Johan i Hok! Se hit. Cool nyhet från SKP

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Johan i Hok! Se hit. Cool nyhet från SKP

Inlägg av Robin Nilsson »

http://www.perthmilitarymodelling.com/n ... model.html
Nyhet med drag eller "alla älskar ju en grön traktor" ;-)
tjo
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Johan i Hok! Se hit. Cool nyhet från SKP

Inlägg av MiniStuff »

Den var klart intressant tycker jag! :)
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Johan i Hok! Se hit. Cool nyhet från SKP

Inlägg av Johan i Hok »

Visst är den jätteintressant!. Jag är dessutom lite extra förtjust i Zetor. Mina farföräldrars granne hade ett par stycken. Inga lyxåk precis, men väldigt fältmässiga!

Johan i Hok
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Johan i Hok! Se hit. Cool nyhet från SKP

Inlägg av SvenYoung »

Koolt, så denna skulle kunna ingå i en svensk scen under beredskapstiden (i civilt bruk), utan att bara historiskt inkorrekt? :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Johan i Hok! Se hit. Cool nyhet från SKP

Inlägg av Håkan F »

Tyckte den såg lite ny ut för att vara från beredskapstiden och en sväng på nätet bekräftade detta. Produktionsstart 1947.
Å andra sidan är det kankse inte så många andra som ser detta, traktormodeller är ju en tydlig bristvara.
mvh Håkan F
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Johan i Hok! Se hit. Cool nyhet från SKP

Inlägg av SvenYoung »

Tackar Håkan.

Jag är nöjd ändå, så länge den kan finnas i någon scen med något svenskt pansarfordon, även efter 1947 :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Johan i Hok! Se hit. Cool nyhet från SKP

Inlägg av Johan i Hok »

Nja, jag tror att det ha letat sig hit något exemplar av den här modellen också, men de Zetor traktorer jag tänkte på var av 80-talsmodell.

Johan i Hok
Jens Tornblad
Inlägg: 113
Blev medlem: 01 feb 2012, 22:51
Namn: Jens Tornblad

Re: Johan i Hok! Se hit. Cool nyhet från SKP

Inlägg av Jens Tornblad »

När vi köpte vårt hus i juli 1998 visade det sej att en lokal verkstad som skruvade Zetor och Ursus hade haft vårt telefonnummer tidigare. Det var ett hejdlöst tjat om trasiga traktorer och till slut var jag beredd att ta en titt på i synnerhet en av dem för att få gubben som ägde den att sluta tjata... Han var tydligen lite glömsk och glömde att jag förklarat för honom några veckor tidigare att jag inte lagade traktorer utan han ringde igen för traktorn var sönder.
En obyggd modell är också en modell...
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Johan i Hok! Se hit. Cool nyhet från SKP

Inlägg av Johan i Hok »

Vid närmare eftertanke kan det väl vara en utmärkt idé till ett svenskt diorama. Man behöver en trasig Zetor-traktor, ett lämpligt svenskt stridsfordon, tex S-vagnen med det hemliga gallret och en öststatsregistrerad helikopter.
En modern skröna(?) är nämligen att reservdelsförsörjningen för östtraktorerna sköttes av helikoptrar som såg till att deras rutter alltid passerade militärt intressanta föremål.

Johan i Hok
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Johan i Hok! Se hit. Cool nyhet från SKP

Inlägg av Johan i Hok »

Nummer 1/2012 av den eminenta tidskriften "Traktor" behandlar faktiskt just Zetor i Sverige. Där finns lite att läsa om Zetor 25:an samt en del bilder. Rekommenderas!

Johan i Hok
Skriv svar