Nybörjare på vädring
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 28 mar 2012, 21:10
Nybörjare på vädring
Hej!
Besöker ofta forumet och skriver när man stöter på problem eller gör bokslut oftast. Otrolig kunskap som florerar härinne och man suger i sig det mesta. Jag bygger mest flyg i 1:72.
Nu till min fråga/frågor. Jag har precis börjat pröva vädring i form av wash. Har läst här och var folk som använder sig av vanlig färg spädd med thinner. Prövade detta men fick inte rätt resultat. Borstade på rikligt och väntade och därefter torkade av. Hur lyckas jag bättre? Ska man kanske använda vattenfärgskaka och vatten kanske? Tyckte jag läste det någonstans.
Har även prövat whiteboardpenna att fylla i panellinjer med och torka bort överflödigt. Vet inte dock om det är rätta effekten jag är ute efter. Vill ha en mer sliten look, med lite skit i skrymslen. Köpte rostwash nyligen men rost förekommer ju inte på aluminium.
Hur går man tillväga? Finns det några oumbärliga tips eller guider?
Tacksam för svar
Johan
Besöker ofta forumet och skriver när man stöter på problem eller gör bokslut oftast. Otrolig kunskap som florerar härinne och man suger i sig det mesta. Jag bygger mest flyg i 1:72.
Nu till min fråga/frågor. Jag har precis börjat pröva vädring i form av wash. Har läst här och var folk som använder sig av vanlig färg spädd med thinner. Prövade detta men fick inte rätt resultat. Borstade på rikligt och väntade och därefter torkade av. Hur lyckas jag bättre? Ska man kanske använda vattenfärgskaka och vatten kanske? Tyckte jag läste det någonstans.
Har även prövat whiteboardpenna att fylla i panellinjer med och torka bort överflödigt. Vet inte dock om det är rätta effekten jag är ute efter. Vill ha en mer sliten look, med lite skit i skrymslen. Köpte rostwash nyligen men rost förekommer ju inte på aluminium.
Hur går man tillväga? Finns det några oumbärliga tips eller guider?
Tacksam för svar
Johan
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Nybörjare på vädring
Hej Johan!
Det finns många olika varianter. Själv brukar jag använda en tunn pensel och fylla i panellinjer med en mix av konstnärsakryl (på tub), som är kraftigt utspädd, konsistensen ska vara mer vatten än färg, liksom.
Funkar även som wash på andra detaljer, runt upphöjningar, i fälgar, på landställ etc. Jag brukar "fylla" den tunna penseln och sedan försiktigt trycke den mot den detalj som jag vill måla, t ex en kanten på en upphöjning på ett landställsben. Så gör kapillärkraften resten, oftast behöver man inte måla runt om, utan färgen letar sig dit ändå.
Jag brukar blanda svart med Raw Umber och som sagt späda ut det ordentligt, mer förtunning än färg, målar man på ett vitt papper ska det vara ljus- eller mellangrått. Sedan finns det andra tekniker, där man gör en ordentligt wash genom att måla ymnigt med färg för att sedan torka bort det. Har själv aldrig fått till den tekniken ordentligt, men jag vet att det finns särskilda färger att köpa.
Ett annat tips för att få en sliten look är att använda torrpastellkritor för att simulera smuts, sot, rost och annat. Sådana finns i vanliga konstnärsbutiker, jag har ett gäng men använder främst tre; svart, rödbrun (för rost) och en gråbrun variant som jag använder på däck för att simulera smuts och damm från landningsbanor etc.
Ibland använder jag också Tamiyas vädringsset, en liten "sminklåda" med tre olika färger som finns i flera olika varianter, sot, rost, snö etc.
Lycka till!
Det finns många olika varianter. Själv brukar jag använda en tunn pensel och fylla i panellinjer med en mix av konstnärsakryl (på tub), som är kraftigt utspädd, konsistensen ska vara mer vatten än färg, liksom.
Funkar även som wash på andra detaljer, runt upphöjningar, i fälgar, på landställ etc. Jag brukar "fylla" den tunna penseln och sedan försiktigt trycke den mot den detalj som jag vill måla, t ex en kanten på en upphöjning på ett landställsben. Så gör kapillärkraften resten, oftast behöver man inte måla runt om, utan färgen letar sig dit ändå.
Jag brukar blanda svart med Raw Umber och som sagt späda ut det ordentligt, mer förtunning än färg, målar man på ett vitt papper ska det vara ljus- eller mellangrått. Sedan finns det andra tekniker, där man gör en ordentligt wash genom att måla ymnigt med färg för att sedan torka bort det. Har själv aldrig fått till den tekniken ordentligt, men jag vet att det finns särskilda färger att köpa.
Ett annat tips för att få en sliten look är att använda torrpastellkritor för att simulera smuts, sot, rost och annat. Sådana finns i vanliga konstnärsbutiker, jag har ett gäng men använder främst tre; svart, rödbrun (för rost) och en gråbrun variant som jag använder på däck för att simulera smuts och damm från landningsbanor etc.
Ibland använder jag också Tamiyas vädringsset, en liten "sminklåda" med tre olika färger som finns i flera olika varianter, sot, rost, snö etc.
Lycka till!
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: Nybörjare på vädring
Några grundläggande kommentarer:
Tänk på att det är olika fenomen du är ute efter att reproducera.
En mörk wash i springor och skarvar för att simulera skugga, svart, brunt eller bara en mörkare ton av den omgivande kulören. Fundera på skillnaderna mellan en plåtskarv (panellinje) och en lucka (på flygplan) och dörren på en bil.
En smutsig wash för att simulare "skit" som samlas i hörn och veck, runt bultar, nitar och annat som sticker ut. En wash simulerar den skit som bitit sig fast i en mattlackad yta (eller sliten lack). Sen kan det vara dammig "skit" som fixas med fint damm (torrpastell eller pigmentpulver). När du klarat av skuggor och ingrodd respektive dammig smuts så är det nötning och slitage av färgen kvar att fundera på (ren och nött eller smutsig och nött). Vissa färgtyper och kulörer bleks av väder och vind. Här handlar det om att variera kulören på den färg du målar med. Sen tillkommer lackskador (repor och nötning), sidorna på ett fordon som repas mot vegetation eller hårda objekt (hus och annat krafs) samt nötning av skor och kängor.
Det finns ingen enda teknik som fixar allt på en gång.
Börja med inverkan av väder och vind på målningen, fortsätt med skuggor och smuts och sen repor och skador. Ska du ha blanknött metall så kan det vara läge att "grunda" med detta för att sen nöta ner den pålagda färgen men det hoppas jag att andra som kan detta svarar på
tjo
Tänk på att det är olika fenomen du är ute efter att reproducera.
En mörk wash i springor och skarvar för att simulera skugga, svart, brunt eller bara en mörkare ton av den omgivande kulören. Fundera på skillnaderna mellan en plåtskarv (panellinje) och en lucka (på flygplan) och dörren på en bil.
En smutsig wash för att simulare "skit" som samlas i hörn och veck, runt bultar, nitar och annat som sticker ut. En wash simulerar den skit som bitit sig fast i en mattlackad yta (eller sliten lack). Sen kan det vara dammig "skit" som fixas med fint damm (torrpastell eller pigmentpulver). När du klarat av skuggor och ingrodd respektive dammig smuts så är det nötning och slitage av färgen kvar att fundera på (ren och nött eller smutsig och nött). Vissa färgtyper och kulörer bleks av väder och vind. Här handlar det om att variera kulören på den färg du målar med. Sen tillkommer lackskador (repor och nötning), sidorna på ett fordon som repas mot vegetation eller hårda objekt (hus och annat krafs) samt nötning av skor och kängor.
Det finns ingen enda teknik som fixar allt på en gång.
Börja med inverkan av väder och vind på målningen, fortsätt med skuggor och smuts och sen repor och skador. Ska du ha blanknött metall så kan det vara läge att "grunda" med detta för att sen nöta ner den pålagda färgen men det hoppas jag att andra som kan detta svarar på

