Är det någon som har tips om resingjutning?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag har problem med dina kombinationer av dessa produkter. Bara att du tror att denna argumentation är något slags garanti för konstruktionens säkerhet säger en hel del om din teoretiska nivå.

Det är inte jag som skall bevisa att det inte fungerar det är du som skall bevisa att det fungerar. Själv har jag till skillnad från vissa andra självinsikten att jag inte vet allt. Men jag vet när det finns skäl att både dubbel- och trippel-kolla.

Det som är så tragiskt är att du själv inte kan inse att din "upplevda kompetens" i slutändan kan skada andra. Såväl fysiskt som ekonomiskt.

Det må väl vara en skitsak när du brer ut dig i andra ämnen som i värsta fall kan resultera i en dålig eller förstörd modell för den som lyssnar på dig men här gäller det som sagt allvarligare saker än så.

Har du någonsin själv byggt någon av de skapelser du propagerar för? Har du ens gjutit med resin eller silikon?

Och hela diskussionen började med ditt påstående att det var mer krångligt att gjuta med vakuum än med tryck?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av bergwall »

För att svara (?) på Håkan F:s fråga om sugsidan på kompressor. Jag provade suga ur ett tätat metallkärl (ej typen i länken till Jula) för några år sedan. Jag använde då min airbrushkompressor av "kylskåps-typ". Vill minnas att jag kom ner strax under en halv bar eller något liknanade. Jag avbröt försöket när det lät som uppgiften var för påtaglig för den stackarn och trycket inte sjönk mer, jag hade då en ballofix som jag stängde.

//R
J-O
Inlägg: 32
Blev medlem: 04 mar 2012, 16:48

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av J-O »

Utan att vilja lägga mig i den nilssonska debatten, än mindre förlänga den, vill jag drista mig till ett par kommentarer. Jag har under många år arbetat med tryckluft i gruvindustrin och där lärt mig respektera detta medium. Robins teorier och uträkningar är sannolikt alldeles korrekta, men det finns ett antal ytterligare parametrar man måste ta hänsyn till innan man omsätter teorierna i praktiken. Detta gäller hållfastheter, slangdimensioner, åtrdragningsmoment mm.

Besitter man inte dessa praktiska kunskaper skulle jag nog avråda från att börja experimentera med trycksatta kärl. Även om en olycka kanske inte resulterar i mer än att man nödgas byta kalsonger, bör man hålla i minnet att det inte helt hälsosamma resinet är inblandat.

En springande punkt i sammanhanget har Janne påpekat; den korta härdningstiden. Jag har väldigt svårt att se framför mig en konstruktion som är effektiv nog med hänsyn till detta. Dessutom bör man nog räkna ut exakt hur stort tryck som krävs för att man endast skall pressa ut luft och inte tömma formen på resin.

Beträffande Julas prylar så är jag skeptisk, men detta baserar jag på lika delar fördomar som erfarenheter, så användandet av dessa ämnar jag inte torgföra ytterligare synpunkter kring.

Mina taffliga försök till resingjutning är rätt begränsade, men jag har i alla fall lärt mig ett primitivt knep för att eliminera luftbubblor. Det går ut på att man helt enkelt pressar samman siliconformen med fingrarna under det man fyller på resinet.

Vad jag har desto mer erfarenhet av är vitmetallgjutning. En i detta sammanhang så pass simpel sak som däck eller hjul är enkelt att gjuta i antingen sand- gips- eller siliconform.

/J-O Näsman
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av Robin Nilsson »

Tack för inlägget J-O, mycket instruktivt :-) Sen kanske man kan notera att vår ynka 8 bar för hobbybruk är något annat än de uppåt 25-30 bar som levereras av större kompressorer. Då spelar det stor roll med dimensionering o.s.v.

Det svåra är som sagt att handskas med de korta tiderna, tillräckligt mycket luft på tillräckligt kort tid. Se länken ovan om 10-minuters resin.
När det gäller tidsaspekten så kan jag glädja läsekretsen med denna länk:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 1-8-17667/ 8 liters tank, 599 spänn, "•Fri avgiven luftmängd, 6 bar: 54 l/min" vilket betyder att den kan ge 54 liter luft med 6 bars tryck varje minut. Då ska det gå att fylla en fri volym på 5-6 liter tillräckligt fort.

Det krångliga med gjutandet är ofta att få resinet att krypa in i små håligheter. Med en öppen form så kan man försiktigt lirka bort luftbubblorna och/eller pensla dit resinet (lättare med 10 minuters än med 5-minuters resin). De bubblor som kan finnas i resinet stiger uppåt (om de inte sitter fast mot formen) och har man en sluten form så finns det en risk att bubblorna hamnar mot undersidan av formens övre del.

