Modeller som säljs med lim, färg och penslar...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Modeller som säljs med lim, färg och penslar...

Inlägg av Andre B. »

...köper ni dem? Personligen så skule jag gärna köpa en del av modellerna med tanke på dekalalternativ. Men oftast så känns inte de här modellerna prisvärda om man nu inte söker en modell att ge bort present till någon som aldrig byggt modeller förr. Penslarna hålle dålig kvalité, färgerna är kanske inte de man önskar eller ens alla som behövs för att byga modellen. Och lim har de flesta ändå.

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Modeller som säljs med lim, färg och penslar...

Inlägg av Snussugen »

Aldrig.

:)
Live & let dry.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Modeller som säljs med lim, färg och penslar...

Inlägg av Janne Nilsson »

När man inte köper hos den vanliga kranen så kan man ibland få frågan om man vill ha den inslagen eller om "han" har lim och färg?

Jag brukar tänka för mig själv att "han", det är jag det, och "han" har mer färg, lim och modeller hemma än vad den lokala leksaksaffären har. Ibland säger jag det också. ;)

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

Re: Modeller som säljs med lim, färg och penslar...

Inlägg av Per.V »

Har hänt någon gång som present.
Per Vildarve. Gotland
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Modeller som säljs med lim, färg och penslar...

Inlägg av Andre B. »

Det tråkiga är att de här modellerna ofta säljs med andra dekalalternativ. Airfix har till exempel gett ut sin BAE Hawk i fem olika "presentförpackningar" med olika dekalalternativ jämfört med ursprungsmodellen.

Och då finns även Hurricane, Spitfire, Vampire; Mustang, Gnat, Gladiator och Tiger Moth utgiven som presentförpackning med färger och andra dekalalternativ...

När det gäller Italeri så har de kanske inte andra dekalalternativ. Men då deras Mustang inte direkt tillhör den bästa på marknaden eller ens normalt är billig så känns det lite som att lura en blivande modellbyggare att sälja den modellen med färger och lim för några kronor mer.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Modeller som säljs med lim, färg och penslar...

Inlägg av Robin Nilsson »

Aldrig.
Jag undviker oftast färdiga kryddblandningar också ;-)
Förresten så säljs inte 1:35 pansar/fordon/kanoner i den typen
av presentförpackningar så jag slipper fundera på saken :D
/ Robin
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Modeller som säljs med lim, färg och penslar...

Inlägg av Johan i Hok »

Nja, jag köpte en Scirocco GTi en gång där det ingick både nya skärmkanter, grundfärg och lackfärg i köpet men det kanske inte räknas. Dessutom fick jag ju hålla med svetstråd själv. :D
Barnen bygger ju en del, men det har aldrig behövts köpas presentförpackningar då penslar och färg finns i källaren. Om jag skulle ge bort en byggsats till någon annan vill jag nog ändå ha koll på penselkvalite och färg.

Johan i Hok
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Modeller som säljs med lim, färg och penslar...

Inlägg av Björn Fransson »

Någon enstaka gång, om det är den enda som finns. Skulle också kunna tänka mig att välja en sådan utgåva med annat dekalalternativ som André beskriver, t ex Airfix gula Gnat. Tyvärr hade jag redan köpt den vanliga utgåvan när de väl kom ut med den. Just i Airfix fall, men ibland även hos Revell, finns i enstaka fall heller inget alternativ, alla utgåvor har med färg. Oklart varför.

Och frågan som Janne beskriver, har man ju fått några gånger. Jodå. Det finns lim och färg. Lita på det.

Det som är lite tristare är faktiskt att man allt mer sällan får den frågan. Detta eftersom leksaksaffärerna allt mer plockar bort modellerna ur sortimentet. Inget jätteproblem för mig, men det är knappast något som gynnar återväxten. Sonens kompis fick ett enormt byggsug efter en byggsession hemma hos oss då jag grävde fram en Airfix Bf 109 åt honom. Men för honom och hans föräldrar är det knappast så att nästa steg är att de direkt går in på Rebell Hobby eller Hannants för att köpa en till. De går till leksaksaffären och letar, och när inget finns där blir det inte av. Just i det här fallet kan jag förstås bistå dem, men det är inte alla byggbegivna barn som har en svårt biten plastmodellbyggare i bekantskapskretsen.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Modeller som säljs med lim, färg och penslar...

Inlägg av Janne Nilsson »

Bra poäng, Björn!

Det är något jag själv alltid har hävdat, finns det inte tillgängligt i butiker någorlunda till hands så blir det svårt med återväxten.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

Re: Modeller som säljs med lim, färg och penslar...

Inlägg av Per.V »

Så är det här på Gotland, väldigt dåligt utbud, det finns bara två butiker, en i Hemse som har mest bilar, en i Visby som nästan har tagit bort allt, har några färdiga set med färg och lim. Tråkig utveckling.
Per Vildarve. Gotland
Skriv svar