Namnlösa tävlingsbidrag.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Janne Nilsson

Namnlösa tävlingsbidrag.

Inlägg av Janne Nilsson »

Hej!

Jag har funderat lite på det här att de modeller man ställer ut på en tävlingen nästan uteslutande ställs ut, utan att byggarens namn finns med på Modellspecifikation. Är det bra eller dåligt?

I regel så hänvisas det till att det blir mer rättvist då eftersom byggaren inte får extra poäng pga någon form av "kändisskap" eller avdrag om denne istället skulle vara illa omtyckt.

Nu tror jag ändå att en stor del av de som dömer är så pass proffissionella att de kan åsidosätta den biten vid bedömningen. Mina egna erfarenheter är att man ändå vet vilka som ligger bakom åtminstone runt hälften av de objekt i de klasser man är satt att dömma. Och därmed försvinner också en stor del av syftet med det?

Som betraktare skulle jag i betydligt större utsträckning gärna få veta vem som ligger bakom modeller jag gillar. Och i kombination av namnbrickor dessutom kunna prata och inleda konversationer med dessa som jag ännu inte känner.

I alla fall mina tankar om det hela. Finns det några andra aspekter för eller emot att man skriver ut namnet på byggaren?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
spett
Namn: Patrik Spett

Re: Namnlösa tävlingsbidrag.

Inlägg av spett »

Det låter som en god idé men det kanske kunde vara frivilligt att uppge namn för det kanske finns nån som vill vara anonym.
Pyret

Inlägg av Pyret »

Det beror ju på hur seriös man tycker att en sådan här tävling skall vara? Det finns ju de som tar detta på (dödligt) stort allvar och de som tycker att det är gräddet på moset på en annars väldigt tillfredställande hobby.

Gör man bedömningen att det är en seriös del i hobbyn (det benämns ju ändå tävling) så är det helt givet för mig att alla bidrag bedöms där utställaren är 100% anonym. Om det är valfritt av utställaren så blir det varken hackat eller malet. Antingen bör det vara 100% anonymt för samtliga eller så skall de stå tydligt på samtliga bidrag vem som står bakom tävlingsbidraget. För min egna del är det som driver min hobby fördelat enligt följande:

Iohopsättning av modell - 20%
Målning och vädring - 50%
Tävling -30%
Janne Nilsson

Ja en del tycks tro att modellbygge är på liv och död?

När det i själva verket är mycket allvarligare än så!

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
denstore
Namn: Magnus Berggren

Inlägg av denstore »

Alternativet vore kanske att lägga ut namnskyltar på söndagen, efter att bedömningen är gjord.
Jag håller dock med om att det egentligen är en skakig anonymitet. Dels så känner domarna oftast många av utställarna, och inte helt sällan har objekten cirkulerat på internet i form av bloggar och byggtrådar.
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Anonymiteten försvinner när resultatlistorna sätts upp så det går ändå inte att tävla anonymt.
Anonymiteten är som sagt skakig eftersom det ändå är en relativt liten "värld" det handlar om och många modeller har redan varit ute på nätet eller på andra tävlingar/utställningar där domarna kanske också varit med som åskådare eller domare.
När det döms flera modeller efter flera olika kriterier så tror jag nog att de allra flesta domare har fokus på att döma efter kriterierna istället för att fundera på hur många poäng som kompisen ska få.
Blir det uppenbara kompispoäng så märks det rätt snart med stor skamfaktor för domaren så jag tror inte att det skulle påverka bedömningarna.

Tyckande: Det vore trevligt med namn på lapparna :-)

/ Robin
Janne Nilsson

Fast det är inte alla som sätter upp resultatlistor, och de som gör det redogör inte heller alltid för oplacerade bidrag.

Att lägga ut namnen efter bedömningen är ett bra alternativ om det fungerar logistiskt.

Janne Nilsson
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag håller med om att det vore trevligt med byggarens namn på specifikationen. Namnskylt på byggaren vore också en bra idé.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Janne, Magnus och Robin har redan sagt vad som behöver sägas så jag nöjer mig med ++ på deras argument. Vill man göra en lagom kompromiss (= ingen blir riktigt nöjd) så kan arrangörerna i anslutning till lokalen anslå en lista över objekt, nummer och byggare så kan den som vill se vem byggaren är och den som inte vill slipper.
/G
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jo, anonymiteten är allt annat än heltäckande. Jag vågar påstå att domarna har integritet nog att bortse från byggarens "kändisfaktor". Det gör de redan i praktiken.

Jag tycker det är värt att prova. Visar det sig fungera dåligt är det lätt att gå tillbaka till "annonyma" modellspecar.

Innan man provar det bör man dock prata med de som sköter sekretariatet. Kanske finns det logistiska hinder, även om jag inte ser några stora just nu.

Uffe
Skriv svar