Gloster Gladiator i svenska färger

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Matti

Gloster Gladiator i svenska färger

Inlägg av Matti »

Hej,

Jag är en modellbyggare från Helsingfors, Finland. Under det sista året har jag byggt flere jaktplan som tog del i finska vinter och fortsättningskriget. Nu är de Gloster Gladiator som är på bordet. Byggsatsen är tillverkad av Roden i 1/48 skala. Jag vill bygga Glostern i svenskt camo som jaktplanen var målade i när den svenska frivilliga flygflottiljen 19 opererade i Norra Finland. Jag har en fråga som gällen färger. Vad skulle den rätta färgen/målet vara för planets bottendel. Några källor ger ljusblågråa färgen som rätt alternativ. Roden ger Humbrol 87, som är ganska mörkgrå. Kan ni ge mig information om alternativa mål som jag kunde använda för den svenska Glostern.

Tack!
Senast redigerad av Matti den 16 aug 2014, 15:05, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Re: Gloster Gladiator i svenska färger

Inlägg av Johan Elvin »

Gladiatorn i Finland var målad i svenska standardfärger med silver kamo målat på dom gröna partierna.
I allt om hobby nr 4 i år var det med ett bygge av ett par gladiatorer och en sk 16 som såg väldigt bra ut. Den byggaren använde sig av Gunze H308 som grå och motsvarande Humbrol är nr 127, vilket känns ganska bra i mitt tycke.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Matti

Inlägg av Matti »

Tack för svaret Johan

/Matti
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Gunze 308 är i mina ögon lite för grå, jag skulle snarare rekommendera Gunze 307 som är en aning blåare. Eventuellt med ytterligare lite blågrått i. 335 är en annan variant, men just den här blågrå är en svår färg, den påverkas så mycket av ljus och omgivning. Ibland ser samma färg nästan blå ut och ibland känns det helt grå.
Matti

Inlägg av Matti »

Tack Björn,

Vanligtvis målar jag modeller med Xtracolor färger. Jag undrar om det finns något altrnativ i deras urval för den svenska blågråa undersidan.

/Matti
Skriv svar