DAK
DAK
Har en fundering gällande tyska vagnar i Nordafrika under VK2. De första vagnarna skickades ner till Afrika gråmålade och ganska omedelbart målade besättningen om dessa med det som fanns tillgängligt (har läst damm, lera och lokalfärg) men hur var det i fortsättningen? De Tigrar och andra vagnar, målades de sandfärgade på fabrik och målades alltid om när de kom ner eller levererdes de färdigmålade till Afrika?
Min tanke rör eventuellt färgslitage på en vagn, skall färgen under sand vara grå eller skall den vara primerröd?
Med vänlig hälsning
Pyret
Min tanke rör eventuellt färgslitage på en vagn, skall färgen under sand vara grå eller skall den vara primerröd?
Med vänlig hälsning
Pyret
Re: DAK
Hejsan!
Själv målar jag med grå under och sand över samt vädring..
Tror dock inte det kan vara primerröd då väl detta var fallet först senare i kriget?! Öken-Erik kan nog mer ingående hur det egentligen skall vara.. Hittade dock en länk som kan vara av intresse!
http://www.hobby-plus.narod.ru/Ngertank ... image4.htm
Mvh Micke
Själv målar jag med grå under och sand över samt vädring..

http://www.hobby-plus.narod.ru/Ngertank ... image4.htm
Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
har inte infon i huvudet om pz III å IV just nu men har däremot färginfo om just Tiger I tillgänglig.
Originaltigrar (de första) lämnade Henschelfabriken i Dunkelgrau RAL7021. De som gick under benämning "Tropen", som skulle till Tunisien och en del sydryska enheter, lämnade Henschelfabriken med ett två-tonsschema - 2/3 Braun RAL8020 och 1/3 Grau RAL7027. Detta färgschema fick även de tigrar som hamnade hos Grossdeutchland, SS LAH, SS Das Reich och SS Totenkopf under tiden dec 1942 till februari 1943.
Med början februari 1943 så lämnade de fabriken med en komplett basfärg av Dunkelgelb RAL7028, där sen trupperna fick använda sin fantasi och måla kammo på plats med Deckpasten i Olivgreun RAL6003 och Rotbraun RAL8017.
Och som not, med början augusti 1943 så kletades zimmerit på vagnarna INNAN Dunkelgelb målades. Så om man gör en vagn som har lossnad Zimmerit borde det finnas rostskyddsfärg där detta har hänt. Om man skall vara petig.
Och som en andra not, pipan målades med en lack istället för den "vanliga" färgen, i samma baskulör som resten av vagnen.
Hoppas det hjälper något.
/Mrks
Originaltigrar (de första) lämnade Henschelfabriken i Dunkelgrau RAL7021. De som gick under benämning "Tropen", som skulle till Tunisien och en del sydryska enheter, lämnade Henschelfabriken med ett två-tonsschema - 2/3 Braun RAL8020 och 1/3 Grau RAL7027. Detta färgschema fick även de tigrar som hamnade hos Grossdeutchland, SS LAH, SS Das Reich och SS Totenkopf under tiden dec 1942 till februari 1943.
Med början februari 1943 så lämnade de fabriken med en komplett basfärg av Dunkelgelb RAL7028, där sen trupperna fick använda sin fantasi och måla kammo på plats med Deckpasten i Olivgreun RAL6003 och Rotbraun RAL8017.
Och som not, med början augusti 1943 så kletades zimmerit på vagnarna INNAN Dunkelgelb målades. Så om man gör en vagn som har lossnad Zimmerit borde det finnas rostskyddsfärg där detta har hänt. Om man skall vara petig.
Och som en andra not, pipan målades med en lack istället för den "vanliga" färgen, i samma baskulör som resten av vagnen.
Hoppas det hjälper något.
/Mrks
Jag kan kanske inte tillföra så mycket mer än att tipsa om en rätt okej bok från AK Interactive som handlar om DAK. Många färgprofiler på olika fordon. Finns säker hos MiniStuff.
http://ak-interactive.com/v2/?product=d ... file-guide
Den exakta kulören på de tigrar som hamnade i Tunisien är väl fortfarande okänt. Jag har sett uppgifter om både sandbrunt och olivgrönt. Deras livslängd var rätt kort så jag tror inte de blev så slitna.

http://ak-interactive.com/v2/?product=d ... file-guide
Den exakta kulören på de tigrar som hamnade i Tunisien är väl fortfarande okänt. Jag har sett uppgifter om både sandbrunt och olivgrönt. Deras livslängd var rätt kort så jag tror inte de blev så slitna.
holst
CU@C4
CU@C4
Sant sant...TuveB skrev:En "dubbelnot", den korrekta benämningen på RAL 7021 är Schwartzgrau. Del två är att de "grå" räckena m.m. på Volvos maskiner och Kalmars truckar är målade i 7021, samt nästan alla Kriegslok (Br50, Br42 och Br86)