för lite förtunning och för lite retarder då färgen torkade ganska fort. Ska göra ett nytt försök ikväll eller imorgon, så vi får se hur det går då!
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Falken »

Hade liknande bekymmer i början av min airbrush-karriär.
Jag slutade använda retarder, spädde lite mer (använder Tamiyas X20 till all akryl oavsett märke), men det som gjorde absolut störst skillnad var att jag bytte färg-tillverkare. Nu använder jag Gunze så mycket som möjligt, funkar riktigt bra för mig. Även ModelMaster går bra. Med Tamiya får jag gärna både splatter o clogging och jag tycker pigmenten verkar vara ganska grova i en del kulörer, men det kan ju vara att jag inte hittat rätt balans mellan spädning o tryck för Tamiya. I och med att Gunze funkar så har jag inte lagt ner så mycket mer tid på att testa Tamiya.
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
Skriv svar