Det jag absolut vill avråda från är att modifiera inköpta kopplingar (inte hårdlöda eller svetsa fast nya kopplingar på en tank till exempel).
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av Janne Nilsson »

Det är tre faktorer som är viktigt med resinet.

Pot-life= dvs hur lång tid man har på sig att få ned det och få ut det i formen efter man har blandat det.

Demould-time=dvs hur länge man måste låta det få härda i formen innan man kan ta ut det utan risk för att det missformas. Ofta en vanlig orsak till missformade resindetaljer. Påverkas också av hur tjocka delarna är.

Viskositet=dvs hur lättflytande resinet är. Hur låg ytspänningen är och hur det kan krypa in och fylla ut även små detaljer. Det verkar som att det är svårt att få resin med hög Viskositet och långt Pot-life?

Det viktigaste är att man bygger upp formarna rätt så att luft hindras från att hamna i fickor som resinet inte kan pressa ut. Man kan talka formen men jag tycker inte det hjälper särkilt mycket. Inte på samma sätta som när man gjuter tennsoldater.

Ett trick när man gjuter för hand är att hälla i resinet i en tunn stråle. Så tunn som möjligt. Det för med sig att man inte får med sig så mycket luftbubblor när man häller ned resinet och att ingjötshålet inte täpps till helt av resinet som man hälller ner vilket ger luft i formen större chans att komma ut.

Många formar får man uppdatere genom att rista kanaler där man märker att resinet inte flyter ut.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
J-O
Inlägg: 32
Blev medlem: 04 mar 2012, 16:48

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av J-O »

8 bar är inte "ynka"!!!! Även om jag arbetat med borrmaskiner som kräver 80 bar, har jag respekt för 8. /J-O
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av Robin Nilsson »

Men du får väl ändå hålla med om att det är liite olika krav på hållfasthet i kopplingar o.s.v ?
"1/4-tums gänga med lite gängtejp och dra åt lite lagom" jämfört med den typ av installationer som krävs i gruvindustrin ;-)

/ Robin

http://www.instructables.com/id/Bubble- ... aint-Tank/
Nån som provat med "paint tank" och kommer med några råd och tips,
lite småpyssligt i hanteringen verkar det som ....
J-O
Inlägg: 32
Blev medlem: 04 mar 2012, 16:48

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av J-O »

Tryckluft är tryckluft och skall inte experimenteras med. Kraven på kunskap om vad man håller på med är desamma oavsett dimensioner. Punkt. När Du däremot har fått en smäll över framtänderna av en brusten slang med ”ynka ”åtta bars tryck och tycker det var en bagatell, då kommer jag att ge mig.

Av respekt för trådskaparen och eftersom denna tråd inte avhandlar skillnaderna mellan hemmapyssel och industriellt bruk av komprimerad luft, samt då det är uppenbart att vi befinner oss på ”liite” olika erfarenhetsnivå, tänker jag inte fortsätta den här diskussionen. Oavsett vad som står att läsa på internet vill jag uppmana till försiktighet.

En fråga till Janne: jag har lekt med tanken på att ”injicera” resinet med en pipett eller spruta i siliconformen. Min tanke är att plugga ingötshålet kring pipetten/sprutan och pressa i resinet tills det kommer ut i avluftningshålen. Kan detta funka? /J-O
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av Robin Nilsson »

Tryckluft är tryckluft även i en airbrush så då är det bara att sluta använda kompressorn och börja måla med pensel igen. Åtta bar finns där och hotar oss alldeles bakom tryckregleringsventilen.
Varning för snabbkopplingar som far tvärs genom rummet och slår ut både ögon och tänder. Använd inte kompressorn i garaget för att pumpa bildäck eller blåsa rent, ni kan få tänderna utslagna. De små verktygen som kan anslutas till en vanlig garagekompressor är rena dödsfällorna.

Min plan att köpa en färgsprutpistol från Biltema för att måla väggarna på sommarstugan är bara att glömma, vill ju inte att barnen ska råka se när pappa slungas ner från stegen när slangen exploderar i ansiktet på mig.

Jag måste nog kontakta Biltema och säga att en expert på tryckluft och dess farlighet har sagt att diverse kopplingar och pinaler för 8 bars tryckluft absolut inte får sättas i händerna på obildat folk.

/ Robin
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av magnusf »

Tråden låst.

Magnus
Låst