Svenska what ifs

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

What If Sweden

Inlägg av Björn B »

eller på Svenska: "Tänk om... Sverige" är ju temaklassen på nästa års 08-open. Som en liten påminnelse om detta kommer här.
Tanken för detta objekt är dom felaktiga uppgifterna på 60-talet om att Fokker Triplane var utrustade med Thulinmotorer.

Tänk om...Sverige - hade levererat Thulinmotorer till Tyskland och Thulin i utbyte fått licenstillverka Fokker Dr1. Då kunde det sett ut så här:

Bild

Det är ett gammalt vrak som jag satt ihop igen och monterat nya dekaler på. Komplett med oslipade limskarvar och limkluttar finns den här för att uppmana till ett temaklassbygge till nästa år. Bygg svenskt i utrikisk tappning eller tvärtom. Men glöm inte att bygga Matchbox. Det är 40 års jubileum nästa år.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: What If Sweden

Inlägg av Björn Fransson »

...eller varför inte en svensk MiG-21? Som bara har väntat på en lämplig klass att ställas ut i. :-)

Bild
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: What If Sweden

Inlägg av Lars Befring »

oooo
en gul Il-2 som måldragare!!!!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: What If Sweden

Inlägg av Henrik R »

Björn Fransson skrev:...eller varför inte en svensk MiG-21? Som bara har väntat på en lämplig klass att ställas ut i. :-)
uuhh...en ryss i sverige! hemska tanke! :-) snygg modell björn. Den får en att tänka på om östsidan hade inverderat Sverige då hade det varit en vanlig syn!
Tänk er en Su 27 Flanker fullback med attacksplinter eller Grå/grå jaktversion. hoho!
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: What If Sweden

Inlägg av Björn Fransson »

Henrik R skrev:
Björn Fransson skrev:...eller varför inte en svensk MiG-21? Som bara har väntat på en lämplig klass att ställas ut i. :-)
uuhh...en ryss i sverige! hemska tanke! :-) snygg modell björn. Den får en att tänka på om östsidan hade inverderat Sverige då hade det varit en vanlig syn!
Tänk er en Su 27 Flanker fullback med attacksplinter eller Grå/grå jaktversion. hoho!
När jag byggde den diktade jag faktiskt ihop en historia om vad bakgrunden till en svensk MiG kunde ha varit. Den som vill kan läsa den här:

http://www.bjornsmodeller.blogspot.se/s ... at%20if%29
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: What If Sweden

Inlägg av Lars Befring »

Sorry.... det var ju inte Il-2 utan Il-10 som var på gång:

Bild
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
AndersN

Re: What If Sweden

Inlägg av AndersN »

dH Hornet NF.21 som J 30....får ju ståpäls av blotta tanken...
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: What If Sweden

Inlägg av TuveB »

Eller P61 som J30, bäst att huka sig.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: What If Sweden

Inlägg av Lars Befring »

P-61! =)

pefekt användningsområde för min gamla monogram!!!!

svart, grå-grön eller NMF?
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: What If Sweden

Inlägg av Öken-Erik »

Ytterliggare inspiration kan man få genom att titta på foton från C4-OPEN 2008 då vår specialklass hette "I Kronans kläder eller tvärtom".
Vi fick se allt från Svenska hangarfartyg till Istraeliska Strv 103.
En av dom mest lyckade specialklasser vi haft i mina ögon iaf! :-)
Bilder finns bla här:

http://www.plasticwarfare.se/2008/11/c4-open-2008/

Öken-Erik

CU@C4

www.c4-open.se
Skriv svar