Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Jan Forsgren
Inlägg: 106
Blev medlem: 31 jan 2012, 15:47
Namn: Jan Forsgren

Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön

Inlägg av Jan Forsgren »

Så här vid årets slut skickar jag en hälsning till alla byggare med en önskan om ett ännu bättre modell- och byggår!

Skickar också med en julhälsning från min brittiske vän Andy som för många är känd från Britmodeller under pseudonymen General Melchett. Han har under december kämpat med en Tarangus Viggen och vill dela med sig av sina erfarenheter. Han hade redan före bygget några gråa hår, och dom har inte blivit färre. Kan tillägg att Viggen är ett av generalens absoluta favoritflygplan.

Hans bygge var tänkt att komma i Airfix Model Worlds februarinummer som kommer om tre veckor; kanske blir det så. Nåväl, jag överlåter ordet till generalen….

Med en önskan om ett Gott Nytt År!
/Jan


As for the Viggen, well, I find more issues as the build progresses! I found a good quality walkaround that I did of a couple of F16 and F4 wing JA-37's taken at the Mildenhall Air Fete back in 1999. So I've transferred the photos to digital and copied them to the PC for ease of use.

I know some of your modellers are building it at the moment, so maybe you'd like to pass on my findings so far…

The fin...the pitot is misplaced. Tarangus have it at mid way down the leading edge where it should be lower. It's also the wrong shape so I made one up from scrap resin and added the Master metal pieces.

The leading edges of the fin are set at different angles!!, should be parallel. (cut back and reprofiled with a micro file).

The chord of the top section of the fin is wrong and needs widening 2mm.(I cut off the top half of the fin and rebuilt using stock plastic card, this made reprofiling the leading edge of the fin easier too.

The cockpit is mostly fiction so I adapted the NeoMega one to fit, same with the seat and added all the instruments from Mike Grant decals...looks a 100% better.

The canard elevons are the wrong shape. I only used the front sections but cut back the inner edges to the correct angle and then scratch built the elevons themselves and added the correct hinge fairings underneath as well as the two VG's on top. As fitted the canards are too level and need to be angled down slightly, (I cut the undersides away until they matched all the photos being careful to retain the correct profile).

The canards are too far forward and need to be reset 2mm back, (I just cut the rear of the locating tabs back 2mm). Also the front end plates, (where the canard joins the fuselage), are too blunt and need more pointed.

The intakes have a slight cant where they should be near vertical, (easy fix with a file and Micromesh!).

Canopy is too bulbous...I was going to use the Maestro vac ones but they have the framing in the wrong place so I might well end up making my own vac ones using plunge moulding.

The rear fuselage 'shroud', (section housing the thrust reverser), has a strange fairing on the topsides that need sanding off and filling.

The under fuselage pylons are of incorrect shape and need angling back and forward 45 degrees.

The fuselage mounted blade aerial just behind the rudder is the wrong size, (I used the one from the Airfix kit as it's more accurate).

Main wheels are too thin and need wider diameter, (I added 1.5mm plastic card stock to add this). The size is correct though. (Maestro ones are much too thick).
Nose wheels have no detail at all so I'm using Maestro ones, (about the only parts that can be used on this kit).

The small ball sensor at the very end of the rear fuselage is absent, (made up using a piece of scrap resin).

Weapons rails are the wrong size so I used spares from various spares I had. The weapons come from many sources too.

The wing mounted anti collision/nav lights are in the wrong place! ...should be at the end of the wings just ahead of the flap/ailerons but Tarangus have them next to the wing bullet fairings for some strange reason.


As you can see there are quite a few errors and these are only the ones that I've found so far !...I'm sure there are more ! This of course will all be highlighted in the article but also increases the build time considerably...so much for a quick build!! ....(Wish Hasegawa or Tamiya had done it !)......

Hope this helps someone..

All the best and thanks again for the images
Andy
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön

Inlägg av Janne.S »

Jag håller på med en och har väl inte kommit lika långt som Andy men jag kan bekräfta många av hans slutsatser.
En sak med vingarna och positionsljusen däremot.... Vingarna är generiska och ska passa alla versioner, så ljusen vid radarvarnarna ska limmas på plats men målas över på JA då det finns ljus som ska limmas på vingspetsarna.

Jag har mitt bygge på ARC och Göteborgs forumet för de som är intresserade :D

Jag har kollat positionen av kanardvingarna och det är korrekt placerade, enda som var fel där vara att främre delen av fästet vidrör en panellinje som det ska vara en gnutta "luft" till egentligen...flyttar man bak kanarden 2 mm så täcker det kroppsförlängningspluggen och då ser det ut som en AJ :P
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön

Inlägg av denstore »

Det kan vara intressant med upplysning om vad som är fel, men ofta känns det som att det tar över helt jämfört med vad som är rätt. Av vad jag förstått av att läsa Janne S och Andreas Samuelssons byggtrådar, så finns det en hel del positivt med modellen också. Kanske man ska försöka titta på det halvfulla glaset också.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön

Inlägg av Janne.S »

Det är mer som är bra med modellen....men det som är rätt behöver man inte rätta till :P
Däremot så är det säkert många som vill försöka rätta till det som inte stämmer...det finns inga perfekta modeller, när AMSen slår till så ska man fixa än det ena ån det andra och då är det bra att känna till det som ska fixas. Om man inte är lagd åt det hållet så går det ju bra att bygga modellen ändå :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön

Inlägg av magnusf »

Jag funderade på om jag överhuvudtaget skulle lägga mig i detta eftersom jag varken bygger 1/48 eller Viggen men en del av det som stod i det första inlägget gör mig lite konfunderad.

