Revells Gripen

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Revells Gripen

Inlägg av Björn B »

Byggbeskrivningen finns publicerad nu saknas bara modellen.

http://www.revell.de/fileadmin/import/i ... GRIPEN.PDF

Fast ser det inte ut som en lång styrspak? Den skall väl ha en joysticktyp?
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Revells Gripen

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,

Njaaa, det där är ingen styrspak, det är utskjutningshandtaget till stolen ;)
Inte undra på att piloten lämnar cockpit ofrivilligt ibland...

/Rickard
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Revells Gripen

Inlägg av Erik_G »

Nja.. delen ska ju målas svart, så jag tror nog att det är Revells ursäkt till styrspak. Utskjutningshandtaget är ju format som en ögla och gult - och inte med i byggsatsen tydligen. Den andra lilla spaken är systemhandkontrollen, som i verkligheten ser ut som ett H.
Styrspaken är mycket riktigt en liten svart joystick på en svart konsol som är ihopbyggd med instrumentpanelen. Den är styv men väldigt gummiaktig höll jag på att säga, men det låter som om jag pratade om en annan slags "joystick".. spaken är i metall, men den har inte så stora utslag, och det känns som att den sitter i någon slags gummibussning, för man får ta i för att få den att röra på sig.. Hade träningsvärk i armen efter några timmar i simulatorn.. (och nu fick den som har lika snuskig fantasi som mig andra oönskade bilder i hjärnan)..
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Revells Gripen

Inlägg av Knajd »

Ska bli intressant att se vad den får för betyg. Jag har ju redan lite passande pilotfigurer - det kan säkert bli ett Gripen C-bygge framöver.
Spad16
Inlägg: 325
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Revells Gripen

Inlägg av Spad16 »

Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Revells Gripen

Inlägg av Fenix »

Den ser lovande ut. men svårt att säga innan man sitter med modellen framför sig. Hmm undrar om det kommer en D längre fram med tanke på att "bulan" som huven sitter fast i är en egen del.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Tobbe
Inlägg: 153
Blev medlem: 06 feb 2012, 18:43

Re: Revells Gripen

Inlägg av Tobbe »

Eftersom det var jag som byggde modellen på bilderna ovan så kan jag ge följande omdöme. Det är rolig att bygga, man har verkligen tänkt till och lagt upp byggprocessen så man knappt får några skarvar att spackla. Måttmässigt är den riktig, första gången jag såg modellen byggd hajade jag till för den såg verkligen ut som en 39:a.

Detaljer i sittbrunn och landningställsschakt är sparsamma, men med tanke på det antagligen humana priset så funkar det. Det kommer nog resinsatser vad det lider, vad som är absolut nödvändigt är en ny stol.

Jag vet att jag åtminstone kommer köpa och bygga några stycken.

/Tobbe
Spad16
Inlägg: 325
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Revells Gripen

Inlägg av Spad16 »

Jag tyckte också att den såg väldigt riktigt ut.
Mvh. Neil
Axx
Inlägg: 202
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:43

Re: Revells Gripen

Inlägg av Axx »

Finns i handeln nu. Åtminstone hos Wentzels i Stockholm.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Revells Gripen

Inlägg av Andre B. »

Vad kostar den?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar