Tips till återfallsförbrytare?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Tips till återfallsförbrytare?

Inlägg av felle-j »

Jag provade nyligen att maskera med häftmassa. Det blev väldigt bra tycker jag förutom att det blev fläckar av häftmassan. Alltså inte att det är häftmassa som stannar kvar, utan det blir typ något som ser ut som fettfläckar. Kanske beror på vilken sorts häftmassa man använder?
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Tips till återfallsförbrytare?

Inlägg av Janne Nilsson »

Den typen av fettfläckar kommer dels från billigare häftmassa. Men du får heller inte vara flottig eller smutsig om händerna när du arbetar med den. Det tas upp av häftmassan och förs över på modellen ifråga.

Häftmassa är förbrukningsartikel så använd inte begagnad.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Tips till återfallsförbrytare?

Inlägg av Falken »

Tackar för alla handfasta tips! Uppskattas! :P
Är nu inne på modell nr 11 sedan jag återföll för 1,5 år sedan, man gör erfarenheter på varenda modell som man tillämpar på nästa. Som när airbrushen helt plötsligt bara tvärslutade att spruta. Lyfte på locket o kikade så det fanns färg kvar, jodå - det fanns. Sedan gick sprutan 10s till, samma procedur. Va fasen???? Efter ett antal gånger o svordomar kom jag på det; det lilla hålet i locket över färgen var igensatt - blev ju vacuum i behållaren :oops:

Nästa bekymmer:
När jag sprutar akryl (Tamiya eller Modelmaster) så späder jag med Tamiyas akrylförtunning, och så tillsätter jag Tamiyas akrylretarder. Även om jag späder RIKTIGT tunt, så där så det är skitlätt att det bara flyter ut i tunna strimmor på modellen, så får jag problem med att sprutan sätter igen efter nån minut. Igårkväll gjorde jag en storrengöring, hade isär allt, dränkte munstycken o nål i Airbrush cleaner, gjorde rent med liten borste efter alla konstens regler. Lik förbaskat så ville det lägga igen, och då uppstår ju också fenomenet med att det spottar o fräser lite när det lossnar. Blir ju klumpigt på modellen :evil: Jag kör med en Iwata Eclipse CS o en Silver Jet kompressor med fuktfälla på slangen. Tycker inte det verkar spela nån roll vilket tryck jag har.
Är detta nåt man får leva med om man använder akryl, eller finns det nåt knep?
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Tips till återfallsförbrytare?

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag provade med akryl några gånger och sen återgick jag till Humbrol just för att det krånglade på det vis som du beskriver ...
Ibland har jag hört att vissa späder med andra medel än Tamiyas egen förtunning.
Att det vill rinna när det är väldigt utspätt kan kanske bero på att ytan är för slät och/eller aningens fet och då kan en primer hjälpa.
/ Robin
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Tips till återfallsförbrytare?

Inlägg av Ulf Lundberg »

Gå på byggmöten.
Byggmöten är en kontinuerligt löpande informell byggskola.
Jag har lärt mig bygga och måla genom att gå på byggmöten och snacka med folk.
Ett år senare upptäcker man att man bygger klart bättre modeller.

Uffe
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Tips till återfallsförbrytare?

Inlägg av magnusf »

Målning, såhär gör jag:

1) Späder färgen med Tamiyas egen förtunning (funkar till både Gunze och Tamiya), inget annat. (I ditt fall: prova att strunta i retardern)

2) Det finns två spädningar som INTE är bra.
2a) För tjock blandning: man får en sprutbild med en massa stänk och klumpar runtomkring,
2b) Färgen rinner iväg när den träffar ytan, ungefär som när man blåste vattenfärger med sugrör på lekis (åtminstone för oss som är födda på 70-talet).
En bra spädning är väldigt nära vattenfärgsvarianten fast inte riktigt där... Det låter på din beskrivning som om du hittat ganska rätt som du har det!

3) Lufttryck: så lågt som möjligt om man vill spruta tunna linjer. Jag ligger under 1 bar. Börja på 0,7 bar eller så och så höjer du sakta tills du tycker det funkar!

Nu ska jag också erkänna att det jag betraktar som "precisionsmålning" har jag nog aldrig provat på riktigt med Tamiya utan bara med Gunze men jag tror att ovanstående kan vara värt att prova i alla fall.

Två ytterligare tricks att prova:

1) Putsa nålspetsen med en näsduk doppad i T-sprit för att få bort en eventuell tunn film av gammal färg och rengöringsmedel.
2) Ha i lite av Tamiyas klarlack i färgen.

Du har en j-igt fin spruta så den kan du inte skylla på :-) !

