Figurer i 1/700... något för den händige:

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Figurer i 1/700... något för den händige:

Inlägg av Lars Befring »

att Marijn van Gils är en av världens bästa modellbyggare är väll ingen nyhet... på "The Ship Model Forum" har han lagt upp en liten, he he, tutorial om hur han fixar till figurer i skala 1/700:

http://www.shipmodels.info/mws_forum/vi ... 4&t=155120

det ser ju inte så svårt ut

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Figurer i 1/700... något för den händige:

Inlägg av Robin Nilsson »

Det finns många sätt att bli galen på, jag tror jag avstår från 1/700-figurer.
/ Robin
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Figurer i 1/700... något för den händige:

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag har faktiskt haft tankar på att förbättra dem på liknande vis. Min tanke var att bygga upp ungefär samma kroppsdlelar genom att pensla på lätt utspätt vitlim.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Figurer i 1/700... något för den händige:

Inlägg av Anders_Isaksson »

Det där var inte dumt alls. Tack för tipset!
Har tänkt att det räcker med lite färg för att få lite mer volym men någon form av lim verkar som sagt behövas.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Figurer i 1/700... något för den händige:

Inlägg av Lars Befring »

bakpulver eller talkpuder tillsammans med superlim har ju den fördelen att det härdar väldigt snabbt.

Jag har faktiskt använt kombon för att spackla ganska stora saker, härdar snabbt och är inte lika hårt som rent superlim... nackdelen är att det reagerar ganska kraftigt och kan bli lite varmt och avger ångor (OBS! i större mängder)

att man sedan måste måla som en gud för att få det att se lika snyggt ut som MvG.. tja e det inte 10.000 timmar som behövs?
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Figurer i 1/700... något för den händige:

Inlägg av Anders_Isaksson »

Det slog mig nu att just bakpulver kan väl reagera med superlimmet en tid efteråt och skapa allmän oreda, eller minns jag fel?
Micro Balloons med superlim borde annars kunna funka, tror att jag ska testa.

Japp, 10.000 timmar borde räcka. :)
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Figurer i 1/700... något för den händige:

Inlägg av Lars Befring »

Många verkar använda bakpulver utan problem.... jag e skeptiskt... hittade en gammal flaska med rosa parfymerat barn-puder i gamla hemmets badrumsskåp som har fungerat perfekt sedan dess...

microballonger borde också funka bra... har aldrig testat men det togs ju fram för att fylla ut epoxilim åt RC-flygarna.

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Figurer i 1/700... något för den händige:

Inlägg av Robin Nilsson »

Det kan vara skillnad på pulvren, om en amerikan skriver baking soda så är det bikarbonat som avses:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_bicarbonate

Jag har inte märkt några negativa långtidseffekter av bakpulver på de fyllningar jag gjort. Sen beror det på om det blir torrt pulver kvar i mitten, om det kommer in fukt så jäser det .....
Jag lägger dit CA först och "sandar" sedan försiktigt med bakpulver. Bakpulver i hålet/sprickan och sen CA funkar inte.

"Bikarbonat består av natriumbikarbonat som även ingår i ett vanligt bakpulver. Skillnaden mellan bikarbonat och bakpulver är att syra-delen saknas. Bikarbonat används oftast när man bakar med någon syrlig ingrediens, såsom lingon, filmjölk, gräddfil etc. Om ingen tillsats av syra sker så bildas ändå lite koldioxid (dvs kakan blir luftig) men inte lika effektivt som när man kombinerar bikarbonat med syrliga ingredienser.
Om man använder bikarbonat i stället för bakpulver i en vanlig sockerkaka så finns risk för en gröngråaktig missfärgning av kakan. Bikarbonat kan bytas ut mot bakpulver, ½ tsk bikarbonat = 1 tsk bakpulver"
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Figurer i 1/700... något för den händige:

Inlägg av Håkan F »

Visst kallas det Microballonger men så små är de väl inte. En figur i 1:700 får en skaplig badboll att hålla i. Sedan är ju ballongerna ihåliga, så slipar du hål på dem blir det jättekonstigt... :-S
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Figurer i 1/700... något för den händige:

Inlägg av Robin Nilsson »

Håkan F skrev:Visst kallas det Microballonger men så små är de väl inte. En figur i 1:700 får en skaplig badboll att hålla i. Sedan är ju ballongerna ihåliga, så slipar du hål på dem blir det jättekonstigt... :-S
Som fejkmuskler då ungefär ? Kläm för hårt så punkteras de och pyser ihop ? :P
Skriv svar