Mått ksp M/39 till en Strv M/41

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Plastn3rd
Namn: David

Mått ksp M/39 till en Strv M/41

Inlägg av Plastn3rd »

Efter lite sökande på nätet och i bokhyllan så kammade jag noll...... fordons monterad ksp M/39 tex strv m/41 osv .. behöver måttet på pipan/kylmanteln från kupolen om någon har den blekaste aning? Har foton från arsenalen på vagnen men svårt att gissa sig till måttet. Det ser ut som pipan slutar strax bakom nedre delen av luckan till styrbromsarna? Jag sätter min tilit till kunskapsbanken här så länge.
Försöker konvertera en Panda 1/16 T38 .. hittade en länk på en konvertering av en Italieri sats http://www.sphf.se/Modellbygge/strv%20m41/strv_m41.htm , fel skala o allt men det är en hjälp. Största grejjen är ju kanonen men det gick att bygga hela orginal kanonen upp o ch ned så att säga och jämnför man manteln så är det väldigt lite som skiljer sig så jag fuskar. Normala människor kommer knappast märka skillnaden .. (hoppas jag)

Någon som vet några figurer i 1/16 ? man skulle ju vilja ha en passande gubbe till.

/D
Senast redigerad av Plastn3rd den 16 feb 2015, 18:57, redigerad totalt 1 gånger.
Mats Averkvist
Kontakt:

Re: Mått på en ksp 39 någon?

Inlägg av Mats Averkvist »

Den var väl ganska lik en Browning M1919A4 vilket är den som licenstillverkades i Sverige...
Ksp m/42 var tydligen en licenstillverkad Browning M1919A6.
Plastn3rd

Inlägg av Plastn3rd »

Jo det kan stämma, men vi har en annan pipa och den har tydligen bytts igenom åren. Hittade dock en manual där den har samma kylmantel .. ska se om det finns mått i manualen!
Tack så länge
Plastn3rd

Inlägg av Plastn3rd »

Gjorde nya pipor och höftade lite på måttet, går det att lura ögat att detta är en ksp 39 monterad på en strv m/41

Bild

pipan är inte monterad i manteln bara där för man ska se tanken.. sen ska det ju sitta en stödring för o hålla pipan i manteln i framkant. Nästa steg är lite pc och behandling av gluggen till höger i bild.
Skriv svar