Transport av modeller

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Transport av modeller

Inlägg av Johan Elvin »

Hej
Tänkte göra mitt första besök på en modellutställning (GGG nu till helgen) och undrar då hur ni som är veteraner gör när ni transporterar era flygmodeller på ett säkert sätt.

Välkommnar alla tips.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Re: Transport av modeller

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag tar en låda gärna med lock och bygger upp men lite skumplast så att jag kan lägga modellen (flygplan) så att landställen inte går i botten på lådan. Modellen vilar på vingarna och jag låser sedan med några byggnålar så att den inte kan röra sig.

Jag har ju tillgång på självhäftande skumplast profiler och lådor på jobbet då jag jobbar med förpackningar så skicka mig ett pm så sänder jag över lite om du behöver.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Vanlig stabil låda med bubbelplast (släta sidan upp) i botten. Ställ sedan ner modellerna med gott om plats till kanter och varandra. Fyll på med frigolitchips överallt så att de inte kan röra sig.

Jag brukar få pilla bort någon enstaka frigolitbit som fastnar i hjulhus och liknande, men det är ett tecken på att de fyller sin funktion som stötdämpare.
/G
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Jag har en metod som kan verka rätt läskig, men som har funkat finfint. Jag har ett antal ganska breda och grunda plastlådor som jag köpt på Clas Ohlson. De går att stapla på varandra och hakar då i varann så att de står stabilt. Golvet i lådorna har jag klätt med tunt, ca 0,5 mm tjockt skumgummi. Sedan är det bara att ställa ner modellerna, så att de står en bit från varandra. Skumgummit suger fast dem rätt bra, så de står faktiskt stabilt. Jag har hittills aldrig råkat ut för något missöde. Sedan ska man förstås inte köra på gropiga grusvägar eller serpentinvägar i full fart. Och det kanske underlättar att jag har en Citroën. ;-)
Johan Elvin

Inlägg av Johan Elvin »

Clas Ohlson-lådorna verkar ju vara en bra lösning. Får kolla lite närmare på det.

Tackar för tipsen.

/Johan

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Hokey

Inlägg av Hokey »

En variant jag har sett är att ställa modellerna på en bit frigolit, eller snarare blå eller rosa markisoleringsmaterial. Modellerna fixeras med hjälp av tandpetare eller cocktailpinnar.
Spad16
Namn: Neil Crawford

Inlägg av Spad16 »

Hokey skrev:En variant jag har sett är att ställa modellerna på en bit frigolit, eller snarare blå eller rosa markisoleringsmaterial. Modellerna fixeras med hjälp av tandpetare eller cocktailpinnar.

Absolut bästa metoden. Jag har en frigolitlåda till en gammal TV som jag använder. Det har nog aldrig gått sönder nånting på dom 40 åren som jag använt metoden. Tyvärr funkar det inte om man ska flyga, då får man ta till dom andra metoderna.
Mvh. Neil
Johan Elvin

Inlägg av Johan Elvin »

Ah, det låter ju också som en bra metod.
Får se hur jag gör.

Tackar för svaren

/Johan

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Björn Fransson skrev:Jag har en metod som kan verka rätt läskig, men som har funkat finfint. Jag har ett antal ganska breda och grunda plastlådor som jag köpt på Clas Ohlson. De går att stapla på varandra och hakar då i varann så att de står stabilt. Golvet i lådorna har jag klätt med tunt, ca 0,5 mm tjockt skumgummi. Sedan är det bara att ställa ner modellerna, så att de står en bit från varandra. Skumgummit suger fast dem rätt bra, så de står faktiskt stabilt. Jag har hittills aldrig råkat ut för något missöde. Sedan ska man förstås inte köra på gropiga grusvägar eller serpentinvägar i full fart. Och det kanske underlättar att jag har en Citroën. ;-)
Apap! Björn! Om vi säger Gloster Javelin så räcker det inte ens med en sittoträng. Då måste man ha en svävare.. :lol:
Det som slog mig när jag åkte hem med min Javelin från 08-Open var att man kan faktiskt lägga den upp och ned för att skona landställen.
För den som inte vet så är Airfix Javelin riktigt tung för dess veka landställ.
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

Johan Elvin skrev:Ah, det låter ju också som en bra metod.
Får se hur jag gör.
Var försiktig med Lansen bara, för den åker väl med? Jag kommer och tittar på den :-)

/Daniel
Skriv svar