Här kommer lite Heller-hågkomster från en gammal "stöt"...
Roligt att läsa om Heller här! Själv hade jag mycket att göra med Heller och dess svenska importör Berico,
i Malmö under många år.
En gång i tiden (slutet på 70-talet) fick jag kontakt med Berico och ett intensivt samarbete tog sin början.
Man hade på Berico upptäckt att det var svenska grejor som sålde bra. Jag fick förtroendet att ta fram
tryckunderlag för svenska dekaler till en modell som Heller skulle släppa ut. När man ser alla fina skapelser
idag som ex. vis RBD (Robert Bergwall) och Johan Lexell (Star-Decals, f d Bison) tar fram och med stor exakthet,
så tänker jag tillbaka på när jag satt där med i bästa fall en ritning som jag kopierat/skalat på jobbet till
1/72 och försökte beräkna hur "krökningar" påverkade dekalens längd o bredd...
Jag minns faktiskt inte vilket flygplan som var först ut.
Kanske finns det någon kalanderbitare här som kan hjälpa mig?
I alla fall gick nog försäljningen rätt bra... Om man vill använda ett "understatement"
Allt jobbet gjordes på min arbetsplats och det blev många timmar med reprokameran i mörkrummet på
Hemmets Journals layoutavdelning. Det är nog preskriberat nu..?
Jag gjorde bara dekaler till de utländska flygplanen som gick att försvenska. Alltså inte Draken, Viggen, Lansen, Safir etc
utan dessa sköttes av Heller själv. Jag försökte dock få Heller i flera år att ändra koden på fenan till Draken.
Den är kodad F10-55 och "femmorna" såg/ser helt tokiga ut.
På förra årets C4-Open fanns en Heller-SIG:en som blev väldigt lyckad tack vare
Sven "Antenn" Persson och Anders Nowotny som arbetade som bävrar med att ställa i ordning allt om Heller.
Vad som också var väldigt trevligt, var att några stycken av oss, presentades med var sin bok om
Heller som Hobby Center i Helsningborgs Thomas Frost delade ut.
Jag ser det som en erkänsla för allt arbetet med Hellers dekaler under fornstora dar.
Tack för ordet!
Mvh Tor