Klarlack

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Klarlack

Inlägg av felle-j »

Hej!

Nu har jag kommit så långt på ett bygge att det är dags för klarlack, men där tar det helt stopp för mig. Jag känner att jag inte har fått något bra resultat alls med de klarlackerna jag har provat. Både pensel och airbrush har provat med de flesta klarlackerna men vill helst inte pensla på klarlacken på modellen. Kan vara så att jag gör helt fel så skulle vara väldigt glad om jag kunde få lite tips på vad för klarlacker ni använder och hur ni gör.

Ett problem jag har haft bland annat med de matta lackerna är att ytan på modellen blir lite "immig" i olika grader. Tror nog att det är jag som gör helt fel där, eller? Och med de blanka lackerna känner jag att ytan inte alls blir blank. Jag ska ta och experimentera lite mer men testmodellerna har tagit slut så jag måste förbereda några nya.

Dessa klarlacker nedan är de jag har provat.

Bild
Bild
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Klarlack

Inlägg av Snussugen »

Jag har använt Humbrols och Tamiyas klarlacker, och anledningen till att de inte blir blanka så där på studs är för att man måste bygga upp det med 2, 3, kanske t.o.m 4 lager. Matt är enklare att handskas med, och tycker Humbrol 49 funkar perfekt för ändamålet. Det där med att dina matta ytor blir immiga låter som du har för mycket thinner eller något... eller att underlaget inte kan samsas med lacken som går på.

Nu är jag ingen expert, utan talar enbart av personlig erfarenhet... men rör om mycket och noggrannt innan du använder klarlacker (gäller iofs alla färger). Skaka gärna också tills armen tröttnar. Har läst att ibland hjälper det att ha burken i lite varmvatten ca 20 min innan man börjar måla också, det är dock inget jag kan minnas att jag själv provat.
Live & let dry.
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Klarlack

Inlägg av felle-j »

Har varken provat Humbrols eller Tamiyas klarlacker men funderar i alla fall på att prova Tamiyas klarlacker. Hur är Humbrols?

Kan nog vara så att jag bara har haft på för få lager. Ska göra ett nytt test strax. Bör man vänta ett tag mellan varje lager?

Tidigare idag provade jag med Vallejos matta lack och den blev immig. Hade endast någon ensta droppe av Vallejos egna thinner i botten på airbrushen.
Stefan Eriksson
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 feb 2012, 21:13
Ort: Halland

Re: Klarlack

Inlägg av Stefan Eriksson »

När det gäller Tamiyas lacker, som jag använder mycket, så var noga med att de härdar ordentligt. Lacken är lite mjuk även om den är torr, behöver lång tid för att
härda ut till hård yta, ca 1 vecka för att vara på säkra sidan brukar jag ha som tumregel. Flera tunna lager gäller som sagt.

Vill jag ha dömatt yta kör jag med matt oceanlack vattenbaserad. Funkar för mig.

Stefan
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3656
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Klarlack

Inlägg av magnusf »

Kolla här för lite allmänna råd: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... ack#p47225

Hälsningar

Magnus
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Klarlack

Inlägg av Snussugen »

felle-j skrev:Har varken provat Humbrols eller Tamiyas klarlacker men funderar i alla fall på att prova Tamiyas klarlacker. Hur är Humbrols?

Kan nog vara så att jag bara har haft på för få lager. Ska göra ett nytt test strax. Bör man vänta ett tag mellan varje lager?
Humbrols blanka kan ta tid på sig att torka, särskilt deras Cote-mojs, så de undviker jag helt. Men deras vanliga 35:a i 14 ml burk fungerar alldeles utmärkt och kan handskas med efter bara några timmar. Den matta 49:an torkar ännu snabbare och ger en väldigt matt yta efter endast ett lager.

Det finns folk som gnäller om att de gulnar, men de har nog fått en dålig burk, eller så inbillar de sig... troligtvis för att klarlackerna direkt ur burken har samma färg som bärnsten. Jag har byggt tillräckligt många modeller användandes dessa klarlacker för att veta att man inte får något som helst gulnande. I år firade vi jul hos mor min med en del sviskon och passade då på att titta till hennes AMT 1/25 Impala -58 jag gav henne förra året där jag använt Humbrols 35:a som lim (!) åt framlyktorna. Fortfarande perfekt. Se som sagt bara till att röra om och skaka ordentligt.

Och ja, låt det bli dammtorrt åtminstone mellan lagren. :) Tamiyas blanka X-22 är också bra, fick en burk av en kompis, men det krävs några lager innan den blir riktigt blank. Den torkar snabbare och luktar mindre, dock!

*Redigerat för att man stavar som en missbildad kälke.
Senast redigerad av Snussugen den 25 dec 2014, 21:49, redigerad totalt 1 gånger.
Live & let dry.
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Klarlack

Inlägg av felle-j »

magnusf skrev:Kolla här för lite allmänna råd: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... ack#p47225

Hälsningar

Magnus
Fanns en del bra råd där! Jag funderar på att gå över till Tamiya och Gunze och då kan jag nog göra så att jag blandar i lite klarlack i färgen innan jag målar för att få färgen lite blankare om det skulle behövas. Och då slipper man ju klarlacka sen. Vet inte om någon av de klarlackerna jag har nu skulle funka att blanda i färgerna jag har. Vallejo Model Air och Model Master Akryl är det jag har.

Du skriver att du brukar försöka lacka så lite som möjligt, men lackar du efter att du har haft på dekalerna för att skydda dekalerna och för att göra det lättare att vädra?
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Klarlack

Inlägg av felle-j »

Snussugen skrev:
felle-j skrev:Har varken provat Humbrols eller Tamiyas klarlacker men funderar i alla fall på att prova Tamiyas klarlacker. Hur är Humbrols?

Kan nog vara så att jag bara har haft på för få lager. Ska göra ett nytt test strax. Bör man vänta ett tag mellan varje lager?
Humbrols blanka kan ta tid på sig att torka, särskilt deras Cote-mojs, så de undviker jag helt. Men deras vanliga 35:a i 14 ml burk fungerar alldeles utmärkt och kan handskas med efter bara några timmar. Den matta 49:an torkare ännu snabbare och ger en väldigt matt yta efter endast ett lager.

Det finns folk som gnäller om att de gulnar, men de har nog fått en dålig burk, eller så inbillar de sig... troligtvis för att klarlackerna direkt ur burken har samma färg som bärnsten. Jag har byggt tillräckligt många modeller användandes dessa klarlacker för att veta att man inte får något som helst gulnande. I år firade vi jul hos mor min med en del sviskon och passade då på att titta till hennes AMT 1/25 Impala -58 jag gav henne förra året där jag använt Humbrols 35:a som lim (!) åt framlyktorna. Fortfarande perfekt. Se som sagt bara till att röra om och skaka ordentligt.

Och ja, låt det bli dammtorrt åtminstone mellan lagren. :) Tamiyas blanka X-22 är också bra, fick en burk av en kompis, men det krävs några lager innan den blir riktigt blank. Den torkar snabbare och luktar mindre, dock!
Antar att Humbrols klarlacker är enamel, eller?
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Klarlack

Inlägg av Snussugen »

felle-j skrev:Antar att Humbrols klarlacker är enamel, eller?
Japp. ;) Och Tamiyas är akryl, därav skillnaden i lukt & torktider.
Live & let dry.
PederT
Inlägg: 604
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Klarlack

Inlägg av PederT »

Johnssons klar polish kan vara ett alternativ att använda som klarlack,
i varje fall före dekalering.
Skriv svar