Sida 2 av 2

Re: Ny? J33 venom i 1/72

Postat: 04 apr 2014, 23:24
av Andre B.
Björn Fransson skrev:Receptet är just det som Pelle beskriver. En del Sea Venom med ny huv och smalare nos, samt en del Vampire, dvs bakkroppen. Sedan kan man välja mellan Dragon och Frog/Eastern Express/Pioneer etc där Dragon nog trots allt är strået vassare, plus en bakkropp från lämpligen Airfix eller Heller (om man inte vill ruinera sig på Dragon eller någon annan dyr och fin Vamp.)
Jo, men vilken Sea Venom har rätt nos och huv? Dragon verkar ju inte ha den rätta nosen...
Och var skall själva "skarven" vara om man nu utgår från Airfix nya Vampyr?

/ Andre

Re: Ny? J33 venom i 1/72

Postat: 05 apr 2014, 07:27
av Johan Elvin
Varför hålla på å bråka med konverteringar å diverse olika operationer när det finns en fin resinmodell med svenska dekaler som bara är att bygga direkt ur lådan? (önskar att denna fanns i 1/48 också) Inte speciellt dyr heller.
http://www.rebell.com/j33-venom-swaf-ni ... -info.html

/Johan

Re: Ny? J33 venom i 1/72

Postat: 05 apr 2014, 08:42
av Björn B
Därför att det är roligare att konvertera en plastmodell än att bygga resin?

Re: Ny? J33 venom i 1/72

Postat: 05 apr 2014, 12:08
av Andre B.
Jag hade helt glömt bort J 33:an i resin. Men det är ju inte mycket skrivet om den heller. Den är alltså helt ok formmässigt?

/ Andre

Re: Ny? J33 venom i 1/72

Postat: 05 apr 2014, 12:38
av Johan Elvin
Björn B skrev:Därför att det är roligare att konvertera en plastmodell än att bygga resin?
Det kan jag ju hålla med om delvis. Att få såga i plast är ju alltid skoj :lol: , men finns det en korrekt resinmodell som alternativ väljer jag nog den i första hand.
Andre B. skrev:Jag hade helt glömt bort J 33:an i resin. Men det är ju inte mycket skrivet om den heller. Den är alltså helt ok formmässigt?

/ Andre
Jag tycker nog den ser väldigt bra ut. Kolla denna review på ARC (den svenska är baserad på denna)
http://www.aircraftresourcecenter.com/R ... 28/00.shtm

/Johan

Re: Ny? J33 venom i 1/72

Postat: 05 apr 2014, 13:05
av Andre B.
Dock en rätt grym prislapp på Venom'en i resin. Förstår att en del funderar på konverteringar...

/ Andre

Re: Ny? J33 venom i 1/72

Postat: 06 apr 2014, 12:26
av Jan Holmqvist
CMR hade faktiskt en svensk utgåva i sortimentet innan den blev re-brandad.

72-229 de Havilland Venom NF.51/J 33 in "Swedish Air Force" service
https://web.archive.org/web/20130115173 ... odels.html

Re: Ny? J33 venom i 1/72

Postat: 07 apr 2014, 04:58
av Sten Ekedahl

Re: Ny? J33 venom i 1/72

Postat: 07 apr 2014, 08:55
av Björn Fransson
Andre B. skrev:
Björn Fransson skrev:Receptet är just det som Pelle beskriver. En del Sea Venom med ny huv och smalare nos, samt en del Vampire, dvs bakkroppen. Sedan kan man välja mellan Dragon och Frog/Eastern Express/Pioneer etc där Dragon nog trots allt är strået vassare, plus en bakkropp från lämpligen Airfix eller Heller (om man inte vill ruinera sig på Dragon eller någon annan dyr och fin Vamp.)
Jo, men vilken Sea Venom har rätt nos och huv? Dragon verkar ju inte ha den rätta nosen...
Och var skall själva "skarven" vara om man nu utgår från Airfix nya Vampyr?

/ Andre
Nej, nos och huv är ett problem om man använder Dragon. Paradoxalt nog är det enklare att använda Frogs gamla (se senare utgåvor ovan) eftersom den är så grov i gjutningen att både huv och nos kan slipas till rätt form. Dock bör det gå att använda Dragon kombinerat med Airfix Vampire, Huvarna borde gå att kombinera, i synnerhet om man låter den vara öppen. Vad gäller nosen skulle jag utgå från Vampirenosen och bygga upp den något så att den blir lite fetare. Skarven är det minsta problemet, den går i framkant med motorluckorna, dvs man ska ta med hela bakkroppen plus den den som hänger ihop med vingarnas ovansidor. Utmaningen är sedan att få ihop bakkroppen med vingarnas bakkant, men ingen har väl sagt att modellbygge ska vara enkelt? ;-)

Här en bild från min kamp med Frogs för några år sedan som visar lite av uppdelningen och mängden spackel som krävdes. Jag kapade nog kroppen längre bak än vad jag rekommenderar ovan, men det var mest beroende på den totala bristen av panellinjer. Så det är antagligen både enklare och snyggare att ta med hela luckorna än att kapa mitt i. De yttre vingarna vid fenan är gjorda i plasticard och huv och nos nedslipade till rätt form.

Bild

Ihopmonterat:

Bild

...och så här blev den till slut.

Bild

Bild