Ny? J33 venom i 1/72

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fredrik Astlid
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 jan 2012, 14:30

Ny? J33 venom i 1/72

Inlägg av Fredrik Astlid »

Dragon 1/72 #5116 De Havilland DH-112 Venom NF-3

http://swehobby.se/image/cache/data/pro ... 00x600.jpg
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Ny? J33 venom i 1/72

Inlägg av Andre B. »

Blev också lite nyfiken på den där. Venom'er stöter man inte på så ofta. Speciellt inte i svenskt utförande...

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Ny? J33 venom i 1/72

Inlägg av Sten Ekedahl »

Varning for denna. Den ar baserad på Dragons Sea Venom som är fantastisk som byggsats, men har blivit totalsågad av alla som kan något om Sea Venom. Tittade själv som hastigast på den igår och såg direkt att formen på nosen är helt uppåt väggarna. Dessutom har den vikbara vingar!!!
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Ny? J33 venom i 1/72

Inlägg av Robin Nilsson »

It is Venom-ous ;-)
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Ny? J33 venom i 1/72

Inlägg av jonaszett »

På bilden? saknas "ytterstumparna" på stabben
Z
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Ny? J33 venom i 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Fast nosen är väl rätt för en Sea Venom? Eller är den fel där med? J 33 var ju inte ens en NF 3 som Dragon påstår, utan en NF 51, en variant på NF 2, med en annorlunda, något mindre rund nos.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Ny? J33 venom i 1/72

Inlägg av Andre B. »

Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Ny? J33 venom i 1/72

Inlägg av Pelle F »

Det var intressant. Jag har varit inne på att köpa just denna för att bygga en J33, men blir nu väldigt tveksam igen. För några år sedan gjorde jag en variant utifrån en Sea Venom och en J28A. Det mesta blev ganska vettigt, men hopplöst att få ihop med korrekt huv. Nosen var också knölig att slipa någorlunda rätt. Nu när jag funderar på att göra en ny, bättre variant, så klurar jag på om jag ska bygga ihop en J28C (Airfix nya som är så fin) och någon existerande venomvariant. Då får man väl ut rätt typ av nos, och kan fixa rätt huv m.m. Men visst vore det bäst att få en korrekt, färdig modell i paket från början.

/Pelle
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Ny? J33 venom i 1/72

Inlägg av Andre B. »

Finns det något korrekt "recept" att få ihop en J 33 i 1/72 med vad marknaden erbjuder idag? Liksom Pelle är även jag lite nyfiken på att bygga en J 33:a. Men jag har alltid varit för dåligt påläst när det handlar om denna maskin. Och det har aldrig varit någon modell man direkt sprungit på heller...

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Ny? J33 venom i 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Receptet är just det som Pelle beskriver. En del Sea Venom med ny huv och smalare nos, samt en del Vampire, dvs bakkroppen. Sedan kan man välja mellan Dragon och Frog/Eastern Express/Pioneer etc där Dragon nog trots allt är strået vassare, plus en bakkropp från lämpligen Airfix eller Heller (om man inte vill ruinera sig på Dragon eller någon annan dyr och fin Vamp.)
Skriv svar