Svenska what ifs

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Svenska what ifs

Inlägg av Emil Lindberg »

Kopierat från http://www.ipmsstockholm.net/forum/sv/a ... l&expand=1 Tänkte att det var säkrast att göra så innan det gamla forumet försvinner/raderas



Jag gillar what ifs, i synnerhet svenska sådana. Därför har jag än en gång plöjt igenom Nils Söderbergs bok ”Med spaken i näven”. Nils arbetade bl.a på försökscentralen och flygförvaltningens materielavdelning, och beskriver mer eller mindre utförligt processerna med att inskaffa eller utveckla flygplan och motorer under främst 1930-1940-talet.

Under läsandets gång har jag antecknat vilka utländska flygplanstyper man ”tittade på” eller erbjöds, och ev. anledningar till varför de inte beställdes eller inte levererades. Svenska projekt/flygplanstyper eller utländska typer som ”alla vet om” har jag uteslutit. Naturligtvis fanns det tämligen ointressanta flygplanstyper som studerades mest för sakens skull. Vidare anger texten i boken inte alltid vilken flygplanstyp som ansågs bäst eller mest lämplig, och sällan vilken typ som ansågs näst bäst/lämplig. Således kan vissa flygplanstyper ha varit ”långskott”, medans vissa andra mycket väl hade kunde ha funnits i Flygvapnet om omständigheterna hade utvecklat sig annorlunda.

Om ni vill har mer info, om sådan över huvud taget finns, om någon av studierna får ni höra av er, så ska jag se om det finns mer att finna i boken.



1932-1934 Bomb- och torpedflygplan

Junker K 85

Handley Page Hampden – två provflygplan beställdes, ett levererades, blev P 5



1936 Medeltungt bombflygplan (alla skulle få svensktillverkad motor – vilken?)

Heinkel He 111

(Dornier Do 17)

Martin B-10

Douglas DB-1 (B-18) – förordades av studiegruppen

Junker Ju 86 – beställdes – blev B 3

(North American NA-16 (BT-9) – beställdes, blev Sk 14)

(Northrop 8A – beställdes, blev B 5)



1937 Jaktflygplan

Curtiss P-36 – provflögs

Vought V-143 – provflögs

Seversky P-35 – provflögs, föreslogs, beställdes två år senare



1938 Fjärrspanings- och torpedflygplan

Heinkel He 115 – beställdes, blev T 2

Heinkel He 114 – beställdes senare, blev S 12

Heinkel 270 (svensk/exportversion av He 70)

Dornier Do 17

Breda 88

Caproni Ca 310

Cant 506

Fokker T8

Fokker G1 (lämpligt som störtbombplan, fjärrspaning i andra hand)

Bristol Blenheim – ej genomförbart, engelska Air Ministry godtog ej export

Bréuget 694 (svensk/exportversion av 690) – beställdes, fick beteckning S 10, annullerades i och med krigsutbrottet



1939 Jaktflygplan

Macchi 200

Koolhoven 58

Curtiss P-36

Seversky P-35 – beställdes, blev J 9



Krigsutbrottet 2:a världskriget

Dornier Do 215 (svensk/exportversion av Do 17) – offert erbjöds

Messerschmitt Me 109

Vultee 48C – beställdes i januari 1940, fick beteckningen J 10, levererades ej p.g.a exportförbud



1940

Fokker G1 – beställdes istället för Do 215/Do 17 eftersom att leverans ej skulle kunna ske på ett par år. Leverans av Fokker G1 avtalades men stoppades p.g.a kriget

Caproni Ca 310 (Ca 313) – erbjöds, beställdes, blev S/T/B 16

Reggiane Re 2000 - beställdes, blev J 20

Messerschmitt Me 109 – licenstillverkning + lev. av klara flygplan. Licens gavs aldrig, förhalades och avslogs till slut av Tyskland p.g.a politiska och praktiska (tillgänglighet) skäl

Messerschmitt Me 210 – licenstillverkning + lev. av klara flygplan. Licens gavs aldrig, förhalades och avslogs till slut av Tyskland p.g.a politiska och praktiska (tillgänglighet) skäl



1940 Italien, flygplan för licenstillverkning

Falco med större Piaggio-motor

Falco med samma typ av Daimler Benz-motor som i Me 109

Macchi med samma typ av Daimler Benz-motor som i Me 109

CAI 207 Ambrosini

CAI 307 – föredrogs av studiegruppen



1941

Hawker Hurricane – erbjöds, dock en av de äldsta modellerna, avböjdes (upprepades några år senare)

Myrsky – licenstillverkning istället för J 22, beställdes ej



1943/1944

Focke Wulf FW 190 – erbjöds, modernaste typen, avböjdes av politiska skäl



1945

Surplusköp av Mustang, Mosquito, Spitfire, Harvard



/Emil
Jan Holmqvist
Inlägg: 203
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:30
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: Svenska what ifs

Inlägg av Jan Holmqvist »

Nytt från Kora.
Svensk B 3A i F19-märkning
http://www.hannants.co.uk/product/KORC7261
mvh, Janne
IPMS Sydost
Jan Gaude
Inlägg: 554
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Svenska what ifs

Inlägg av Jan Gaude »

Nytt på G... från Special Hobby. Douglas B-18 Bolo
http://www.hannants.co.uk/product/SH72095

mvh/Janne
http://www.ipmsuppsala.n.nu/
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: Svenska what ifs

Inlägg av TuveB »

Ju 87 B? Skulle haft beteckning?

P-47D Thunderbolt, J26 (?) 60st beställdes, 30 st D30/40 "togs ut" genomfördes ej, ersatt av Mustang. Kortversionen är ungefär att Fv ville köpa Spitfire mk XIV, blev erbjudna mk IX, ville då ha T-bolt, men det slutade med Mustang. Och Vampire (?) Sverige var väl första exportland och kontraktet förhandlades innan krigsslutet (?).

TSR2 (Eagle) A37 (?) BA37(?) AB37(?) AJ37 (???).
Buccaneer, A37 (?) det blev Viggen istället
F4D Phantom, AJ37 (?), ev RF4 och F4E S37, JA37 (?) senare, det blev Viggen istället.

Som alltid med "Whiffar" så kan det bli lite rörigt med vad de skulle haft för beteckning.
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Svenska what ifs

Inlägg av Emil Lindberg »

TuveB skrev:TSR2 (Eagle) A37 (?) BA37(?) AB37(?) AJ37 (???).
Buccaneer, A37 (?) det blev Viggen istället
F4D Phantom, AJ37 (?), ev RF4 och F4E S37, JA37 (?) senare, det blev Viggen istället.
Studier av utländska alternativ till Viggen, s.k flygmaterielberedning, genomfördes april 1964 till mars 1965.
Typnummer 37 var då sedan länge redan bokat åt Viggen. Exempelvis fick pressen i december 1962 ta del av bilder på en modell och viss information om Viggen. Arbetet med mock-up:en påbörjades i oktober 1963 och visade för pressen i april 1965.
Så t.ex AJ 38 Phantom är kanske mer troligt.
wearbeagle
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 feb 2012, 13:48

Re: Svenska what ifs

Inlägg av wearbeagle »

38 var B3LA´s nr, som nu existerar på Österlen flygmuseum i full skala!
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Svenska what ifs

Inlägg av Björn Fransson »

Och sedan har vi ju F-16 och F-18 som båda var på tapeten innan beslut fattades om Gripen. J 39 eller JA 39, kanske? Möjligen JAS 39.

Fanns någon gång diskussioner om att köpa ryskt? Åtminstone på pappret (dvs spel för gallerier) för att visa på alliansfriheten?
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Svenska what ifs

Inlägg av Emil Lindberg »

Innan SK 60 beställdes tittade man på Fouga Magister. Andra flygplanstyper som studerades i samma veva var Hunting Jet Provost, Macchi MB 326 och Canadair CL-41. Ref: Pressmeddelande från Flygstaben 6 mars 1964.

I samband med B3LA-studierna tog man även fram A20, en för attackuppdrag vidareutvecklad variant av JA 37 Viggen.

I studierna mellan B3LA (SK 38/A 38) och JAS fanns ett alternativ som benämndes SK3, ett rent skolflygplan. Aermacchi MB.339 användes som typexempel, men man tittade även på Dassault/Dornier Alpha Jet och British Aerospace Hawk.
Samtidigt studerade man bl.a förenklade varianter av SK 38/A 38, SK2 (såg till det yttre ut som en blandning av SK 38/A 38 och SK 60), utvecklade varianter av J 35F Draken (AJ 35, 35 Mod, 35H, 35L, m.fl.), JA 37B (förbättrad attackkapacitet, mindre omfattning än A20) och SK1/105-14 (en vidareutvecklad SAAB 105 (mer om denna i boken om SAAB 105)).
Sent i detta utredningsarbete, hösten 1979, erhöll FMV uppdrag att, som ersättare för Viggen, även studera utländska flygplanstyper jämförbara med det amerikanska General Dynamics F-16 Fighting Falcon. Ref: Dokument från FMV:s Flygplanbyrå och diverse böcker.

F-18 studerade man väl en bit in i arbetet med JAS?

För den som vill fördjupa sig i tiden omkring och mellan B3LA och JAS, finns det mycket att läsa, t.ex:
Historien bakom Gripen av Sven-Olof Hökborg (2009). SAAB-minnen del 19, 2009, Veteranklubben Saab, Linköping.
B3LA – En idé som inte fick flyga av Tommy Ivarsson. SAAB-minnen del 17, 2007, Veteranklubben Saab, Linköping.
Rikets flygplanköp – JAS 39 Gripen av Gunnar Lindqvist och Bo Widfeldt. Air Historic Research, Nässjö. ISBN 91-973892-5-0.
Regeringens proposition 1979/80:117 (går att ladda ner via nätet)
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: Svenska what ifs

Inlägg av TuveB »

I samband med B3LA och JAS-projektet diskuterades även Harrier, bland media och politiker, var t.o.m. inslag på TV om det. Vad gällde Harrier var förslagen allt från "standard" varianten till en (förkastad?) engelsk designstudie där Harrier med fällbara vingar och specialtrailers skulle transporteras på landsväg mellan vägbaserna. Det var under alla dessa diskussioner jag första gången hörde talas om A10 och F16.
Lennart

Re: Svenska what ifs

Inlägg av Lennart »

F 111 var på tapeten ett tag också. Men personligen så skulle jag gärna sett minst en division F-15 E i splintercamo ,på F-21 /Lennart
Skriv svar