Aires jetutblås till Gripen

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Aires jetutblås till Gripen

Inlägg av Björn B »

Aires har ju olika förpackningar för A och C-Gripen. Det som verkar skilja sig åt är den etsade flamhållaren. Jag köpte C-versionen någongång i forntiden då jag skulle konvertera Italeris Gripar till C-modellen.
Nu när jag ändrat mig och bygger alla som A.modell istället så funderar jag på att använda C-utblåsen då det ändå inte kommer synas någon skillnad utanpå. Men mest för nyfikenhetens skull, är det olika flamhållare på A och C-Gripen?
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Aires jetutblås till Gripen

Inlägg av Erik_G »

Jag tror inte det är versionsberoende, men däremot har det i alla fall förekomit två olika flamhållare under Gripens livstid. Den första modellen var den som GE hade utvecklat till F404. Den visade sig ha mycket kortare livstid än lovat, och att byta den var en kostsam och omständig process där motorn var tvungen att tas ut ur maskinen och efterbrännkammaren monteras av.
Därför utvecklade man i Sverige en ny flamhållare som dels hade längre livslängd, dels kan monteras ur utan att man behöver ta ur motorn. Den är dessutom uppdelad i sektioner, så att man inte behöve byta hela, utan endast den skadade delen. Samma flamhållare används även av Finland och Schweiz på sina Hornets.
Jag är inte säker, men jag tror att den nya flamhållaren även användes på A-maskinerna då jag misstänker att flamhållaren infördes på alla maskiner när bytesbehov uppstod.
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Aires jetutblås till Gripen

Inlägg av Niklas »

Om jag minns rätt, använde vi nya flamhållaren även på A, ja. Åtminstone på de med FADEC istället för ELE, vilket var 193-status-kärrorna (193-206). Men minnet kan faktiskt svika mig där, så Emil eller någon annan kanske har bättre koll..?
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Aires jetutblås till Gripen

Inlägg av Emil Lindberg »

Den nya flamhållaren introducerades redan på 39A/B. Motorerna modifierades efterhand, så om motor med den gamla flamhållaren någon gång har använts i 39C/D har det varit vid få tillfällen/på få flygplansindivider
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Aires jetutblås till Gripen

Inlägg av Björn B »

Tack för svaren. Då använder dom nya jag redan har och köper ett par tidiga utblås till dom som saknas.
Skriv svar