Några drakenfrågor, har just påbörjat Hasegawas i 1/48

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Johan C
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:22
Namn: Johan Carlbom
Ort: Landvetter

Några drakenfrågor, har just påbörjat Hasegawas i 1/48

Inlägg av Johan C »

Har precis satt igång att bygga Hasegawas drake i 1/48, ska bli en J35F2 från F1 i Västerås. Individen jag har siktat in mig på är 35628 (F1-36) och jag vill bygga den som den såg ut ca 1977.

Jag ställde några frågor om F1-36 redan 2008 här på forumet och fick jättebra svar av Kyrkis, tyvärr har jag med tiden slarvat bort en del av mina anteckningar och det verkar inte som det går att söka på så gamla trådar här i forumet. Så jag får väl helt enkelt ställa frågorna igen...

Hade drakarna på F1 gamla eller nya "Fara/Hugg Här"-skyltar år 1977? Jag har inte koll på när den nya märkningen infördes.

Sen undrar jag lite över beväpningen. Visst kunde J35F bära rb 24 och 74? Hur var robotarna monterade, satt dom på en lavett som sedan satt på balken? Någon som har en bra bild på hur det kunde se ut?

Och hur såg egentligen en "standarbeväpning" ut vid den tiden? Kanske en IR-Falcon och en RR-Falcon under respektive vinge?

/Johan C
Johan Carlbom
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Några drakenfrågor, har just påbörjat Hasegawas i 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

När det gäller Fara/Hugg här, är det värsta du kan göra att välja en individ avbildad 1977. :) Det var nämligen precis i skarven mellan det gamla och det nya. Men de flesta kärror märktes om 1978, så sannolikheten är betydligt större att det är gammal än ny märkning. Jag hittade några bilder på andra 35:or, bland annat från F 1, i en Flygvapennytt från 1977 och de var alla märkta med den äldre varianten.

När det gäller robotarna är det inte mitt specialområde, men jag har för mig att J 35F bara bar Rb 24. Rb 74 kom i mitten av 80-talen och vad jag vet var de avsedda för JA 37 och senare även JAS 39. Rb 24 fanns i två versioner, B och J, jag tror - men är inte säker här heller - att Rb 24J bara fanns på J 35J.

Men för att göra det lite enklare: Handlar beväpningsfrågan om 1977, är det Rb 24B som gäller. Bilden jag nämner ovan, visar en rote J 35F2 från F 1 som tycks ha Rb 28 under vingarna, en Rb 24B (sannolikt på lavett) på höger balk under kroppen, samt - tycks det - en Rb 27 under den vänstra kroppsbalken. Men jag är inte helt 100 på detta, dels är jag ingen robotexpert, dels är bilden lite otydlig. Att det är en Rb 24B på höger kroppsbalk är i alla fall glasklart. Om detta sedan var standardbeväpning är förstås nästa fråga, men den förekommer i alla fall här.
Johan C
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:22
Namn: Johan Carlbom
Ort: Landvetter

Re: Några drakenfrågor, har just påbörjat Hasegawas i 1/48

Inlägg av Johan C »

Björn Fransson skrev:När det gäller Fara/Hugg här, är det värsta du kan göra att välja en individ avbildad 1977. :) Det var nämligen precis i skarven mellan det gamla och det nya. Men de flesta kärror märktes om 1978, så sannolikheten är betydligt större att det är gammal än ny märkning. Jag hittade några bilder på andra 35:or, bland annat från F 1, i en Flygvapennytt från 1977 och de var alla märkta med den äldre varianten.

När det gäller robotarna är det inte mitt specialområde, men jag har för mig att J 35F bara bar Rb 24. Rb 74 kom i mitten av 80-talen och vad jag vet var de avsedda för JA 37 och senare även JAS 39. Rb 24 fanns i två versioner, B och J, jag tror - men är inte säker här heller - att Rb 24J bara fanns på J 35J.

Men för att göra det lite enklare: Handlar beväpningsfrågan om 1977, är det Rb 24B som gäller. Bilden jag nämner ovan, visar en rote J 35F2 från F 1 som tycks ha Rb 28 under vingarna, en Rb 24B (sannolikt på lavett) på höger balk under kroppen, samt - tycks det - en Rb 27 under den vänstra kroppsbalken. Men jag är inte helt 100 på detta, dels är jag ingen robotexpert, dels är bilden lite otydlig. Att det är en Rb 24B på höger kroppsbalk är i alla fall glasklart. Om detta sedan var standardbeväpning är förstås nästa fråga, men den förekommer i alla fall här.
Tack så mycket Björn!

Verkar som jag krånglade till det med att vilja bygga den som den såg ut 1977... ;) Men det har ett skäl, just den här kärran kom in med hög hastighet på låg höjd och gjorde en sväng över min skola 1977, och vände upp översidan så man tydligt såg att det stod 36 på vingarna :) Det här har etsat sig fast i minnet och när jag väl skulle bygga en drake så var det solklart vilken det skulle bli... 36:an hade en rotekamrat också men den minns jag inte numret på.

Då går jag på gamla märkningen! Och det är lite kul för de flesta drakar jag sett byggda har den senare märkningen, då blir den här lite annorlunda.

