Katt och modellbygge Risker ?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Katt och modellbygge Risker ?

Inlägg av F Porsche »

Ok, konstigaste frågan hittills men några som hänger här har väl katt.

Är det risk katten äter upp en liten del av nyfikenhet ?

eller är katter så smarta som man vill tro.

Katthår, nedputtade och omkullvälta projekt är ok men sjuk katt vill vi inte ha.
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Katt och modellbygge Risker ?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag har inte fått några detaljer uppätna vad jag vet och jag är inne på katt två och tre. Lösa delar på byggbordet är en annan sak och här är det mest en uppfostrings sak av både katt och byggare. Första katten vi hade var på byggbordet en gång men fick en skaplig smäll på nosen och gick aldrig mer upp där.

De katter vi har nu så är den ena fullständigt ointresserad av byggbordet, medans den andra passar på när ingen är hemma. Små bitar av elkabel är väldigt kul att ha ner på golvet och lite resinstolar har åkt i golvet. Det handlar väl om att själv se till att man "säkrar" sina bygg objekt vid avslutat dagsverke eller så.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
denstore
Inlägg: 939
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Katt och modellbygge Risker ?

Inlägg av denstore »

Att slå katten känns inte som en lösning. Katter kopplar inte våld till situationen utan personen på platsen. För mig vore det otänkbart.

De kan bita i saker. En av mina tuggar gärna kartong, så det gäller att tillfredsställa hans kartongbehov med alternativ. Annars luktar och petar de mest. Enklaste lösningen är att ha ett byggrum. Det minskar risken för hår i målningen också.

Däremot är det viktigt att hålla dem borta från tråd, framförallt nylontråd. Tråd överhuvudtaget är farligt för de flesta husdjur.
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Katt och modellbygge Risker ?

Inlägg av F Porsche »

Tack för svar.
Jag har inget separat rum men jag kommer att jobba med få delar.
Funderar på att bygga en svart CatMeet hyllning till Safir ;-)
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Katt och modellbygge Risker ?

Inlägg av MiniStuff »

Har aldrig varit med om att nån av våra katter, många genom åren och många alltid, har svalt något el dyl. Det närmaste som har hänt är att en av mina kissar norpade en arm till en figur och sprang iväg med den... mig jagandes efter = ännu roligare, husse lekte! ;)

Så det besvärligaste är väl just att säkra pågående byggen etc. samt vattenburkar som jag brukar ha ståendes. En gång undrade jag hur det kom sig att målarvattnet dunstade så fort, tills jag kom på att det var en av våra katthonor som gick och drack ur den. Hon är nu 16år och still going strong med Vallejospill i ådrorna. :)
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Katt och modellbygge Risker ?

Inlägg av Janne Nilsson »

Våra katter går inte in i hobbyrummet. Det sitter utanför och väntar om de vill något, precis vid tröskeln.

Våra katter uppfattar mycket väl vad som gäller om de får dask. Nu både föredrar jag och rekommenderar jag en vattenspruta istället. Den har längre räckvidd och man behöver inte fånga den olydiga kissen först.

Den fungerar inte bara på katter utan på barn i alla åldrar samt sambo.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Katt och modellbygge Risker ?

Inlägg av Daniel_A »

Katter är nog lika olika som byggare. Min första katt var helt ointresserad av byggbordet och då satt jag i ett rum utan dörr och kunde inte stänga. Den enda gång jag såg honom på bordet var när jag hade limmat vingarna på en Sopwith Camel i 1:72 och då låg han helt ogenerat uppepå den. Det var så dråpligt att jag inte ens kom mig för att bli arg. Den gick faktiskt att rädda även om den var helt platt.

Vår nuvarande katt är innekatt och mer av vattendrickartypen. Ju otrevligare vatten desto bättre så det får man förebygga. Oftast håller jag dörren stängd. Plast, färg och lösningsmedel hör väl till saker som inte naturligt lockar till lek och ätande, men man vet ju aldrig.
Min fru har gett mig strikta order om att alltid lägga undan skalpeller så det gör jag så fort jag lämnar bordet obevakat.

/Daniel
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Katt och modellbygge Risker ?

Inlägg av Mats Averkvist »

Vår katt tyckte det var väldigt kul att leka med motorkåpan till Italeris Ju 88. Den åkte runt på det glatta golvet med viss ljudeffekt när katten knuffade till den och den for i väg ett stycke. Ingen biting nej.
Det brukar räcka med ett bestämt "nej" eller fräsning så förstår dom att de gör eller är på väg att göra något oönskat. De vet mycket väl att de inte har lov att vara uppe på bord eller köksbänk...
Jens Tornblad
Inlägg: 113
Blev medlem: 01 feb 2012, 22:51
Namn: Jens Tornblad

Re: Katt och modellbygge Risker ?

Inlägg av Jens Tornblad »

Vi har haft katt i sexton år och ingen av dem har någonsin varit uppe på byggbordet. Däremot är det svårt att lägga pussel då bitarna tydligen är vansinnigt roliga...
En obyggd modell är också en modell...
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Katt och modellbygge Risker ?

Inlägg av Andre B. »

Har haft katt med och det har aldrig inneburit några problem för modellbyggandet eller modellerna. Då är hundar mycket värre då de inte har kontroll på var de har sina tassar eller svansar. Däremot har katterna haft en förkärlek för att lägga sig i lådorna för modellerna under den stund man byggt lite. det har liksom varit en stunds lugn och uppskattad "social kontakt" för oss bägge... *ler*

// Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar