Är det någon som har tips om resingjutning?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av TomasJ »

Hej på er

Jag tänkte höra om det är någon som har lite erfarenheter av resingjutning på forumet,
jag har byggt en hel del resinbyggsatser men har faktiskt aldrig gett mig på gjutningar än.

Det jag skulle vilja göra är att gjuta nya hjul i 1/35 till mitt scratchbygge av en trailer.
Jag sökt med ljus och lykta utan att hitta lämpliga hjul att använda/konvertera så projektet har avstannat. :|
Hjulen på fotot är för höga och smala än vad de borde vara.

Är det någon som har några tips på hur man lyckas med resinhjul?
Vilket material är lämpligt att göra mastern i för att däckmönster och hjulmuttrar ska bli bra?
Jag har sett några tips på starter-kit i några andra trådar på forumet så det borde gå att hitta något att börja med.
(Janne N har tipsat om Sylmasta bl.a. såg jag)
Har någon hittat någon bra hemsida om gjutning för dummies?

Här är ett foto på trailern:
Bild

Det blir några hjul att gjuta... :D

Vänliga hälsningar
/Tomas
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av Janne Nilsson »

Det finns mycket tips på youtube om att göra formar och att gjuta. Med tanke på vad du vill göra är det nog bäst att använda sig av traditionellt silikon och resin.

Om du är helt novis är det nog bra att börja med youtube och utveckla därifrån. Jag kan återkomma med tips om hur du bör designa formen med luftkanaler osv.

När det gäller mastern är det bäst med ett material du trivs att arbeta med så länge det inte är allt för poröst i ytan. Man kan komma till rätta med de mesta materialen.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av Lars Befring »

Jag har för mig att Hobbybokhandeln har ett par böcker inne just nu om resingjutning

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av Robin Nilsson »

När det gäller hjul så kan det nog vara läge att fundera på att göra mastern i CAD (eller få hjälp av någon). Det är väldigt pyssligt att få till ett jämnt och regelbundet däckmönster.
Om det finns en CAD-modell för att tillverka mastern i 3D så finns det nog kunder till fler utskrifter också. Om däcken inte är symmetriska så kan det eventuellt behövas två CAD-modeller (jag var på väg att skriva spegelvänd men om det är bokstäver på däcken så blir det så konstigt ...)
(Click2Detail kanske ??)

Om du trivs med att jobba i styrenplast så funkar det bra med styren.

När du väl har en master så finns det flera olika som gjuter och framförallt KAN gjuta bra så det kan vara lönt att lägga ut det jobbet. Inte kul med däck som har luftbubblor i däckmönstret ...
/ Robin
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av Lerxzt »

En annan idé kanske kan vara 3D printing av hjulen?

Hittade denna sida: http://www.3dprintworkshop.co.uk/ som gör hjul mm med 3D skrivare.

Möjligen kan en CAD-ritning på de hjul du behöver, och en svensk tillhandahållare av 3D skrivare tillsammas ordna biffen?! ;)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av Robin Nilsson »

Det kostar förvisso en slant att få 3D-utskrifter
MEN
resin och silikon-formar är inte gratis det heller och efter några
misslyckade formar och felgjutningar så hade det varit billigare
med 3D-printning .....
/ Robin
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av Janne Nilsson »

I dagsläget så verkar det vara vanligast att man gör mastern med 3D-print för att sedan göra silikonformar och gjuta med resin.

Speciellt då ytan på utskrifterna kan vara grov och ofta behöver bearbetas.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag har för mig att det var/är någon av de amerikanska firmorna som erbjuder denna service men då skriver de ut mastern med en upplösning neråt hundradelar av mm, sen gjuts det resin.
Ingen aning om hur dyrt det kan tänkas bli ...
7 Robin
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av TomasJ »

Tack för alla tips.
Jag tror jag testar ett nybörjarkit för gjutning även om jag inser att däckmönster nog är en match även för erfarna byggare.
Jag hoppas kunna återkomma med uppföljningsfrågor om inte allt för länge. :-)
/Tomas
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av Robin Nilsson »

Det svåra med gjutandet är att undvika att luftbubblor klamrar sig fast i däcksmönstret. Det kan bli en del efterjusteringar ....
Om du väljer det "vanliga" amerkikanska mönstret
Bild
Bild av bakhjulen på en M26
så blir det ju lite lättare ...

/ Robin
Låst