Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön
Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön
Så är det med alla modeller..... börjar man gräva tillräckligt djupt så kan man hålla på i åratal och greja med samma modell. Man kan alltid lägga till mer detaljer och förbättra in absurdum....fast det är väl det roliga?
En bra modell fokuserar på formerna,kurvorna och måtten..allt annat går att fixa relativt enkelt Så att alla detaljerna skulle finnas med är inte så noga.
Som jag sa till några som satt i valet och kvalet på ARC: Esci modellen är i princip fiktiv... det enda som överensstämmer med verkligheten är den generella formen. ...den ser viggenaktig ut. Tarangus är rätt i formerna och måtten med några missar i detaljerna. Där är det detaljerna på utsidan stjärtkonen som saknas.....fenans framkant och formen på kanardflapsen som utmärker sig. Sedan kan man jaga detaljer att förbättra i all evighet....som på alla andra modeller.
En bra modell fokuserar på formerna,kurvorna och måtten..allt annat går att fixa relativt enkelt Så att alla detaljerna skulle finnas med är inte så noga.
Som jag sa till några som satt i valet och kvalet på ARC: Esci modellen är i princip fiktiv... det enda som överensstämmer med verkligheten är den generella formen. ...den ser viggenaktig ut. Tarangus är rätt i formerna och måtten med några missar i detaljerna. Där är det detaljerna på utsidan stjärtkonen som saknas.....fenans framkant och formen på kanardflapsen som utmärker sig. Sedan kan man jaga detaljer att förbättra i all evighet....som på alla andra modeller.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work
-
- Inlägg: 1914
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön
Tack Janne , för ett mycket klokt inlägg / Lennart
-
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45
Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön
I samband med en liten leverans i veckan från Rebell, så råkade det ligga en Tarangus Viggen i min låda (Tack för den Max )
Idag tog jag mig en närmare titt på Tarangus nya Viggen, och jag blev mycket positivt överraskad.
Detaljerna ligger i en helt annan klass, i jämfört med andra modeller från Tarangus.
Visserligen finns det områden som kan/måste förbättras, men det har ju andra redan påpekat.
Eter en stund insåg jag att det var en AJ 37 Viggen jag satt och studerade, inte en JA.
Några exempel på detaljer som ingår:
X-tank till AJ.
Fena till AJ.
Cockpit till AJ.
Endast en rodercylinder på de inre vingrodren (JA har 2)
Nosvingen har en virvelgenerator (JA har 2)
Således är det hur lätt som helst att bygga en fin AJ 37 Viggen, med de delar som ingår.
Min gissning är att Tarangus har använt de hundratal fotografier jag tog på 37098, och använt de som underlag.
På samma sätt som man gjorde när man tog fram Safiren. Visst är det så Max
Nu kan jag kasta min halvfärdiga ESCI Viggen, och bygga något bättre i vår.
Tack Tarangus.
Idag tog jag mig en närmare titt på Tarangus nya Viggen, och jag blev mycket positivt överraskad.
Detaljerna ligger i en helt annan klass, i jämfört med andra modeller från Tarangus.
Visserligen finns det områden som kan/måste förbättras, men det har ju andra redan påpekat.
Eter en stund insåg jag att det var en AJ 37 Viggen jag satt och studerade, inte en JA.
Några exempel på detaljer som ingår:
X-tank till AJ.
Fena till AJ.
Cockpit till AJ.
Endast en rodercylinder på de inre vingrodren (JA har 2)
Nosvingen har en virvelgenerator (JA har 2)
Således är det hur lätt som helst att bygga en fin AJ 37 Viggen, med de delar som ingår.
Min gissning är att Tarangus har använt de hundratal fotografier jag tog på 37098, och använt de som underlag.
På samma sätt som man gjorde när man tog fram Safiren. Visst är det så Max
Nu kan jag kasta min halvfärdiga ESCI Viggen, och bygga något bättre i vår.
Tack Tarangus.
Henrik Bergman, Vargön
_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön
Kasta? Bränn den på bål!Henrik Bergman skrev:I samband med en liten leverans i veckan från Rebell, så råkade det ligga en Tarangus Viggen i min låda (Tack för den Max )
Idag tog jag mig en närmare titt på Tarangus nya Viggen, och jag blev mycket positivt överraskad.
Detaljerna ligger i en helt annan klass, i jämfört med andra modeller från Tarangus.
Visserligen finns det områden som kan/måste förbättras, men det har ju andra redan påpekat.
Eter en stund insåg jag att det var en AJ 37 Viggen jag satt och studerade, inte en JA.
Några exempel på detaljer som ingår:
X-tank till AJ.
Fena till AJ.
Cockpit till AJ.ö
Endast en rodercylinder på de inre vingrodren (JA har 2)
Nosvingen har en virvelgenerator (JA har 2)
Således är det hur lätt som helst att bygga en fin AJ 37 Viggen, med de delar som ingår.
Min gissning är att Tarangus har använt de hundratal fotografier jag tog på 37098, och använt de som underlag.
På samma sätt som man gjorde när man tog fram Safiren. Visst är det så Max
Nu kan jag kasta min halvfärdiga ESCI Viggen, och bygga något bättre i vår.
Tack Tarangus.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work
-
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45
Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön
Janne, då gör vi ett bål på AIM i höst.
Du har väl också skräp, som borde brännas?
Du har väl också skräp, som borde brännas?
Henrik Bergman, Vargön
_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön
Ni missar väl inte den här: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=6&t=6372 Ett mycket mer konstruktivt sätt att bli av med en Viggen!
Tack för balansen i diskussionen, jag tyckte inte jag ville låta det första inlägget stå oemotsagt i längden.
Hälsningar
Magnus
Tack för balansen i diskussionen, jag tyckte inte jag ville låta det första inlägget stå oemotsagt i längden.
Hälsningar
Magnus
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön
Ja, eller också bygger vi dem och gör vi en SIG av det. En samling av alla de ESCI Viggen som vi hade stora planer för men som vi nu kan göra något helt annat, roligt med. Jag är med!Henrik Bergman skrev:Janne, då gör vi ett bål på AIM i höst.
Du har väl också skräp, som borde brännas?
Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön
JAg byggde min sista ESCI till en Attackviggen med allt lull lull som fanns.... det var sista gången jag rörde Esci
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work
Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön
Fast man får ju även med en JA-cockpit (se till så att du använder rätt "badkar" när du bygger en JA, JA-badkaret finns med, men ritningen anger numret för AJ-badkaret om jag inte minns fel) samt de andra JA-detaljerna, förutom då virvelgeneratorerna till canarderna, samt stöden för luftintagen undertill.Henrik Bergman skrev:
Några exempel på detaljer som ingår:
X-tank till AJ.
Fena till AJ.
Cockpit till AJ.
Endast en rodercylinder på de inre vingrodren (JA har 2)
Nosvingen har en virvelgenerator (JA har 2)
Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön
Jo, 19 cm fick vi det till när vi mätte på den SH som står på aeroseum, så ca 4 mm ska bredden vara i 1/48.magnusf skrev: Hjulen: inte en aning men det där är ju faktiskt ett ställe man kan komma åt att mäta med ett måttband. Å andra sidan så borde det då vara väldigt lätt för den som gör modellen att göra rätt också!
När det gäller fenan så är ju syftet med framflyttandet av framkanten att öka fenans yta utan att behöva öka höjden och storleken (och därmed vikten). så logiskt sett borde kanterna under resp över pitotröret vara parallella, men det betyder ju inte att det MÅSTE vara så... nästan så jag måste kolla på den SAAB-modell av JA37 jag har hemma.