Kompressor

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Mats Svensson
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 jan 2012, 09:13
Ort: Norrköping
Kontakt:

Kompressor

Inlägg av Mats Svensson »

Hej!

Jag har en EURO-TEC kompressor som på sista tiden börjat klucka mer och mer. Dessutom tar det allt längre tid att fylla tanken.
Är det någon som känner igen problemet och har någon aning om vad det kan bero på?
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Kompressor

Inlägg av kallenordlund »

Vet inte om jag inne på rätt spår men kluckandet kan komma från kondensvatten i tryckkärlet. Det kan bildas rätt mycket vatten i en kompressor beroende på var den står. Fylls tryckkärlet snabbt så blir det varmt. Står kompressorn kallt så bildas det kondens ganska snabbt. Om det påverkar fyllningen vet jag ej. Vatten kan ju ej komprimeras så man tycker att fyllningen borde gå snabbare. Töm den på all luft via avluftningsventilen och skruva ur pluggen ur tryckkärlet. Töm den på ev. kondensvatten och prova.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressor

Inlägg av Robin Nilsson »

Om den har ett filter på insugningsröret så kan det vara tilltäppt av allt
damm och små partiklar som filtret plockat bort från insugsluften. Jag
fick det problemet, kompressorn tog längre och längre tid på sig innan
tryckströmbrytaren slog ifrån. Efter att ha rengjort filtret (riktigt muggigt med all färgdimma det sugit i sig ...) så gick det fint igen.
Mitt filter ser ut som en guldfärgat fingerborg av nåt kornigt material.
/ Robin
Mats Svensson
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 jan 2012, 09:13
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Kompressor

Inlägg av Mats Svensson »

Tack för tipsen!

Blir till att leta fram manualen och serva maskinen.
Skriv svar