Jag har ju byggt en och annan bilmodell och brukar följa denna arbetsgång.
1. Limma på alla separata karossdelar som skall lackas i samma kulör såsom kofångare mm. Slipa bort alla gjutskarvar och matta ner plasten. Tvätta med diskmedel och mjuk tandborste, se till att få bort allt slipdamm i dörrspringor.
2. Prima med lämplig grundfärg. jag använder helst Tamiya Fine Surface Primer, vit eller grå beroende på kulör på lacken. Slipa eventuellt med fint våtslippapper.
3. Lackera med lämplig färg. Jag har två olika alternativ.
a. Sprayburk. Värm sprayburken i varmt kranvatten. Damma på tre tunna lager med ca tio minuter emellen. Lagren skall vara väldigt tunna, först på tredje lagret skall det börja täcka. Detta gör att färgen får bättre fäste och minskar risken för rinningar. Efter 20-30 minuter, lägg på ett vått lager färg, precis så tjockt att färgen flyter ut och blir blank. Vänta 20-30 minuter och lägg ett vått lager till. Jag använder mest Tamiyas AS sprayburkar så annat fabrikat kanske kräver andra torktider
b. Airbrusch. Med airbrusch gör du samma som med sprayburk men får tunnare lager, därför kan det behövas fler lager innan full täckning uppnås. Ger bättre kontroll över mängden färg och var den hamnar. Mindre risk för rinningar och apelsinskal.
4. Eventuell klarlack, läggs på på samma sätt som lacken. Eventuella dekaler monteras innan klarlack.
5. Polering entuellt våtslipning för att få perfekt glans.
6. Tvätta av all färg med lämplig metod och börja om från början.
punkt 6 är ju inte obligatorisk men blir nödvändig oftare än önskvärt
Krister