Till att börja med så antar jag att Fredrik och Max försett de som gjorde modellen med allt underlag som går att uppbåda och att dessa (MPM?) faktiskt försökt göra sitt bästa. Och den där stackars modellen verkar ju ha plågats fram och tillbaka ett antal varv innan den till slut släpptes i höstas!

En del saker känns hyggligt objektiva som pitotrörets position på fenan och en felaktigt formad bladantenn, det går faktiskt rätt bra att bedöma sådant från foton.

Men att flytta canarden två millimeter framåt eller bakåt och fastslå att "jag har rätt och modellen är fel" gör mig en smula misstänksam. Vad baseras dessa två millimeter på? Foton? Ritningar? Vems i så fall?

Samma sak vad gäller canarderna: vad jag har förstått så är de helt "horisontella i spännviddsledd", däremot sitter de med en viss anfallsvinkel mot flygplanets aerodynamiska längdaxel. Kombinerat med att de inte är raka varken i framkant eller bakkant så kan man ju absolut få för sig att de ska sloka lite sett framifrån - problemet är bara att detta inte är sant!

Fenan: på en JA så är INTE framkanten parallell ovanför och under pitotröret. Ovanför pitotröret lutar den lite mer bakåt än nedanför. Kordan fel två mm: mycket möjligt. Har man j-igt långa armar kan man kanske nå upp dit med ett måttband. Mot en bild (där man redan fastslagit att fenframkanten felaktigt är parallell dessutom) så tror jag inte man har en aning.

Hjulen: inte en aning men det där är ju faktiskt ett ställe man kan komma åt att mäta med ett måttband. Å andra sidan så borde det då vara väldigt lätt för den som gör modellen att göra rätt också!

Resterande så kallade fel vet jag ingenting om. De kan mycket väl vara fel. Eller inte.

Visst vore det kul om Tamiya eller Hasegawa gjort en Viggen. Men det gjorde de inte: Tarangus gjorde en. Och jag tycker tills motsatsen är bevisad att de gjort ett j-igt bra jobb!

Hälsningar

Magnus
Axx
Inlägg: 202
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:43

Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön

Inlägg av Axx »

Jag tycker den blev helt ok. Håller med föregående talare, försök vara lite glada åt en fin modell.
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön

Inlägg av F Porsche »

Magnus har helt rätt.
När jag startade om med plastmodeller för 25 år sedan(1/25 bilar) fanns det få om en några nya bra kit och asdyra antikvariska.
Byggde vi några, yes !!
Klagade vi ? på sin höjd på Mongrams 56aCheva som knappt ser ut som en 56a...
Någon som minns Jagdpanzer IVn som Mirko hade på Open ca 1996 ?
Byggd på Tamiyas gamla och ändå bättre än 95% av alla Dragon som byggs ur lådan.
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön

Inlägg av bergwall »

Hej,

Angående fenan. Jag hade inte tänkt på det här innan jag var tvungen att engagera mig själv (vissa dekaler måste passa avsett område) men jag skulle nog påstå att det skiljer väldigt lite på vinklarna/lutningarna på fenans framkant. Jag har inte bättre underlag än bilder rakt från sidan och diverse bildediteringsprogram.

Bild
Bild

(Linjerna vid sidan av är samma linjer om ligger på framkanten fast "uppfetade").

Eftersom jag inte äger rättigheterna till bilderna och inte orkar fråga så har jag förstört de viktigaste delarna men det som fortfarande syns av dem lämnar jag till er att döma själva.

//Robert
Senast redigerad av bergwall den 04 jan 2015, 19:27, redigerad totalt 1 gånger.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön

Inlägg av magnusf »

Jag ger mig oreserverat i fenfrågan! Jag satt och kollade mina bilder och blev helt säker på att framkanterna INTE var parallella men mina bilder är inte tagna rakt från sidan. Fattar dock inte hur det kan påverka så mycket men det är ju en helt annan frågeställning!

Hälsningar Magnus
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Tarangus Viggen - erfarenheter från andra sidan Nordsjön

Inlägg av bergwall »

Kan tillägga att jag delade den här uppfattningen (om framkanterna) tills jag började kika mer noggrant därför är det faktiskt samma fel i mina instruktioner till Tarangus modell. Det finns några andra panellinjer (luftintaget) som är tokiga, men om man ska pilla med allt sånt kan man hålla på hur länge som helst. : / Jag la precis märke till att även att FMV:s målningsritning till mönstret av kamouflaget (det svarta) var annorlunda strax under pitotröret på fenen om man jämför med bilder. Jag trodde jag satt på den bästa tänkbara referensen men icke..

Hälsingar
Robert
Skriv svar