J 26 Mustang (26003 Vit Adam/Bertil)...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: J 26 Mustang (26003 Vit Adam/Bertil)...

Inlägg av Andre B. »

magnusf skrev:
Andre B. skrev:Humbrol 87... ...är det den Humbrol färg som är bäst för flygvapnets ljusgrå. Eller finns det någon färg som är bättre?

/ Andre
Det kan kanske finnas någon annan som är bättre men i min värld så är Humbrol 87 den "klassiska", det var den jag själv använde på 80-talet!

Hälsningar

Magnus
Jo, jag har alltid känt lite så själv. Men det var ett tag sedan jag målade undersidan på något svenskt...

Vänligast / Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Per Börjeson
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 feb 2012, 01:21

Re: J 26 Mustang (26003 Vit Adam/Bertil)...

Inlägg av Per Börjeson »

Hu 87 är inte alls speciellt lik någon svensk kulör, utan bör nog ses som en kvarleva av receptfloran från 70/80-talens hobbytidskrifter. Ett tag vurmades det lika mycket för Hu 176 (som jag tror är borta eller utbytt numera). Problemet är att den är för ilsken i tonen med en tydlig dragning åt grönt. Så har ingen svensk ljusgrå färg sett ut. Den som i folkmun kallas "ljust blågrå" har varierat från ljusgrå via neutralgrå (snarlik sin amerikanska motsvarighet) till mellangrå med mer eller mindre framträdande blåton beroende på tillverkare och årgång.

För W26 som var den dominerande ljust blågrå nyansen under 40-talet och något år in på 50-talet (innan 058 m/48 tog över) brukar jag hänvisa till Tamiya XF-66, bruten med 10-15% av någon ljusgrå färg beroende på skala och finish. Hos Humbrol är nog det närmaste som finns att tillgå Hu 165.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: J 26 Mustang (26003 Vit Adam/Bertil)...

Inlägg av Andre B. »

Jo, Humbrol 175 är tydligt dragen åt grönt. Har en gammal burk kvar. Men färgen är från den tiden då Humbrol kunde göra färg. Ett tag ansågs den även vara bra ljusgrån nyans för tyska RLM 74/75/76 kamouflaget (nattjakten bland annat).

Tamiya är tråkigt att så måga nämner. Man får köra tio mil för att hitta en affär som har en burk. Och den går dessutom knappast att penselmåla med. Wallejo använder jag hellre men även det är en färg som bara finns i storstan.

Humbrol 165 tycker jag är väl grå. Tycker Hu 87 känns bättre. Undrar hur nya Hu 247 (RLM 76) är?

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Per Börjeson
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 feb 2012, 01:21

Re: J 26 Mustang (26003 Vit Adam/Bertil)...

Inlägg av Per Börjeson »

Du förväxlar Ju 175 och 176. 176 finns inte kvar i sortimentet längre men var en neutral grå nyans som stämde rätt väl med 058M som den såg ut under 70, 80- och en stor del av 90-talen innan man gick över till det nuvarande färgsystemet. Har ett vagt minne av att den var en kvarleva av Humbrol Authentic, varifrån ett mindre antal färger upptogs i det ordinarie sortimentet för en tid.
Hu 87 är som jag påpekade distinkt blågrön/turkosaktig, liksom Hu 175. Jag har använt den EN gång och det slutade med att jag fick slipa ner och måla om hela undersidan, den såg alldeles för skrikig ut. Man kan såklart pytsa i vitt och grått efter tycke och smak för att dämpa skrikigheten men direkt ur burken ser den inte alls bra ut.

Färgen SKA vara åt det gråa hållet så Hu 165 är inte alls speciellt långt ifrån verkligheten. Tycker du att den verkar för varm kan du pröva med hu 126 eller 128 istället som är lite blåare. W26 och 058 har inget släktskap med RLM 76, så det där att försöka översätta gamla utgångna färgnummer via Humbrols eller Revells tabeller (som är minst sagt ungefärliga) är ett tveksamt tillvägagångssätt. Det har som bekant även hänt en del med forskningen kring tyska färger på senare år.
Men det är ju bara att köpa en burk och pröva!
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: J 26 Mustang (26003 Vit Adam/Bertil)...

Inlägg av Andre B. »

Medium sea grey? Skulle kanske gå bra då jag har en flaska tamiya sprayfärg med just den färgen. Men undrar ändå...
Ställer man den inte allt för nära en RAF kärra så funkar det nog. Frågan är då vidare vilken färg som man skall använda till det gröna...

En tanke som slår mig. När flygvapnet köpte Vampire och Hunter var de inte då målade vid leveranserna i en färg som var blåare än medium sea grey? Därför känns det ändå lite konstigt att måla mustangen i medium sea grey...

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: J 26 Mustang (26003 Vit Adam/Bertil)...

Inlägg av bergwall »

Kan passa på att säga att det felaktigt är specat 058H respektive 325H för färgerna på de gröna J 26 och J 21:an i mina instruktioner. Kulörerna ska väl vara de samma men namngivningen med siffror fanns inte vid tidpunkten.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: J 26 Mustang (26003 Vit Adam/Bertil)...

Inlägg av Andre B. »

Andre B. skrev:Mmm...

En tanke som slog mig när jag tittade lite på de tidigare nämnda förgasarplåtarna på sidorna av nosen. Skulle inte de här kunna göra sig bra i form av dekaler när det gäller modeller som inte har försänkt linjering? I mitt fall där jag utgått från Heller's utgåva för att bygga J 26 26003 så slipades ju tyvärr de här plåtarna ned då jag slipade bort panellinjerna. Panellinjerna är lätta att rista in på nytt. Nämnda plåtar är det inte. Men de skulle kanske göra sig som genomskinliga dekaler med svart linjering och svarta hål? Kanske finns de redan som dekaler?

/ Andre
Robert Bergwall tog fram ett antal "provdekaler" som jag fick prova på min Heller Mustang. Jag jämförde även dekalerna med Airfix nya och gamla Mustang samt Hasegava's, Academys och Italeri's utgåvor. Tamiya hade jag tyvärr inte tillgång till.

Kan säga att alla modeller uppvisar felaktiga plåtar utom Airfix nya Mustang samt Hasegava. Så de flesta utgivna Mustanger i 1/72 skulle vinna på att få Robert's nya dekaler.

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar