Pledge Multi Surface Finish?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
SwedBear
Inlägg: 62
Blev medlem: 24 okt 2014, 14:53
Namn: Björn Endre
Ort: Stockholm

Pledge Multi Surface Finish?

Inlägg av SwedBear »

Utländska tidningar är ju kära i Pledge Future (Pledge Multi Surface Finish) bland annat för huvar etc. Länken ovan går till Amazon USA där man kan köpa men den enda Pledge jag hittat i de butiker jag letat it (konsum, ICa etc.) har varit Pledge Extra Protection Vax vilket inte kändes som samma sak (de byter ju utseende på flaskor ibland så svårt att veta).

Är det någon som använder Pledge Future och har hittat det i Sverige? Vad är ekvivalenten annars? Är diverse Varnish (glossy, satin etc.) motsvarande? Känner mig lite förvirrad.

/Björn
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Pledge Multi Surface Finish?

Inlägg av Robin Nilsson »

Enligt ingredienslistan för Pledge Extra Protection Wax så ser det ut att vara en akryl-baserad produkt och då bör den fungera.
http://www.scjproducts.info/nqcontent.c ... hive=false.
Ingredienserna i Pledge Multi Surface Finish är svårare att få tag på (det verkar vara lägre krav på produktfakta i US of A) men troligen är det i stort sett samma soppa.
/ Robin
SwedBear
Inlägg: 62
Blev medlem: 24 okt 2014, 14:53
Namn: Björn Endre
Ort: Stockholm

Re: Pledge Multi Surface Finish?

Inlägg av SwedBear »

Hmm, tack. I-o-med att den ena sa "Wax" och den andra "Finish" blev jag lite förvirrad. Pledge har en bunt med produkter så man vill inte ta fel. Får ta och köpa en och testa helt enkelt på en skräpmodell först.
Edit: De verkar vara olika. Det finns både Multi Surface Wax och Multi-Surface Finish att köpa även i USA så de är nog inte exakt samma. Ska ta och kolla runt lite mer.

/Björn
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Pledge Multi Surface Finish?

Inlägg av Robin Nilsson »

Det viktiga är att det innehåller akryl-nånting. Är det en vax-baserad produkt så funkar det annorlunda.
Förr fanns det något som hette bonvax och det skulle gnidas och poleras blankt (poleras hårt ....)
Om bruksanvisningen i princip säger:
1. Sprid ut ett tunt skikt med en ren trasa
2. Låt torka.
3. Klart !
då fungerar det till våra behov.
Står det att det ska poleras efter att det torkat så ska du välja något annat ....
/ Robin
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pledge Multi Surface Finish?

Inlägg av Stellan »

Använder Pledge KlarPolish i genomskinligt vit flaska och den verkar fungera efter våra behov. Aldrig sett några konstigheter på målade ytor eller huvar. Står "polish för plastgolv" på den om det kan vara någon ledtråd. Lär räcka väldans länge...
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Pledge Multi Surface Finish?

Inlägg av Robin Nilsson »

Kruxet med "räcka väldigt länge" är att när flaskan till slut blir tom så
finns inte den produkten kvar på marknaden utan man måste hitta en
ny sort ;-)

Man kan ju alltid köpa en flaska på prov, fungerar det inte som man
tänkt/hoppats så kan man ju alltid använda soppan som golvpolish
eller nåt ...

/ Robin
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pledge Multi Surface Finish?

Inlägg av Stellan »

Oroar mig inte för att det inte ska finnas andra lösningar om 80 år, dvs när flaskan är tom.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar