Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön

Inlägg av Janne.S »

Så är det med alla modeller..... börjar man gräva tillräckligt djupt så kan man hålla på i åratal och greja med samma modell. Man kan alltid lägga till mer detaljer och förbättra in absurdum....fast det är väl det roliga?
En bra modell fokuserar på formerna,kurvorna och måtten..allt annat går att fixa relativt enkelt :D Så att alla detaljerna skulle finnas med är inte så noga.
Som jag sa till några som satt i valet och kvalet på ARC: Esci modellen är i princip fiktiv... det enda som överensstämmer med verkligheten är den generella formen. ...den ser viggenaktig ut. Tarangus är rätt i formerna och måtten med några missar i detaljerna. Där är det detaljerna på utsidan stjärtkonen som saknas.....fenans framkant och formen på kanardflapsen som utmärker sig. Sedan kan man jaga detaljer att förbättra i all evighet....som på alla andra modeller.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön

Inlägg av Lennart 12 »

Tack Janne , för ett mycket klokt inlägg / Lennart
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön

Inlägg av Henrik Bergman »

I samband med en liten leverans i veckan från Rebell, så råkade det ligga en Tarangus Viggen i min låda (Tack för den Max :) )
Idag tog jag mig en närmare titt på Tarangus nya Viggen, och jag blev mycket positivt överraskad.
Detaljerna ligger i en helt annan klass, i jämfört med andra modeller från Tarangus.
Visserligen finns det områden som kan/måste förbättras, men det har ju andra redan påpekat.

Eter en stund insåg jag att det var en AJ 37 Viggen jag satt och studerade, inte en JA.

Några exempel på detaljer som ingår:

X-tank till AJ.
Fena till AJ.
Cockpit till AJ.
Endast en rodercylinder på de inre vingrodren (JA har 2)
Nosvingen har en virvelgenerator (JA har 2)

Således är det hur lätt som helst att bygga en fin AJ 37 Viggen, med de delar som ingår. :)
Min gissning är att Tarangus har använt de hundratal fotografier jag tog på 37098, och använt de som underlag.
På samma sätt som man gjorde när man tog fram Safiren. Visst är det så Max ;)

Nu kan jag kasta min halvfärdiga ESCI Viggen, och bygga något bättre i vår.

Tack Tarangus.
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön

Inlägg av Janne.S »

Henrik Bergman skrev:I samband med en liten leverans i veckan från Rebell, så råkade det ligga en Tarangus Viggen i min låda (Tack för den Max :) )
Idag tog jag mig en närmare titt på Tarangus nya Viggen, och jag blev mycket positivt överraskad.
Detaljerna ligger i en helt annan klass, i jämfört med andra modeller från Tarangus.
Visserligen finns det områden som kan/måste förbättras, men det har ju andra redan påpekat.

Eter en stund insåg jag att det var en AJ 37 Viggen jag satt och studerade, inte en JA.

Några exempel på detaljer som ingår:

X-tank till AJ.
Fena till AJ.
Cockpit till AJ.ö
Endast en rodercylinder på de inre vingrodren (JA har 2)
Nosvingen har en virvelgenerator (JA har 2)

Således är det hur lätt som helst att bygga en fin AJ 37 Viggen, med de delar som ingår. :)
Min gissning är att Tarangus har använt de hundratal fotografier jag tog på 37098, och använt de som underlag.
På samma sätt som man gjorde när man tog fram Safiren. Visst är det så Max ;)

Nu kan jag kasta min halvfärdiga ESCI Viggen, och bygga något bättre i vår.

Tack Tarangus.
Kasta? Bränn den på bål! :evil:
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön

Inlägg av Henrik Bergman »

Janne, då gör vi ett bål på AIM i höst. :lol:
Du har väl också skräp, som borde brännas?
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön

Inlägg av magnusf »

Ni missar väl inte den här: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=6&t=6372 Ett mycket mer konstruktivt sätt att bli av med en Viggen!

Tack för balansen i diskussionen, jag tyckte inte jag ville låta det första inlägget stå oemotsagt i längden.

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön

Inlägg av Björn Fransson »

Henrik Bergman skrev:Janne, då gör vi ett bål på AIM i höst. :lol:
Du har väl också skräp, som borde brännas?
Ja, eller också bygger vi dem och gör vi en SIG av det. En samling av alla de ESCI Viggen som vi hade stora planer för men som vi nu kan göra något helt annat, roligt med. Jag är med! :-)
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön

Inlägg av Janne.S »

JAg byggde min sista ESCI till en Attackviggen med allt lull lull som fanns.... det var sista gången jag rörde Esci :P
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön

Inlägg av Erik_G »

Henrik Bergman skrev:
Några exempel på detaljer som ingår:

X-tank till AJ.
Fena till AJ.
Cockpit till AJ.
Endast en rodercylinder på de inre vingrodren (JA har 2)
Nosvingen har en virvelgenerator (JA har 2)
Fast man får ju även med en JA-cockpit (se till så att du använder rätt "badkar" när du bygger en JA, JA-badkaret finns med, men ritningen anger numret för AJ-badkaret om jag inte minns fel) samt de andra JA-detaljerna, förutom då virvelgeneratorerna till canarderna, samt stöden för luftintagen undertill.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön

Inlägg av Erik_G »

magnusf skrev: Hjulen: inte en aning men det där är ju faktiskt ett ställe man kan komma åt att mäta med ett måttband. Å andra sidan så borde det då vara väldigt lätt för den som gör modellen att göra rätt också!
Jo, 19 cm fick vi det till när vi mätte på den SH som står på aeroseum, så ca 4 mm ska bredden vara i 1/48.

När det gäller fenan så är ju syftet med framflyttandet av framkanten att öka fenans yta utan att behöva öka höjden och storleken (och därmed vikten). så logiskt sett borde kanterna under resp över pitotröret vara parallella, men det betyder ju inte att det MÅSTE vara så... nästan så jag måste kolla på den SAAB-modell av JA37 jag har hemma.
Skriv svar