B4 Hawker Hart i 1/48?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: B4 Hawker Hart i 1/48?

Inlägg av jonaszett »

Vi testar...
Motor och Avgassamlare mm
Bild[/img]
Lådan
Bild[/img]
Extra delarna till motorn kåpa och fäste
Bild[/img]
Vac arket
Bild
Z
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: B4 Hawker Hart i 1/48?

Inlägg av Johan Elvin »

Tackar
Det ser ju onekligen ut som det är samma jag har förutom extra grejerna att göra en B 4. Undrar hur och när dom kom med i lådan.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
daneri
Inlägg: 88
Blev medlem: 11 feb 2015, 07:53
Namn: Dan Eriksson

Re: B4 Hawker Hart i 1/48?

Inlägg av daneri »

Det såg ju riktigt intressant ut. Hoppas att det blir ett "släpp" på denna.
/Dan
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: B4 Hawker Hart i 1/48?

Inlägg av magnusf »

Dan! Jag är rädd för att det här är ganska gamla prylar, jag har ett vagt minne av att ha läst om denna sats i Kontakt nummer 79 som var ett temanummer om B 4 (VAGT minne, det kan vara fel skala). Ska kolla i mina arkiv hemma.

Jag har även en dåligt underbyggt teori om att det kan ha varit specialsatser som plockats ihop av Collector's Corner som tog in mycket av Aeroclubs prylar till Sverige under 80- och 90-talet.

Ringer det några klockor hos er som sett byggsatsen?

Hälsningar

Magnus
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: B4 Hawker Hart i 1/48?

Inlägg av TuveB »

Har tyvärr inte kvar någon av mina CC-listor, men tittar man på kartongen så står där att den kostar 225.-, så rent logiskt borde det vara en CC utgåva av Aeroclub.
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: B4 Hawker Hart i 1/48?

Inlägg av Johan Elvin »

daneri skrev:Det såg ju riktigt intressant ut. Hoppas att det blir ett "släpp" på denna.
/Dan
Som sagt, dessa är rätt gamla nu. Men han har ju nytt på g nån gång i framtiden.
Saxat från BM konversation.
Hi Johan

I haven't completed the Hart fuselage and the Pegasus / Mercury radial engines which are also destined for a stalled project.

Regards
John
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: B4 Hawker Hart i 1/48?

Inlägg av Mats Averkvist »

Ja, det stämmer att CC försvenskade en del Aeroclub-satser... Själva motorn och ringen runt fanns som en egen artikel hos AC.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: B4 Hawker Hart i 1/48?

Inlägg av magnusf »

Plockade fram Kontakt nummer 79, borde kommit kring årsskiftet 1986-87 och jag hade faktiskt rätt för mig om att det fanns med några rader om denna modell!

Peder Thorell (som under den här tiden hade modellspalten i Kontakt och numera är medlem här på forum) bygger Aeroclubs Demon/Hart i 1/48 som en svensk B4. Där står också beskrivet att Aeroclub har en kompletteringssats innehållande stjärnmotor, avgassamlare och Townendring. Så det är uppenbarligen en sådan kombo som syns ovan! Detta innebär också att modellen är 30 år gammal men det känns inte som om den vore helt omöjlig att få tag på begagnad. Jag tror det är den typ av modell som köps relativt ofta men byggs väldigt sällan...

Hälsningar

Magnus
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: B4 Hawker Hart i 1/48?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Det ska även finnas en sats för att bygga en S 9 Osprey baserad på samma utgångsmodell från Aeroclub. Jag har inte sett den men någon av kollegorna i Ipms Östergötland har en eller två i gömmorna.

Jag kan erkänna att jag blir sugen på att få fatt på dåna dessa.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

På Ebay just nu...

Inlägg av jonaszett »

http://www.ebay.co.uk/itm/1-48-AEROCLUB ... _25wt_1399
Inte B4 delarna men en Demon iaf.
Någon som vet vilken(vilka) typ av flotörer som S9 hade?
Z
Skriv svar