Vad gäller akryl vs enamel så bytte jag till akryl för över 20 år sedan. Båda färgerna har för- resp. nackdelar och jag minns inte att Humbrol var sådär superlätta att spruta heller. Den stora fördelen för mig med akryl är att jag kan måla inomhus med dem vilket framförallt ökar tillgängligheten på min hobby som i sin tur gör det roligare! Rengöringen av sprutan med lacknafta är inte heller något jag saknar.

Bild
Det här är skala 1/144 förresten, Gunze med Evolution-spruta...

Hälsningar

Magnus
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Tips till återfallsförbrytare?

Inlägg av felle-j »

Model Master Akryl späder jag med Model Masters egan akrylförtunning, och sen har jag i lite Tamiya Retarder. Funkar utmärkt för mig.

Jag håller med Ulf. Gå på byggmöten. Man lär sig väldigt mycket där!
Björn H
Inlägg: 215
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Tips till återfallsförbrytare?

Inlägg av Björn H »

Falken skrev: Nästa bekymmer:
När jag sprutar akryl (Tamiya eller Modelmaster) så späder jag med Tamiyas akrylförtunning, och så tillsätter jag Tamiyas akrylretarder. Även om jag späder RIKTIGT tunt, så där så det är skitlätt att det bara flyter ut i tunna strimmor på modellen, så får jag problem med att sprutan sätter igen efter nån minut. Igårkväll gjorde jag en storrengöring, hade isär allt, dränkte munstycken o nål i Airbrush cleaner, gjorde rent med liten borste efter alla konstens regler. Lik förbaskat så ville det lägga igen, och då uppstår ju också fenomenet med att det spottar o fräser lite när det lossnar. Blir ju klumpigt på modellen :evil: Jag kör med en Iwata Eclipse CS o en Silver Jet kompressor med fuktfälla på slangen. Tycker inte det verkar spela nån roll vilket tryck jag har.
Är detta nåt man får leva med om man använder akryl, eller finns det nåt knep?
Det är inte så enkelt att du har ett för litet munstycke? Akrylfärger kräver större munstycken än lösningsmedelsbaserade färger. Gunze kör jag ledigt i 0,15mm men Tamiya är det lite värre med, men med retarder och lite högre tryck funkar det också. Vissa andra tillverkares akryler funkar över huvud taget inte med så litet munstycke. Vad har du för munstycke i din Eclipse?
mvh
/Björn H
BjörnK
Inlägg: 287
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:25
Ort: Noueva Estockholmo

Re: Tips till återfallsförbrytare?

Inlägg av BjörnK »

Jag kör tamiyas "akryl"färg blandad med tamiyas egen thinner (x20a). Ca 50-50 förhållande färg/thinner. Evolution med 0,2 nål, 1-1,5 bar på kompressorn. Får i princip aldrig igenkloggat munstycke....

Bara att prova sig fram tror jag, hitta en färg/förtunning man trivs med och som funkar, sedan är du där.

Men som andra har sagt, gå på ett byggmöte vetja, ta med grejjorna och kör "live", diskutera vidare face-to-face. Jag har lärt mig otroligt mycket genom att diskutera med andra byggare på byggmöten, tävlingar/utställningar och annat. Men när man ser en del andras alster inser man ju hur sjukligt mycket mer man kan lära sig!

//BjörnK
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Tips till återfallsförbrytare?

Inlägg av Falken »

BjörnK skrev:Jag kör tamiyas "akryl"färg blandad med tamiyas egen thinner (x20a). Ca 50-50 förhållande färg/thinner. Evolution med 0,2 nål, 1-1,5 bar på kompressorn. Får i princip aldrig igenkloggat munstycke....

Bara att prova sig fram tror jag, hitta en färg/förtunning man trivs med och som funkar, sedan är du där.

Men som andra har sagt, gå på ett byggmöte vetja, ta med grejjorna och kör "live", diskutera vidare face-to-face. Jag har lärt mig otroligt mycket genom att diskutera med andra byggare på byggmöten, tävlingar/utställningar och annat. Men när man ser en del andras alster inser man ju hur sjukligt mycket mer man kan lära sig!

//BjörnK
50/50 alltså? Riktigt så tunt har jag inte blandat. Tycker det är lätt att det bara flyter ut då. Men jag skall testa att blanda tunt, sänka trycket och kanske öka avståndet lite. Av alla bra svar att döma så verkar det inte finnas ett allmängiltigt sätt att blanda färg, var o en har experimenterat fram sin egen lösning.
Skulle vara jättekul att komma på lite byggmöten, men jag bor i Värmland. Blir till att planera lite om jag skall få till det ;)
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
Skriv svar