Dag Hammarskjöld Albertina

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
wearbeagle
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 feb 2012, 13:48

Dag Hammarskjöld Albertina

Inlägg av wearbeagle »

Ett sista försök...... letar efter foton eller ritning på hur "Albertina" var färglagd håller på att göra D Hammarskjöld´s sista tjänsteflygplan men hon verkar vara väldigt sparsamt dokumenterad!
Det är alltså en DC-6B, märkning SE-BDY även döpt till Albertina, finns det verkligen ingen som vet en "vettig" bild på hennes färgsättning?
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dag Hammarskjöld Albertina

Inlägg av Björn Fransson »

Maestro har just givit ut dekaler för Albertina, där borde det väl finnas en målningsbeskrivning?
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dag Hammarskjöld Albertina

Inlägg av Björn B »

wearbeagle
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 feb 2012, 13:48

Re: Dag Hammarskjöld Albertina

Inlägg av wearbeagle »

Tack de två referenserna och dekalerna har jag ju, men det finns ingen målningsbeskrivning tyvärr, vet ej om Transair´s målning gäller som sagt, på videon tycks den vara lite annorlunda, tack för den men jag har sett den innan!
Hoppet lever vidare om att finna ett bättre underlag, men tack för dessa inkomna hittills.
Per Börjeson
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 feb 2012, 01:21

Re: Dag Hammarskjöld Albertina

Inlägg av Per Börjeson »

Filmsekvensen ger en väldigt bra beskrivning av hur SE-BDY såg ut: kroppens översida vitmålad och resten plåtrent. Färggränsen längs med kabinfönstrens undersida.

Flygplanet gick aldrig i civil trafik utan sattes i FN-tjänst i princip direkt efter leverans. Det hann således inte heller få Transairs ordinarie målning.
wearbeagle
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 feb 2012, 13:48

Re: Dag Hammarskjöld Albertina

Inlägg av wearbeagle »

Tyckte mej se en skiljelinje på henne men var ej säker, så ett stort tack för infon och nu kan bygget fort gå :)
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dag Hammarskjöld Albertina

Inlägg av Björn Fransson »

Såg just ett färgklipp på "100 svenska år" på SVT, Kunskapskanalen. Finns säkert på SVT Play. Färggränsen syntes tydligt, den gick precis i kant med kabinfönstren, tror att det var undersidan, men kolla gärna för säkerhets skull. Det kan också ha varit i överkant (fast min hjärna registrerade det som i underkant, eftersom det borde vara mest logiskt). Men kolla gärna om det fortfarande är aktuellt, som sagt syntes det tydligt på bilderna.
SwedBear
Inlägg: 62
Blev medlem: 24 okt 2014, 14:53
Namn: Björn Endre
Ort: Stockholm

Re: Dag Hammarskjöld Albertina

Inlägg av SwedBear »

När jag först kollade den svartvita filmen så tyckte jag det såg ut som det var en skillnad mellan ovansidan och direkt under kabinfönstrerna men tänkte först det bara var skugga men då är det alltså vit och metall. Ska också kolla den där färgfilmen för nu blev jag också lite sugen att bygga något liknande.
Skriv svar