tjo
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 28 mar 2012, 21:10
Re: Nybörjare på vädring
Tack för tipsen Robin och Björn!
Jag har följande saker till förfogande: torrpasteller i olika grånyanser, akrylfärg svart samt färdig rostwash.
Tänkte börja med akrylen blandat med vatten och göra panellinjer och nitar. Om det blir skuggor eller smuts får framtiden utvisa just nu, en sak i taget
Förstod jag rätt om jag tar mörkare färg för mörkt målade ytor och vice versa? Torka av överblivet?
Pastellkritor ska man skrapa av fina korn från och pensla på. Ska pulvret inte blandas med något? Hur får man det att fastna?
Brukar inte lägga någon lack över målningen i skrivande stund, men det är kanske att föredra om man ska vädra modeller?
Tack för ert tålamod med en nybörjare!
Jag har följande saker till förfogande: torrpasteller i olika grånyanser, akrylfärg svart samt färdig rostwash.
Tänkte börja med akrylen blandat med vatten och göra panellinjer och nitar. Om det blir skuggor eller smuts får framtiden utvisa just nu, en sak i taget

Pastellkritor ska man skrapa av fina korn från och pensla på. Ska pulvret inte blandas med något? Hur får man det att fastna?
Brukar inte lägga någon lack över målningen i skrivande stund, men det är kanske att föredra om man ska vädra modeller?
Tack för ert tålamod med en nybörjare!

-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: Nybörjare på vädring
Nu börjar dina frågor nå gränsen för det lilla jag vet
Skugga: Fundera på hur det ser ut i verkligheten, kolsvarta skuggor om den belysta ytan är mörk i sig, om du har en vit yta så kanske skuggan är nån sorts mellangrå-grå?
Överblivet: Det beror ju på vilken teknik du använder men skuggan ska helst INTE gå ut på den belysta ytan.
Pastellkritor: Om du blandar upp kritdammet med något flytande så blir det gegg av alltihop och syftet var att representera damm (torrt damm som fastnat på ojämnheter i "lacken"). Sen kan man ju tänka sig damm som blivit delvis bortspolat av regn eller bränslespill (t.ex. under bränsleluckan på en bil när man spillt lite på en smutsig bil). Om du har en matt yta från början så fastnar nog lagom mycket.
Om du ska ha dekaler så får du hejda dig lite:
Först målningen, inklusive slitage, blekning o.s.v.
Denna är oftast matt och dekaler kräver en blank yta annars får du "silvring" under dekalen (små luftinneslutningar som gör att det ser ut som silver under dekalen). Om du målat med matt färg så får du klarlacka, alltihop.
På med dekalerna, mattlacka (klarlack)
Wash för skuggor och annat finlir med färg och vätskor
Pigment/Torrpasteller för eventuella damm-effekter
tjo / Robin

Skugga: Fundera på hur det ser ut i verkligheten, kolsvarta skuggor om den belysta ytan är mörk i sig, om du har en vit yta så kanske skuggan är nån sorts mellangrå-grå?
Överblivet: Det beror ju på vilken teknik du använder men skuggan ska helst INTE gå ut på den belysta ytan.
Pastellkritor: Om du blandar upp kritdammet med något flytande så blir det gegg av alltihop och syftet var att representera damm (torrt damm som fastnat på ojämnheter i "lacken"). Sen kan man ju tänka sig damm som blivit delvis bortspolat av regn eller bränslespill (t.ex. under bränsleluckan på en bil när man spillt lite på en smutsig bil). Om du har en matt yta från början så fastnar nog lagom mycket.
Om du ska ha dekaler så får du hejda dig lite:
Först målningen, inklusive slitage, blekning o.s.v.
Denna är oftast matt och dekaler kräver en blank yta annars får du "silvring" under dekalen (små luftinneslutningar som gör att det ser ut som silver under dekalen). Om du målat med matt färg så får du klarlacka, alltihop.
På med dekalerna, mattlacka (klarlack)
Wash för skuggor och annat finlir med färg och vätskor
Pigment/Torrpasteller för eventuella damm-effekter
tjo / Robin
-
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 26 jan 2012, 15:37
- Ort: Sollentuna
Re: Nybörjare på vädring
Hej Johan! Är själv i utforskartagen på detta men när jag tog mina allra första stapplande steg för nåt år sedan (och med målning och vädring sabbade och slängde fler modeller än jag fick färdiga) så hittade jag en sida som jag tycker förklarar grunderna och de vanligaste teknikerna bra. Resten är ju bara träning och man blir lite bättre på det för varje gång.
http://www.scalemodelguide.com/guide/painting/
/Henrik
http://www.scalemodelguide.com/guide/painting/
/Henrik
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 28 mar 2012, 21:10
Re: Nybörjare på vädring
Jag börjar mer och mer förstå tekniken bakom. Jag är ju fortfarande i basicstadiet med att man målar och sen lägger dekaler, och därefter är modellen klar. Tanken nu är väl att gå lite längre.
Tack Robin för förklaringen på hela förloppet. Hade ingen aning om att man la ett lager lack på modellen. Funkar vilken lack som helst eller behöver man speciella köpta på modellbutiker? Några tips på ställen som har bra spraylacker? Du säger matt- och klarlack, är det två olika sorter eller bara ett till lager av samma lack?
Hemsidan du skickade Henrik hade bra och utförliga beskrivningar, tack!
Tack Robin för förklaringen på hela förloppet. Hade ingen aning om att man la ett lager lack på modellen. Funkar vilken lack som helst eller behöver man speciella köpta på modellbutiker? Några tips på ställen som har bra spraylacker? Du säger matt- och klarlack, är det två olika sorter eller bara ett till lager av samma lack?
Hemsidan du skickade Henrik hade bra och utförliga beskrivningar, tack!
Re: Nybörjare på vädring
Ett bra tips annars är att testa lite olika tekniker på plasticard. Då kan man våga prova ganska friskt utan att förstöra en modell.
Själv har jag ett stort antal obyggda modeller (flera hundra) kvar från den tid då jag importerade tjeckiska KP-modeller, så jag har gott om testmodeller...
Lasse
Själv har jag ett stort antal obyggda modeller (flera hundra) kvar från den tid då jag importerade tjeckiska KP-modeller, så jag har gott om testmodeller...

