Modeller från förr...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Modeller från förr...

Inlägg av Andre B. »

Vilke modler byggde ni som "barn" ? Saknar ni dem? Skulle ni vilja bygga dem igen?

Tittade på Airfix HMS Belfast häromdagen. Minns när man kunde köpa den för under 40 kronor. Nu kostar den över 200. Airfix Sunderland skulle jag gärna bygga igen. Men backar för ett pris på över 300 kronor för en modell som började tilverkas för femtio år sen...

// Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Modeller från förr...

Inlägg av Robin Nilsson »

Den jag funderar på att vilja bygga igen är Airfix Bentley 4,5 liters med kompressor i skala 1:12
som jag byggde när jag var i 10-11-årsåldern. Den står undangömd i sommarstugan, äldsta barnet
pillade på den när hon var liten så det har lossnat delar men det den kan räddas fortfarande :-)

Bild

Huven var bucklig på den jag byggde och nån handlare i Tyskland prackade på mig fel gröna färg
(alldeles för ljus) och penselmålningen blev väl sådär lagom bra. Känns som att den skulle kunna
byggas mycket bättre nu ...

Det blev några Airfix påsplan i skala 1/72 men dem saknar jag inte direkt, Revells Cutty Sark och
USS Constitution i skala 1:146 ?? eller nåt liknande blev det också men nu har jag skaffat 1:96 versionerna :-)
/ Robin
Senast redigerad av Robin Nilsson den 11 nov 2014, 08:23, redigerad totalt 1 gånger.
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Modeller från förr...

Inlägg av denstore »

Jag har ett par Matchbox-modeller som jag ska bygga någon gång. Älskade Matchbox som färsk byggare. Och precis som Robin, så har jag Cutty Sark och Constitution liggandes. Byggde dem inte som barn, men farsan gjorde det, och någon gång ska man väl kunna få inspiration nog till det.
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Modeller från förr...

Inlägg av Fenix »

Jag byggde Revells F-14A Tomcat i skala 1/32 i början av min modellkarriär. Och har nu köpt en ny som är nästan identisk med den jag hade, dock tror jag att det är en tidigare utgåva än den jag hade för det var en annan boxart på den jag köpte på ebay.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
SwedBear
Inlägg: 62
Blev medlem: 24 okt 2014, 14:53
Namn: Björn Endre
Ort: Stockholm

Re: Modeller från förr...

Inlägg av SwedBear »

Jag byggde massor av modeller från Revell när jag var yngre, runt mitten av 80-talet. Vi åkte ofta ner till mina släktingar i tyskland (är halv-tysk) och hade en leksaksbutik som hade massor av Revell-modeller.

Minns en Wellington som jag byggde som jag skulle vilja bygga igen. Men annars var det allt möjligt inklusive en del av deras 1/72 pansarvagnar som jag lätt skulle lija buygga igen, nu med kunskap om vädring etc.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Modeller från förr...

Inlägg av Björn Fransson »

Åherrejösses! Jag är en tung nostalgiker vad gäller modellbygge (också... :)). Nyligen byggde jag Revells DC-9 av just den anledningen.

Bild

Ett annat rent nostalgibygge är Matchbox Viggen. Till råga på allt penselmålad! Hög nostalgifaktor på den...

Bild

Båda fick nya dekaler - men förstås av samma typ som i originalförpackningen. Andra rena nostalgimodeller som jag byggt är Airfix Draken (såklart!) och några till. I bygghögen ligger ett rejält gäng, t ex Airfix Puma, den första modellen jag byggde, Airfix Hkp 4, Matchbox MiG-21 och deras Hawker Tempest, för att bara nämna några.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Modeller från förr...

Inlägg av Andre B. »

Just Revell's DC9 liger mig varmt om hjärtat med. Var bara sex år (1973) när jag fick den och HMS Nelson i födelsedagspresent och minns dem än. DC9:an skulle jag gärna bygga igen!

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Modeller från förr...

Inlägg av Stefan S »

Jag har byggt en hel drös gamla modeller på senare år, tycker dom är roligare att bygga än nya moderna modeller 8-)

Bild

Bild

Bild

Bild

Stefan
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Modeller från förr...

Inlägg av Rickard Malmborg »

Jag var en riktig Matchbox-o-holic, gillade både deras flyg och deras pansar i 1/72. De små ”dioramaplattorna” till deras pansarvagnar var ett stort plus så klart :-) och jag tror nog att deras pansar egentligen var mer väldetaljerade än deras flygplan men jag kan ju minnas fel. En stor fördel som jag upplevde på den tiden var däremot att Matchbox dekaler funkade väldigt bra även på matta penselmålade ytor.

Att jag nappat på Olle Lindaus Matchboxbyggande hänger så klart ihop med att jag tycker det är roligt att återigen bygga några av de modeller jag tyckte om som liten, även om jag idag lägger ner mer jobb på dem vill jag fortfarande behålla Matchboxkänslan i dem.

/Rickard
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Modeller från förr...

Inlägg av easy_company »

Jag köpte denna på tradera för 49 kronor i förra veckan, byggsatsen är från 1984. Ett stort plan men i liten skala. Jag byggde några modeller som liten grabb men jag minns inte vilka märken det var men det var några plan och några stridsvagnar, jag minns jag byggde en stridsvagn jag fick av pappa och målade den i blanka färger, jag visste inte bättre då :) men på äldre dagar blev jag riktigt biten av modellhobbyn.
/Henrik Persson
Bild
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Skriv svar