J 26 Mustang (26003 Vit Adam/Bertil)...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

J 26 Mustang (26003 Vit Adam/Bertil)...

Inlägg av Andre B. »

Hej!
Undrar lite rörande det lilla luftintag som sitter på sidorna under nosen på P 51D Mustang. Har för mig att tidiga mustanger saknade det. En del hade det bara på ena sidan. Och de sista på båda sidor. Den individ jag tänker på är 26003 Vit Adam/Bertil på F 16. Av de få foton jag sett så verkar de bara sitta en plåt utan hål på styrbords sida under nosen (bla Mustangboken sid 42). Hur är det med den andra sidan? J 26041 Gul Harald verkar bara haft en plåt med... ...men denna gång på barbordsidan. På Airfix model sitter det luftintag på båda sidor...

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: J 26 Mustang (26003 Vit Adam/Bertil)...

Inlägg av Daniel_A »

Är det inte så att från Mustang B och framåt finns luftintagen (till förgasaren) på bägge sidor men på många bilder så sitter det blankplåtar monterade för att slippa kall luft i systemet på vintern. Ibland är det nog svårt att se de plåtarna på bild. Bilden du nämner är ju ett sånt exempel. På den här sidan http://www.cebudanderson.com/sweden.htm finns en bild som visar att den hade en likadan plåt på babord sida, men då i sin ursprungliga skrud som Mary Ann.

/Daniel
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: J 26 Mustang (26003 Vit Adam/Bertil)...

Inlägg av Andre B. »

Jo, när du säger det så. Minns att jag läst något sådant någonstans. Men kunde inte minnas var. Nu hittade jag det under "vintertjänst" i Mustangboken. Som du skriver kunde man vinter tid montera plåtar utan perforering för att hindra att förgasaren frös. Nu slipper jag borra!
Tack Daniel!

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: J 26 Mustang (26003 Vit Adam/Bertil)...

Inlägg av Daniel_A »

Andre B. skrev:Nu slipper jag borra!
Precis. Du kommer undan med att bara göra ett vinterdiorama istället. ;)

/Daniel
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: J 26 Mustang (26003 Vit Adam/Bertil)...

Inlägg av MartinN »

Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: J 26 Mustang (26003 Vit Adam/Bertil)...

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
En lite tankeställare jag fått rörande motorhuvens kurvor/profil. Airfix nyutgåva har en relativt platt motorhuv där de äldre modellerna från Hasegava, Academy och Heller har en rundare motorhuv. Det gäller sett både från sidan och sett framifrån. Jämför man med skisser och ritningar så stämmer ofta Heller's gamla bättre överens än Airfix nya. Inte mycket har skrivits om det här. Vilken motorhuv stämmer bäst med verkligheten?

Vänligast / Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: J 26 Mustang (26003 Vit Adam/Bertil)...

Inlägg av bergwall »

Hej André!

Mustangens motorhuv har nog en lite plattare främre del än vad man kanske kan föreställa sig. Tvärsnittet närmast cockpit (och brandväggen) har en mer rund övre form men går mer mot ett plattare utförande närmare propellern (sannolikt för att ventilkåporna ska få plats). Jag har inte sett Airfix nya modell men det är en detalj som många modelltillverkare inte lagt märke till tror jag.

Det finns dock inte jättemånga bilder som lyckas fånga detta, men här är ett försök.

Bild

Källa:
http://www.airliners.net/photo/North-Am ... 7d5aa78019

Man skulle kunna göra en jämförelse med Spitfire (som också är utrustad med R.R. Merlin) där modelltillverkarna generellt brukar göra en lite plattare form. Men jag är osäker på vad varianterna av motorer innebär för formen på motorhuven.

Från det ena til det andra, fick du tag i tillägsarket med justerade kronmärken som jag tog fram för J 26:orna?

Hälsningar
Robert
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: J 26 Mustang (26003 Vit Adam/Bertil)...

Inlägg av Andre B. »

Hej Robert!

Håller på med att fila på en Heller Mustang parallellt med det att jag bygger Airfix nya Mustang. Sätter man ihop "skrovhalvorna" så är det inget som skiljer utom just motorhuven. Skulle vilja säga att Heller's utgåva som väl har en 40 år på nacken följer exempelvis profilbilderna som följer med dina dekalark medan Airfix är betydligt "plattare". Mitt på motorhuven skiljer det lite drygt en millimeter mellan modellerna.

