Sätt att rädda ditklistrade dekaler?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Sätt att rädda ditklistrade dekaler?

Inlägg av Pelle F »

Hej på er. Jag byggde nyligen klart en Tarangus Tunnan i 1/72. F13-varianten, men tyckte att deras angivelse av var flottiljemblemet satt, verkade felaktigt. Alldeles för högt upp enligt några vaga minnesbilder jag hade. Se härrnä:
http://www.tarangus.se/2013/08/06/shots ... transfers/

Utan att sedan kolla referensbilder, satte jag sedan flottiljeblemet längre ned, men upptäckte senare i jämförelse med faktiska bilder exempelvis denna:
http://www.ladda-upp.se/bilder/ahlqiawmpxbip
att mitt emblem istället hamnade för lågt. Det ska sitta precis i kant med plåten.

Således undrar jag om någon känner till bra metoder för att lossa en dekal och få dit den igen... det är inte så lätt att hitta F13-emblem i rätt utseende och storlek. dessutom onödigt dyrt om man kan rädda detta på något vis...

/Pelle
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Sätt att rädda ditklistrade dekaler?

Inlägg av Robin Nilsson »

Aldrig lyckats så jag är också intresserad av eventuella svar ...
/ Robin
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Sätt att rädda ditklistrade dekaler?

Inlägg av Janne Nilsson »

Hur har de satts dit?

Micro-set? Någon klarlack över?

Spontant tycker jag vissa dekaler borde gå att rädda om det får ligga i vatten ett tag? Ingen som jag har testat, dock.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Sätt att rädda ditklistrade dekaler?

Inlägg av Mats Averkvist »

Jag brukar ta en bit blött hushållspapper och lägga på. Sedan vänta... 5-15 min. Prova att förflytta dekalen. Det förutsätter ju att man inte har lackat över förstås...
Om den skall flyttas långt så riskerar man att "förlora" dekallimmet, men det går kanske med någon dekalvätska... har inte provat det...
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Sätt att rädda ditklistrade dekaler?

Inlägg av Pelle F »

Den är enbart fäst med sitt eget dekallim, ingen lack eller annat över.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3657
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Sätt att rädda ditklistrade dekaler?

Inlägg av magnusf »

Lägg upp en fråga om någon kan tänka sig donera en överbliven dekal. Jag tror det är svårt att få loss den intakt!

Hälsningar Magnus
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Sätt att rädda ditklistrade dekaler?

Inlägg av jfall »

Jag borde ha den dekalen liggande från min Tarangus tunnan som jag byggde om du vill ha, på så sätt behöver du inte rädda dekalen utan bara få loss den.

Jakob
Jakob Fall
AP
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Sätt att rädda ditklistrade dekaler?

Inlägg av jfall »

Hittade den! Om du skickar din adress till mig så postar jag den till dig på momangen!

Jakob
Jakob Fall
AP
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Sätt att rädda ditklistrade dekaler?

Inlägg av Robert A »

Om man kört microsol är det garanterat kört att ens få bort dekalen, brukar sitta riktigt bra till underlaget. Men annars kan man ta tamiya tejp och trycka fast på dekalen och dra snabbt ett par gånger, brukar slita bort dekalen utan att förstöra färgen under.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Sätt att rädda ditklistrade dekaler?

Inlägg av Andre B. »

Italeri, Revell och Esci dekaler har jag räddat genom att lägga modellen i ett vattenbad. När dekalen sedan släppt har jag fäst den tillfälligt på ett glas innan jag återanvänt den med hjälp av lite Johnsons clear...

Men försökte en gång med Heller's dekaler. De satt stenhårt trots flera dygn i vattenbad...

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar