Saab Safir: Tre eller fyra säten?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Inlägg av Mats Averkvist »

Caproni Ca 310 hade förlängd högervinge... propellrarna roterar åt samma håll...
Michael
Inlägg: 138
Blev medlem: 31 jan 2012, 17:02
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Inlägg av Michael »

Funderar på att bygga min Safir som en Finsk D version. Men alla bilder jag har på den Finska versionen har tre säten och ett skrivbord på den fjärde sätets ställe.
Byggdes dom från början som tre sitsiga eller är dom modifierade efteråt?
Hokey
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:25

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Inlägg av Hokey »

Saab 91C och D byggdes fyrsitsiga, skrivbordet bör vara en fältmodifiering...
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Inlägg av Erik_G »

Att man lägger en tordering på fenan och inte vingarna kan väl ha att göra med att med propellervinden får du en anblåsning och därmed effekt på "anti-torken" redan vid låg fart. Lägger man kompenseringen på vingen måste man nå en högre fart innan luftströmningen är hög nog att krafterna blir stora nog.
Jan Holmqvist
Inlägg: 203
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:30
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Inlägg av Jan Holmqvist »

Någon/några av de finska hade en lodkamera monterad.
Är det vad som döljs under lådan/skrivbordet?

Är det någon skillnad externt på motorplåtar mellan en 6-cyl C och en 4-cyl D?
mvh, Janne
IPMS Sydost
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Inlägg av Henrik Bergman »

Två individer hade luckor i golvet för kamera.
Den ena havererade och den andra såldes till Sverige när finnarna tog Safiren ur tjänst.

Motorkåporna är de samma för 6-cyl och 4-cyl.
Dock har man tagit bort lite materiel i framkanten på motorkåpan, för att spinnern skulle få plats.
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Mikael Falk
Inlägg: 213
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:21
Ort: Kiruna

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Inlägg av Mikael Falk »

De finska Safirerna verkar ha en annan färgsättning än de svenska, stämmer det?
"1/48, för oss skumögda."
91DSafir
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 aug 2014, 11:16
Namn: Göran Bruun
Ort: Kouvola, Finland

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Inlägg av 91DSafir »

Michael skrev:Funderar på att bygga min Safir som en Finsk D version. Men alla bilder jag har på den Finska versionen har tre säten och ett skrivbord på den fjärde sätets ställe.
Byggdes dom från början som tre sitsiga eller är dom modifierade efteråt?
De finska D-Safirerna byggdes från början till tresitsiga då de hade en stor och tung radioutrustning som krävde att man placerade en del av utrustningen vid utrymmet för det fjärde sätet på vänster sida.
< Göran
91DSafir
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 aug 2014, 11:16
Namn: Göran Bruun
Ort: Kouvola, Finland

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Inlägg av 91DSafir »

Mikael Falk skrev:De finska Safirerna verkar ha en annan färgsättning än de svenska, stämmer det?
Det stämmer att de finska Safirerna hade en grå som avviker från den svenska färgsättningen. Skall bifoga en bild bara jag kommer på hur man bifogar en sådan.
Göran
91DSafir
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 aug 2014, 11:16
Namn: Göran Bruun
Ort: Kouvola, Finland

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Inlägg av 91DSafir »

Jan Holmqvist skrev:Någon/några av de finska hade en lodkamera monterad.
Är det vad som döljs under lådan/skrivbordet?

Är det någon skillnad externt på motorplåtar mellan en 6-cyl C och en 4-cyl D?
Eftersom den 6-cylindriga motorn är längre än den 4-cylindriga så är motorkåporna på D-modellen kortare. Jag skall utföra lite mätningar på en finsk D-Safir så får vi se vad mätningarna visar.
Lodkameran var stor och tog stort utrymme av bakre delen av kabin. Kameraluckorna var stora och manövrerades manuellt från bakre delen av kabin.
>Göran
Skriv svar