Vad får en modell kosta? En P 51D Mustangtråd ( S 26)...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Vad får en modell kosta? En P 51D Mustangtråd ( S 26)...

Inlägg av Andre B. »

Köpte ännu en Airfix Mustang idag (A02047). Det är ju den senare utgåvan med raketer och en extra propeller. Köpte den för 89:- och såg att även den nya Gladiatorn med skidor kostade 89:-. Har sett samma modeller för ett pris på 25 kronor mer hos en del säljare. Man undrar vad listpriset är? Den nya Harrier'n kostade 109:-...

Nu får man fundera lite på vad man skall göra med den nya Mustangen. Ännu en svensk maskin eller en israel? Eller den RAF maskin som buklandades på Getterön utanför Varberg?

/ Andre
Senast redigerad av Andre B. den 08 mar 2014, 18:56, redigerad totalt 3 gång.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Vad får en modell kosta?

Inlägg av Mats Averkvist »

Varför inte en Salvadorian... med svenskt påbrå...?
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Vad får en modell kosta? En P 51D Mustangtråd...

Inlägg av Andre B. »

Mats Averkvist skrev:Varför inte en Salvadorian... med svenskt påbrå...?
Hej Mats,

Idén är inte dum. Har spånat lite på vissa individer som går att bygga som amerkanare, svenskar, israler och salvadorianer. En individ i fyra, kanske fem olika "uniformer"... *ler*

Men har ju Robert Bergvall's fina dekalark "Mustang Part I" liggande. Vore synd att inte använda de dekalerna. En del har gått åt till mina Hasegava Musse men det finns kvar dekaler till flera maskiner till. Har inte sett någon bygga någon "spaningsmustang" här. I nämnda dekalark finns två trevliga och färgglada individer. Dels 26146 med svenst blågula vingspetsar och 26043 med röda anropsnummer, den sista mustangen i flygvapnet.

Undrar, fanns det någon mer P 51D Mustang utöver Heller's utgåva som kunde byggas utan spinnfena? Har mina gamla Heller Mustang liggandes på borde här i ett lite sedan länge lätt havererat skick. Funderade på om det kunde vara värt besväret att försöka "luta av färgen", ta bort spinnfenan, rista lite linjer och göra något svenskt av den. Heller's utgåva är gammal idag men inte heltokig. Det finns lite att rätta till men inga omöjligheter. Undrar om det går att hitta något obyggt exemplar någonstans?

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Re: Vad får en modell kosta? En P 51D Mustangtråd...

Inlägg av Mats Averkvist »

Jag har en eller annan Heller-Mustang liggande till ingen nytta.... ;o)
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Re: Vad får en modell kosta? En P 51D Mustangtråd...

Inlägg av Andre B. »

Mats Averkvist skrev:Jag har en eller annan Heller-Mustang liggande till ingen nytta.... ;o)
En Heller Mustang skulle kunna vara av intresse lite längre fram. Är lite trångbodd för stunden och kan inte hålla för många projekt igång samtidigt. Annars skulle Hele¨s utgåva vara kul att visa upp med en Matchbox och Airix gamla. Revell's utgåva får man väl närmast jämför med Airfix första utgåva. Varför Revell fortsätter att ge ut den förstår jag inte. Fast det är å andra sidan ett bra dekalark för 69:-. Om det sen är billigt eller dyrt...

Finns det något i resinväg utgivet för en S-26 i 1/72?

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Vad får en modell kosta? En P 51D Mustangtråd ( S 26)...

Inlägg av Andre B. »

Tittat på lite bilder rörande kamerainstallationen på S 26. Vad jag förstått så ligger de två plåtar som hör till kamerainstallationen ovanpå de andra plåtarna. Så egentligen handlar det inte om att rista in några plåtar här eller?

Lite min tanke är att fylla igen de försänkta linjer på flygkroppen som berörs, maskera av och "sprutmåla" de här två plåtarna. Det borde väl göra sig bra i den här skalan?

Själva kamerakåpan under borde gå att fila till av ett stycke klarplast. Det går ju lättare att få till det fönster som fanns på 26146.

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Vad får en modell kosta? En P 51D Mustangtråd ( S 26)...

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
En liten undran. Vill minnas attjag läst någonstans att J 30 hade samma propellrar som J 26. Betyder det att den ena propellern till Airfix Mustang skulle kunna användas till en Mosquito?

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Vad får en modell kosta? En P 51D Mustangtråd ( S 26)...

Inlägg av Andre B. »

Har ju flera Mustanger liggandes här på bordet. Tre av dem börjar dessutom bli färdiga. Det är först och främst favoriten, en J 26 (Hasegava), två P-51D i USAAF märkning (en Academy och en Italeri) samt en gammal Airfix som fått låna dekaler till Hasegava'n. Att den nya Airfixen skall bli S 26 känns nog rät klart nu. Har inte bestämt mig ännu vad jag skall göra av den gamla Airfixen. Men det skulle kanske bli en Salvadoran? Kamout döljer ju mycket av ytstrukturen...

Får nog säga att Hasegava'n är den bästa Mustangen än så länge. Men Academy'n har tagit många poäng på sistone. Inredningen är bättre än i den nya Airfixen och linjeringen med nitar och allt är rätt bra. Känner inte att man nått hela vägen fram med Airfixen riktigt. Italeri'n förlorar på detaljerna och en del konstiga lösningar. Men är man öppen för att bygga en maskin med spacklade och slipade vingar så kan den vara ok. Men känner lite att bästa modell för pengarna ger nog Academy's utgåva. Tamiya'n anser jag är diskad på grund av det höga priset...

Tråd på Britmodeler rörande Academy. Titta lite på inredningen och jämför med Airfix. Där finns till o med bälten i sätet. Jag målade min Academy Mustang i Olive Drab. Det gjorde att intrycket av nitarna dämpades. Men det går ju att fylla igen dem med om man upplever dem som störande om man vill bygga en NMF Mustang.

http://www.britmodeller.com/forums/inde ... 172-p-51d/

Måste lära mig det här med att få in bilder här på forumet. Eller kanske på "In the works". Kanske kan någon hjälpa mig med det?

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Vad får en modell kosta? En P 51D Mustangtråd ( S 26)...

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Såg att Hannant's tog £12.50 för en Tamiya Mustang och än billigare var samma modell i second hand. Undrar varför en Tamiya skall kosta från 225 till nära 300 kr här i Sverige... ?
Med ett pris på £12.50 finns det knappt anledning att köpa en Airfix Mustang.

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Per Börjeson
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 feb 2012, 01:21

Re: Vad får en modell kosta? En P 51D Mustangtråd ( S 26)...

Inlägg av Per Börjeson »

P-51 och Mosquito XIX hade inte samma propellertyp så det enkla svaret är nej, det går inte att byta mellan dem. Jag har inte hört något liknande påstående tidigare men förmodar att det är något gammalt "husmorsrecept" på konvertering från tiden innan det fanns någon byggsats av Mosquito med fyrbladiga propellrar, fastän Spitfire hade varit ett lämpligare objekt att slakta för ändamålet.
Skriv svar