Min åsikt är lite annars att Heller's utgåva för sin ålder alltid varit en fin modell och fortfarande kan bli en fin modell med lite arbete och en ny inredning. Och tack vara några här så kanske jag får visa det i Göteborg lite senare i år. Får väl se hur bra jag lyckas med det. Och det är just J26 26003, Vit Adam/Bertil som är målet för Hellermodellen. Det är ju enda modellen som inte har "spinnfenan"...

Rörande justerade kronmärken har jag inte hunnit tänka så mycket på dem än. Var väl mest den gula färgen på siffror och bokstäver som jag noterade skillnad på när jag skulle applicera dekalerna på min Hasegava J 26:a. Men nej, jag har inte fått tag i tilläggsarket med justerade kronmärken.

Mmm...
Borde ha koll på det men hade 26003 kronmärken på ovansidan av vingarna?

Tack för en fin bild annars Robert. Det är inte lätt att hitta bra bilder på Mustanger ur den vinkeln. Rätt kul att se att nitarna syns bättre än "skarvarna" mellan plåtarna...

Vänligast!
Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: J 26 Mustang (26003 Vit Adam/Bertil)...

Inlägg av bergwall »

Hej,
Ok, Du ska nog inte ta mina profiler i dekalinstruktionerna som definitiva sanningar. Jag försöker dock att få dem så bra som möjligt, men jag tycker att plexiglashuven ser lite hög ut i Mustanginstruktionerna. Stämmer instruktionerna med 1/72-skalan??!! det är en ren lyckoträff i så fall.

Bra fråga angående kronmärken på ovansidan av vingen på 26003. Jag kan inte påminna mig om att jag sett en bild som bekräftar det ena eller det andra men jag ska kika lite senare. Den borde nog ha kronmärken, de infördes under 1944 om jag inte mins helt galet, och flygplan som inte brukar ha det efter det datumet brukar vara SAAB-flygplan som levererades utan (t.ex. J 21).

Skicka ett e-mail till robert@rbdstudio.se så skickar jag de justerade kronmärkena (även gula och blå bokstäver ingår).

Ja, man kan fråga sig hur korrekt det är med panellinjer egentligen. Ibland tvättar/slipar (?) man bort spacklet på vingarna på renoverade Mustanger så det gör ju frågan ännu svårare att utreda om man tittar på en sån här bild. Syns panellinjerna så där dåligt med eller utan spackel på vingarna??

Hälsningar
Robert
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: J 26 Mustang (26003 Vit Adam/Bertil)...

Inlägg av Andre B. »

Hej igen Robert!

Jo, vet att man skall ta det där med "profiler" med en nypa salt. Men ville "åskådliggöra" skillnaden mellan Heller's gamla och Airfix nya Mustang. Och dina profiler stämmer bättre med Heller's Mustang tycker jag. Det är lite lustigt att ingen diskuterat skillnaden tidigare. Det känns som alla utgår från att motorhuven på Airfix nya är "rätt"... *s*

Lekte med tanken att om jag mallade av Airfix motorhuv och slipade ner motorhuven på Hellermodellen till likvärdig profil så skulle inte många kunna gissa sig till ursprunget! ;-)

Att just vingarna i verkligheten var spacklade, slipade och målade lade grunden för min Heller Mustang. Många ansåg att Heller's utgåva var en dålig modell. Ja tyckte väl att Airfix inte var ljusår bättre. Men med släta vingar blev det ju med ens väldigt mycket färre panellinjer att ritsa dit efter slipning. Och med en ny resininredning så blev Airfix nya utgåva om inte omkörd så i alla fall ikappkörd.

"Flappsen" var enkla att skära bort på Heller'n så även dessa går numera att montera "hängandes". Det som återstår är två saker - landningsställ och propeller. Det hade kanske varit kul med lite inredning i hjulhusen men man få dra gränsen någonstans. Tänkta annars låta de stora luckorna till hjulhusen vara stängda (vill inte få in någon "snö" där). Och propellrar till Mustanger har jag rätt gott om. Får jag tag i ett par landningställ i metall med så är jag nog "hemma".

Skönt att veta att det inte bara är jag som inte kan komma ihåg det där med kronmärken på ovansidan av vingarna på 26003. Men vill nog som du tro att den hade kronmärken. Mailar dig rörande dem! :-)

Vänligast / Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar