Sida 2 av 3

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Postat: 26 jul 2014, 18:08
av Mats Averkvist
Caproni Ca 310 hade förlängd högervinge... propellrarna roterar åt samma håll...

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Postat: 27 jul 2014, 18:34
av Michael
Funderar på att bygga min Safir som en Finsk D version. Men alla bilder jag har på den Finska versionen har tre säten och ett skrivbord på den fjärde sätets ställe.
Byggdes dom från början som tre sitsiga eller är dom modifierade efteråt?

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Postat: 28 jul 2014, 08:50
av Hokey
Saab 91C och D byggdes fyrsitsiga, skrivbordet bör vara en fältmodifiering...

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Postat: 29 jul 2014, 09:20
av Erik_G
Att man lägger en tordering på fenan och inte vingarna kan väl ha att göra med att med propellervinden får du en anblåsning och därmed effekt på "anti-torken" redan vid låg fart. Lägger man kompenseringen på vingen måste man nå en högre fart innan luftströmningen är hög nog att krafterna blir stora nog.

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Postat: 30 jul 2014, 08:36
av Jan Holmqvist
Någon/några av de finska hade en lodkamera monterad.
Är det vad som döljs under lådan/skrivbordet?

Är det någon skillnad externt på motorplåtar mellan en 6-cyl C och en 4-cyl D?

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Postat: 30 jul 2014, 11:20
av Henrik Bergman
Två individer hade luckor i golvet för kamera.
Den ena havererade och den andra såldes till Sverige när finnarna tog Safiren ur tjänst.

Motorkåporna är de samma för 6-cyl och 4-cyl.
Dock har man tagit bort lite materiel i framkanten på motorkåpan, för att spinnern skulle få plats.

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Postat: 06 aug 2014, 21:32
av Mikael Falk
De finska Safirerna verkar ha en annan färgsättning än de svenska, stämmer det?

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Postat: 07 aug 2014, 22:38
av 91DSafir
Michael skrev:Funderar på att bygga min Safir som en Finsk D version. Men alla bilder jag har på den Finska versionen har tre säten och ett skrivbord på den fjärde sätets ställe.
Byggdes dom från början som tre sitsiga eller är dom modifierade efteråt?
De finska D-Safirerna byggdes från början till tresitsiga då de hade en stor och tung radioutrustning som krävde att man placerade en del av utrustningen vid utrymmet för det fjärde sätet på vänster sida.
< Göran

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Postat: 07 aug 2014, 22:49
av 91DSafir
Mikael Falk skrev:De finska Safirerna verkar ha en annan färgsättning än de svenska, stämmer det?
Det stämmer att de finska Safirerna hade en grå som avviker från den svenska färgsättningen. Skall bifoga en bild bara jag kommer på hur man bifogar en sådan.
Göran

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Postat: 07 aug 2014, 23:08
av 91DSafir
Jan Holmqvist skrev:Någon/några av de finska hade en lodkamera monterad.
Är det vad som döljs under lådan/skrivbordet?

Är det någon skillnad externt på motorplåtar mellan en 6-cyl C och en 4-cyl D?
Eftersom den 6-cylindriga motorn är längre än den 4-cylindriga så är motorkåporna på D-modellen kortare. Jag skall utföra lite mätningar på en finsk D-Safir så får vi se vad mätningarna visar.
Lodkameran var stor och tog stort utrymme av bakre delen av kabin. Kameraluckorna var stora och manövrerades manuellt från bakre delen av kabin.
>Göran