Slipa ner lackering?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Plastic boy
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 maj 2013, 17:19

Slipa ner lackering?

Inlägg av Plastic boy »

Hej

Jag vad för sandpapper man ska använda om man ska slipa ner sprayad bilfärg på heller 1/43(nummer)? Vågar inte använda kauistiksoda för att jag är rädd att plasten deformeras( har lyckats med det flera gånger). Tänkte att lacka med tamyia sprayfärger.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Slipa ner lackering?

Inlägg av Andre B. »

Bromsvätska och ugnsrengöring brukar vara det som fungerar bra. Låt modellen stå några dagar i bromsvätska...

Ibland kan även aceton fungera. Prova lite där det inte kommer att synas sen.

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Slipa ner lackering?

Inlägg av Stefan S »

Var försiktig med bromsvätska, den kan förstöra plasten. Har själv råkat ut för det några gånger.
Prova hellre med ugnsrengöring.


Stefan
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: Slipa ner lackering?

Inlägg av robertlundin »

Jag har précis avfärgat en mycket stor modell i 1/72 med alkalisk färgborttagare inköpt på K-rauta, men finns helt säkert på fler ställen. Den ser ut som flytande tvål och luktar inte illa. Penslas på och får verka minst en kvart och sedan är det bara att spola under kran. Proceduren kan behöva upprepas en gång.

Den skadar inte plasten alls, har till och med kört den över klarplastdelar utan några som helst problem.
/Robert Lundin
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Slipa ner lackering?

Inlägg av Mahatma G »

Plast är ett av mycket få material som inte angrips av kaustiksoda (= natriumhydroxid, NaOH). Den enda risken är att det blir mycket varmt när man löser det i vatten, men tillsätter man den bara sakta och låter lösningen svalna är det ingen fara med det.

Det är viktigt att använda skyddsglasögon när man handskas med lut, det är bland de absolut farligaste ämnen man kan få i ögonen, betydligt värre än syror. Gärna skyddshandskar också, man märker inte förrän det är för sent hur starkt det fräter. Skölj delarna med massor av vatten efteråt.
/G
Andrew
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 jan 2014, 01:03
Namn: Andrew

Re: Slipa ner lackering?

Inlägg av Andrew »

robertlundin: Vad är det typ av färg du tog bort?
Pratar ni om akrylfärg eller lackbaserad färg som ni tar bort. Har behov att ta bort lackbaserad färg från en modell.
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: Slipa ner lackering?

Inlägg av robertlundin »

Jag har använt Beckers färgborttagning. Jag tagit bort oljebaserad lack från garagedörrarna, samtliga färglager från trösklarna på min veteranbil, och nu alltså från plastmodell. Den senare var sprayad med Graupners vita färg. det var som sagt 18 år sedan och jag kommer inte ihåg vad det var för typ av färg. Om det funkar på Valejo vet jag inte men håller det inte för otroligt.

http://www.beckers.se/produkter/utomhus ... rttagning/

Bild
/Robert Lundin
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Slipa ner lackering?

Inlägg av jfall »

Och vad är det för trevlig liten bil du pillar på, kan inte riktigt identifiera den på den lilla bilden?
Jakob Fall
AP
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: Slipa ner lackering?

Inlägg av robertlundin »

Hej
Det är en Volvo P1800 ES från 1973. Skala 1/1.
/Rob
/Robert Lundin
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Slipa ner lackering?

Inlägg av jfall »

Trevligt med svensk sportbil! Var en person på gatan som brukade använda en P1800 i vardagen innan han flyttade för några år sedan. Visste dock inte att den fanns i ES utförandet då hans var "coupen". Är det chipping och vädring med blyerts och finger och damm som gäller sedan? Tror den skulle se bra ut i olive drab eller annan olivgrön kulör, vad annars ska man måla fordon i? :D

Jakob
Jakob Fall
AP
Skriv svar