Svenska what ifs

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Svenska what ifs

Inlägg av Erik_G »

Sven, jag tror att Blender är mindre lämpat för exakt modellering för produktion, utan mer inriktat på SFX och designillustration. Jag har inte hittat några funktioner för exakta mått, måttsättning, skalor mm, som finns i mer utpräglade CAD-verktyg. Det gratisalternativ som kan vara aktuellt då är väl Sketchup. Eller en kombination av bägge?

Mats, jag har inte 100% koll på vilka flottiljer som var vad, men jag hade för mig att F13 var en jaktflottilj. Men som östgöte i exil så har jag som vana att ge mina fantasifoster flottiljsiffrorna 3 och 13. Notera återinförandet av bokstav och divisionsfärg, Blå Adam.. :-)
Vill du ha en trovärdig anledning till baseringen på Bråvalla så var det för att vara så framskjuten mot eventuella invasionsområden som möjligt, eftersom flygplanet har en så låg toppfart. Därför kom alla "A 38 Vildsvinet" att baseras på de flygbaser som låg närmast tänkta brohuvuden eller landgränser där fienden kunde tänkas dyka upp. Piloterna rekryterades också främst bland arméflygare, eftersom ingen äkta flygvapenofficer med självrespekt skulle vilja sätta sig i ett flygande infanterivapen..

Björn, cool idé. Jag hoppas bara att du inte fegar ur och hopar över splinter-mönstret.
Ska du göra den fredsmässig kanske du ska hänga på laserreflektorer på den också, för man kan ju tänka sig att A-10an skulle tillbringa rätt mycket tid med att öva ihop med pansarförbanden, och således riskera "beskjutning" från Lvkv 90. Däremot är jag vääldigt skeptisk till Rb-99 (AIM-120 Amraam) på den. A-10 saknar ju radar, och därför är ju inte, "out of the box" Amraam en robot man kan hänga på den. Förvisso tycker jag mig ha läst att man kan utnyttja robotens egna radar, men roboten kommer mer till sin rätt om moderflygplanets radar, som ju har längre räckvidd, får förse roboten med målkoordinater innan avfyrning.
Man kan tänka sig att man stoppat jaktlänk i A-10an och därför kan skjuta roboten med måldata från en JA 37 eller JAS 39, men med tanke på A-10ans roll, så verkar det vara suboptimering av resurserna. Häng istället en eller två Rb 74 (AIM-9L Sidewinder) eller Rb 98 (IRIS-T) beroende på vilken tidsepok du tänker dig. En A-10 med hjälmsikte och IRIS-T borde ha samma teoretiska förmåga att vinna en dogfight som dess tänkta ersättare, F-35.
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Svenska what ifs

Inlägg av Björn Eriksson »

Tack Erik!

Rb-99 (AIM-120 Amraam) är för länge sedan utbytta mot Rb 74, det är tag sedan jag pysslade med den här modellen nu, men det börjar bli dags att slutföra den nu när 08-Open närmar sig med stormsteg, kommer inte fega ur för att genomföra splintercamot, den första ljusgröna färgen är ju redan lagd.

Bild
Någonting så här kommer den att se ut när den blir klar, bilden är nedladdad från "What If modelers" hemsida.

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Svenska what ifs

Inlägg av Björn Fransson »

Makalöst snygg bild, Erik! Jösses, vad du kan!!! Och Björns bygge är man ju sugen på att se mer av.
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Svenska what ifs

Inlägg av Emil Lindberg »

Erik_G skrev:Jag blev lite inspirerad av Emils ritning på "B3LM", eller Projekt 1642-06, och så behövde jag ett lite övningsobjekt för att träna på 3D-modellering, så detta blev resultatet. Kanske någon av er andra plastslöjdare kan göra en fysisk modell av den?
Mycket snyggt!!!

Kolla på originalritningen. Under vingarna hänger några "boxar" som troligtvis är bombkapslar, så som man tänkte de sig då.

Sensorerna i nosen skulle säkert ha varit desamma som på B3LA, d.v.s IR-spanare för mål på marken, t.ex pansarvagnar. Sensorerna finns på bild i något gammalt nummer av Flygvapennytt. För bekämpning av sådana mål projekterades en attackrobot, betecknad B83. Dessutom projekterade SAAB vid tiden jaktroboten RB 72.

Raketstolarna skulle sannolikt ha varit av samma typ som i 35 Draken, eftersom detta planerades för B3LA.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Svenska what ifs

Inlägg av Erik_G »

Jag fuskade och satte dit en martin-bakerstol, för jag hade inga bra bilder på drakenstol tillgänglig. Den officiella versionen är att SAAB inte tyckte detas stol var bra nog för den flygenvelop som kärran har (low and slow), och det skulle kosta mer att utveckla stolen vidare än att köpa en färdig produkt.

Kul med mer info om maskinen.
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Svenska what ifs

Inlägg av Emil Lindberg »

Björn Eriksson skrev:Bild
Någonting så här kommer den att se ut när den blir klar, bilden är nedladdad från "What If modelers" hemsida.
F 23? D.v.s förbandsbeteckningen som kom att nyttjas (i "bakgrunden") för SWAFRAP AJS 37.

Men varför den gamla stilen på siffror på fenan?

