Tips: Biodags! FURY med Brad Pitt

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Tips: Biodags! FURY med Brad Pitt

Inlägg av Björn Eriksson »

Grymt bra krigsrulle, klart över förväntan, väldigt oAmerikansk för att vara en sådan, den gick direkt in på en tredje plats på min Krigsfilmlista efter "Finska Vinterkriget" och "Okänd Soldat" och petade ned "Band of Brothers" till en fjärde plats, Gå se den på Bio den är värd varenda krona, En riktig upplevelse av det otäckare slaget. Brad Pitt är bättre än nånsin i denna filmroll!

Såg den igårkväll 2014-10-26, Måste nog bygga Sherman Tank nu!
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Tips: Biodags! FURY med Brad Pitt

Inlägg av SvenYoung »

Kan instämma att det är en klart underhållande film, men tyvärr inte alls i samma klass som Band of Brothers i min mening - som jag tyckte var otroligt realistiskt och fängslande.

Lite för mycket "Hollywood heroes" på slutet av Fury för min smak.

Sedan måste de ha haft väldigt speciella dagar i tyskland 1945, där skiftet från dagtid till bäcksvart natt skedde på 5 sekunder. ;-)

Skulle kunna beskriva några andra "konstigheter" i vissa stridsscener men jag vill inte avslöja något eller förstöra för någon annan.

Snygga effekter, intressant story och kul att de ansträngde sig att använda "rätt" utrustning (dvs inte amerkanska halvbandare med tyska kors på, tex), och dessutom första filmen någonsin som använder en riktig Tiger som jag förstår det.

Och visst blev man inspirerad att bygga en Sherman! M4A2E8 om man skall härma filmen, M4A3E8 för att vara mer historiskt korrekt :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Stefan Sjöberg
Inlägg: 108
Blev medlem: 13 sep 2012, 14:07
Namn: Stefan Sjöberg

Re: Tips: Biodags! FURY med Brad Pitt

Inlägg av Stefan Sjöberg »

Håller med Sven. Filmen utspelar sig i Tyskland under april -45, men det såg mer ut som augusti/september enligt min mening.
Stridsscenerna hade snygga effekter, men...nja.
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Tips: Biodags! FURY med Brad Pitt

Inlägg av Emil_Juhl »

Såg den igår.
Klart värd att gå och se. Känslan i filmen är det inget fel på.
Men precis som Sven säger så tycker jag att där var för mycket Hollywood i stridsscenerna.
Men så länge man kan acceptera det så är det inget fel på filmen. Framför allt gillade jag hur soldaterna själva framställs.
Mvh
Emil Juhl
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Tips: Biodags! FURY med Brad Pitt

Inlägg av SvenYoung »

Hehe, ser nu att jag inte skrev att filmen var sevärd, och det tycker jag definitivt att den var. :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Skriv svar