Aha, Rb 74 kom alltså mycket senare, då kan jag glömma den. Lastalternativet du beskriver från bilden låter spännande! Fast jag hade tänkt att ha extradunkarna under kroppen, men det går ju att tänka om ;)

/Johan C
Johan Carlbom
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Några drakenfrågor, har just påbörjat Hasegawas i 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Extradunkar är förstås aldrig fel på Draken, de satt ju där i stort sett jämt. Men det här var onekligen ett intressant alternativ till last.

Här är en bild på en F 1-35:a med en Rb 24 och en Rb 28-balk (fast utan roboten) under kroppen, men inga balkar under vingarna. Det är möjligt att det även var en Rb 28 under kroppen på bilden i FV-nytt jag nämnde i mitt förra inlägg, det syntes dåligt. Att det är en Rb 28-balk den här gången vet jag eftersom det framgår av bildtexten - som kyrkis har skrivit, och då är det så. :)

Bild

Jag hittade den i den här tråden om ett F 1-Drakenbygge, tyvärr inga fler bilder dock. http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... ?f=3&t=468
Johan C
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:22
Namn: Johan Carlbom
Ort: Landvetter

Re: Några drakenfrågor, har just påbörjat Hasegawas i 1/48

Inlägg av Johan C »

Björn Fransson skrev:Extradunkar är förstås aldrig fel på Draken, de satt ju där i stort sett jämt. Men det här var onekligen ett intressant alternativ till last.

Här är en bild på en F 1-35:a med en Rb 24 och en Rb 28-balk (fast utan roboten) under kroppen, men inga balkar under vingarna. Det är möjligt att det även var en Rb 28 under kroppen på bilden i FV-nytt jag nämnde i mitt förra inlägg, det syntes dåligt. Att det är en Rb 28-balk den här gången vet jag eftersom det framgår av bildtexten - som kyrkis har skrivit, och då är det så. :)

Jag hittade den i den här tråden om ett F 1-Drakenbygge, tyvärr inga fler bilder dock. http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... ?f=3&t=468
Tack igen Björn, den byggtråden hade jag redan hittat men det är en intressant bild. Sena varianten av Fara-skyltar så den borde vara från -78 eller senare...

Jag hittade en bra beskrivning på Arboga Elektronikhistoriska Förening över J35F:s olika lastalternativ:
http://www.aef.se/Flygvapnet/Notiser/J3 ... is%202.htm

Så för min del har jag bara Rb 27 eller Rb 28 att välja på under vingarna. Och jag antar att balkarna under kroppen är olika för fälltankarna och Rb 24, vilket gör att om man ska sätta Rb 24 under kroppen blir det till att scratcha balkar. Och hitta referenser... Hmmm, kanske tar jag den enkla vägen och hänger dunkar under kroppen... ;)

På en flyguppvisning i Västerås under nittiotalet såg jag en J35J med en vit Rb 27 under ena vingen och en dayglow-målad Rb 27 under den andra, lite speciellt. Kan ju vara en variant även på en J35F. Finns det förresten några Rb 27 i 1/48 på marknaden?

/Johan C
Johan Carlbom
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Några drakenfrågor, har just påbörjat Hasegawas i 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Johan C skrev:
På en flyguppvisning i Västerås under nittiotalet såg jag en J35J med en vit Rb 27 under ena vingen och en dayglow-målad Rb 27 under den andra, lite speciellt. Kan ju vara en variant även på en J35F. Finns det förresten några Rb 27 i 1/48 på marknaden?

/Johan C
Jadå, de finns från Maestro:

Bild

http://www.rebell.com/rb27-aim-26b-falcon-1.html
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Några drakenfrågor, har just påbörjat Hasegawas i 1/48

Inlägg av MartinN »

F1 1977-11-22 Tyvärr såg jag ingen F1-36.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Johan C
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:22
Namn: Johan Carlbom
Ort: Landvetter

Re: Några drakenfrågor, har just påbörjat Hasegawas i 1/48

Inlägg av Johan C »

Tusen tack Martin, suveräna bilder för mig! Här ser man Rb 27 som beväpning på de kärror som har last, då är nog det ett hett tips för vad jag hänger på min drake också.

Fast om det var gamla eller nya "Fara/Hugg här" märkningar på F1-36 vid den här tiden blev bara osäkrare... Båda varianterna förekom ju på bilderna :? Får kanske singla slant ;)

Och tack för tipset att Rb 27 fanns från Maestro, det borde jag ju kollat upp själv...

/Johan C
Johan Carlbom
johan45
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 maj 2012, 19:03

Re: Några drakenfrågor, har just påbörjat Hasegawas i 1/48

Inlägg av johan45 »

Hej Johan,

Titta på F 1:s kamratförenings bildsida så hittar Du foton från Mikael Forslund som var vpl. på F1 & J 35 "då det begav sig" :)

mvh
Tor
Johan C
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:22
Namn: Johan Carlbom
Ort: Landvetter

Re: Några drakenfrågor, har just påbörjat Hasegawas i 1/48

Inlägg av Johan C »

johan45 skrev:Hej Johan,

Titta på F 1:s kamratförenings bildsida så hittar Du foton från Mikael Forslund som var vpl. på F1 & J 35 "då det begav sig" :)

mvh
Tor
Hej Tor,

Tackar för det tipset, där fanns många intressanta bilder av F1-drakar! Tyvärr hade inte nr 36 som jag tänkte bygga fastnat på någon bild ;)

Mvh,
/Johan C
Johan Carlbom
Skriv svar