Lasse
-
- Inlägg: 740
- Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
- Ort: Sollentuna, Stockholm
Re: Nybörjare på vädring
Some useful tips;
MIGs rarities world
http://www.missing-lynx.com/rareworld.htm
Adam Wilder´s pigments article
http://www.armorama.com/modules.php?op= ... artid=1221
Adam Wilder´s varnish weathering
http://www.armorama.com/modules.php?op= ... artid=1501
Karl Hoy´s mud technique
http://www.armorama.com/modules.php?op= ... artid=3901
Paul Owen´s weathering heresies
http://www.armorama.com/modules.php?op= ... e&artid=34
Sven-Åke Grufstedt´s weather report
http://www.hobbybokhandeln.net/?p=5204
Sven Åke Grufstedt´s salty chips
http://www.hobbybokhandeln.net/?p=5235
Adam Wilder´s colour modulation
http://www.armorama.com/modules.php?op= ... artid=2006

MIGs rarities world
http://www.missing-lynx.com/rareworld.htm
Adam Wilder´s pigments article
http://www.armorama.com/modules.php?op= ... artid=1221
Adam Wilder´s varnish weathering
http://www.armorama.com/modules.php?op= ... artid=1501
Karl Hoy´s mud technique
http://www.armorama.com/modules.php?op= ... artid=3901
Paul Owen´s weathering heresies
http://www.armorama.com/modules.php?op= ... e&artid=34
Sven-Åke Grufstedt´s weather report
http://www.hobbybokhandeln.net/?p=5204
Sven Åke Grufstedt´s salty chips
http://www.hobbybokhandeln.net/?p=5235
Adam Wilder´s colour modulation
http://www.armorama.com/modules.php?op= ... artid=2006

Frank Glackin
The problem with common sense, is that it´s not that common!
http://plastic-battle.blogspot.se/
The problem with common sense, is that it´s not that common!
http://plastic-battle.blogspot.se/
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: Nybörjare på vädring
Johan Kjellin skrev:Jag börjar mer och mer förstå tekniken bakom. Jag är ju fortfarande i basicstadiet med att man målar och sen lägger dekaler, och därefter är modellen klar. Tanken nu är väl att gå lite längre.
Tack Robin för förklaringen på hela förloppet. Hade ingen aning om att man la ett lager lack på modellen. Funkar vilken lack som helst eller behöver man speciella köpta på modellbutiker? Några tips på ställen som har bra spraylacker? Du säger matt- och klarlack, är det två olika sorter eller bara ett till lager av samma lack?
Hemsidan du skickade Henrik hade bra och utförliga beskrivningar, tack!
Jag brukar använda golvpolish (Johnsons Pledge) Jag airbrushar ett lager över hela modellen, det brukar bli halvblankt och när det fått torka så lägger jag dekalerna i små pölar av polish, pressar på plats och suger upp överskottet med en tops/linnetrasa/t-shirten jag har på mig eller nåt annat som inte luddar. Polishen blir halvblank om man lägger på ett tunt lager med mycket luft. Blir det "blött" så blir det blankt. Klarlack finns förstås i hobbybutiker, Tamiya Clear och Johnsons polish beter sig ungefär likadant och Tamiya har en Flat Base som är ett matteringsmedel som man blandar i blanklack för att den ska bli matt (blanda i lite !, fråga här så är det säkert någon som vet %-satsen). Valet av lack beror lite på vilken sorts wash du ska använda och vilka lösningsmedel det handlar om. Akryl-lack/polish under oljefärg respektive enamel-klarlack under akryl-wash o.s.v. Fråga andra som vet exakt vad som passar och vad som havererar. Principen är att lacken under måste tåla lösningsmedlet i de olika efterbehandlingarna. Matt och blank är alltså två olika, beroende på hur de appliceras, se ovan om Flat Base.
Hela modellen måste lackas eftersom lacken (både matt och blank) ger en annan ton åt matt lack.
tjo / Robin