FARA-märkena kan du nog utelämna eftersom att luftintagen troligtvis skulle ha suttit utom "räckhåll" för markpersonal. Jämför t.ex med S 102B Korpen eller TP 86.
Erik_G skrev:Kul med mer info om maskinen.
Typen skulle sannolikt även ha utrustats ned RB 15F. Denna beställdes ju i samma veva som B3LA/SK 38/A 38 lades ner och därför försökte man ”få med” RB 15F i alla efterföljande förslag, trots att många av dessa saknade radar och var aningen för små för roboten. Roboten skulle skjutas på information, via datalänk, från andra radarförsedda system, t.ex AJ/SH 37 Viggen. Hur vet jag då detta? Jo, detta förfarande skulle ha nyttjats för flygplan 105-14, en utvecklad SAAB 105, som skissades efter nedläggningen av B3LA. P.g.a min delaktighet i boken om SAAB 105 har jag satt mig in tämligen djupt i 105-14.

För att det inte ska se så tomt ut kan man nog "slänga in" lite apparater akterom raketstolen. Jämför med JAS 39.
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Svenska what ifs

Inlägg av Björn Eriksson »

Emil skrev:
F 23? D.v.s förbandsbeteckningen som kom att nyttjas (i "bakgrunden") för SWAFRAP AJS 37.
Men varför den gamla stilen på siffror på fenan?


FARA-märkena kan du nog utelämna eftersom att luftintagen troligtvis skulle ha suttit utom "räckhåll" för markpersonal. Jämför t.ex med S 102B Korpen eller TP 86.

Bilden är som sagt nedladdad från "What If modelers" hemsida, och den som gjort profilen är nog inte Svensk och har troligtvis inte helt koll på Svenska märkningssystem?

Min modell kommer bli märkt F15 och med rätt typsnitt på fen siffrorna och ett F15 emblem på motorgondolen, Fara märket kommer jag nog att sätta dit ändå bara för att det ser effektfullt ut, det är ju trotts allt ändå bara en what if modell där man inte behöver ta alla realiteter på blodigt allvar, men tack ändå för ditt inlägg.

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Svenska what ifs

Inlägg av Emil Lindberg »

Mats Averkvist skrev:Men jag måste protestera mot flottiljvalet. F 13 var en renodlad jakt- och sedemera spaningsflottilj. Detta är ju ett attackflygplan och borde då hellre ha hamnat på F 6 /F 7 / F 15 /F 17.
F 17? Förbandet upphörde ju som attackflottilj redan 1973 och B3LM projekterades under andra halvan av 1970-talet. Dessutom har ju konstigare saker hänt än att en flottilj bytt inriktning.
Erik_G skrev:Mats, jag har inte 100% koll på vilka flottiljer som var vad, men jag hade för mig att F13 var en jaktflottilj. Men som östgöte i exil så har jag som vana att ge mina fantasifoster flottiljsiffrorna 3 och 13. Notera återinförandet av bokstav och divisionsfärg, Blå Adam.. :-)
Vill du ha en trovärdig anledning till baseringen på Bråvalla så var det för att vara så framskjuten mot eventuella invasionsområden som möjligt, eftersom flygplanet har en så låg toppfart. Därför kom alla "A 38 Vildsvinet" att baseras på de flygbaser som låg närmast tänkta brohuvuden eller landgränser där fienden kunde tänkas dyka upp.
Man bör inte blanda ihop freds- och krigsbasering. Få förband var utgångsbaserade på sin egen flottiljflygplats. Och om man tittar på placeringen av alla flygbaser hade merparten en klar dragning åt öster, samtidigt som man "på senare år" försökte undvika ett alltför kustnära läge. Attackförbanden var ofta utgångsbaserade på baser som låg något mer tillbakadragna. För att öka räckvidden kunde flygplanen mellanlanda och snabbtankas (tankning med gående motor) på mer framskjutna baser, både "utvägen" och "invägen".
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Svenska what ifs

Inlägg av Björn Fransson »

Emil Lindberg skrev: Raketstolarna skulle sannolikt ha varit av samma typ som i 35 Draken, eftersom detta planerades för B3LA.

Var det verkligen så? Det satt ju visserligen Drakenstolar i mockupen, men var inte det mer för att man tog stolar som fanns nära till hands och som passade någotsånär i cockpiten (projektet hade ju inte ens fått OK när mockupen byggdes, och Viggenstolarna är nog förstora). Det verkar ju lite konstigt om man skulle gå tillbaka till en stol vars grundkonstruktion var från slutet av femtiotalet.

Jag skulle gissat - och gjorde det också i mitt B3LA-bygge - på att man köpte in en Martin-Bakerstol, så som man gjorde med Gripen, konstruktionerna ligger ju inte så långt från varandra i tiden.
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Svenska what ifs

Inlägg av Emil Lindberg »

Björn Fransson skrev:
Emil Lindberg skrev: Raketstolarna skulle sannolikt ha varit av samma typ som i 35 Draken, eftersom detta planerades för B3LA.
Var det verkligen så? Det satt ju visserligen Drakenstolar i mockupen, men var inte det mer för att man tog stolar som fanns nära till hands och som passade någotsånär i cockpiten (projektet hade ju inte ens fått OK när mockupen byggdes, och Viggenstolarna är nog förstora). Det verkar ju lite konstigt om man skulle gå tillbaka till en stol vars grundkonstruktion var från slutet av femtiotalet.

Jag skulle gissat - och gjorde det också i mitt B3LA-bygge - på att man köpte in en Martin-Bakerstol, så som man gjorde med Gripen, konstruktionerna ligger ju inte så långt från varandra i tiden.
Enligt papper jag har i gömmorna var det så - i alla fall under en del av arbetet. Ha i åtanke att projekten under B3LA-cirkusen fanns i olika ambitionsnivåer, bantades, förenklades och liknande. Förvisso kanske det på det hela taget skulle vara billigare och bättre att köpa in nya stolar, men att modifiera befintlig materiel är ju ett välkänt sätt att dölja kostnader för beslutsfattarna.
Skriv svar