Revell?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Revell?

Inlägg av olindau »

Oh, den röda mustangen har en särskild plats i mitt hjärta.
Det var den vackraste av dem alla, penselmålad med klar röd humbrolfärg, en pärla.
Och vilken häftig mustang.

Döm om min förvåning när jag kom tillbaka till modellbyggandet 35 år senare och läste på nätet att den egentligen skulle varit grön och att det var den sunkigaste mustagnmodellen av dem alla.
Vilket elakt sätt att krascha min barndoms dröm ! Suck
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Herr Katt
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 jan 2012, 01:48
Namn: Eduardo Mitchell

Re: Revell?

Inlägg av Herr Katt »

Den första byggsats jag kan minnas är Revell-Lodelas F4U-1 Corsair i vit plast... :)
Lodela är namnet för Revell i Mexico. Jag målade det med acryliska vattenfärger på tub... och upptäckte att om man gnuggade hårt den torra färgen så kom del lös i en hinna (tänk skol-vitlim på fingrarna!) :lol:

Det här är en gammal fin favorit... inköpt i slutet av 80-talet i Buenos Aires, Argentina och insmugglad hit ;)

Bild

Jag kommer nog att bygga den... Jag samlar nämligen inte på byggsatser... 8-) (fast frestelsen är STOR) :oops:
MVH Moggy

FÄRDIGA 2014: ACA Canadair Mk.4 RAF, Fujimi A-4C FAA, HP Mirage IIIEA I-016 FAA, FROG Meteor Mk.4 C-019 FAA, AFX Canberra T.64 FAA
WIP: ITAL G.222A FUJ A-Q Skyhawk, AFX Bristol 170 Freighter, Bilek MiG-21 PFM, Toko An-74
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Revell?

Inlägg av Andre B. »

Idag känns det som ingen längre känner till Jack Cousteau och Calypso. Av någon anledning så nämnar man varken hans namn eller fartygets namn längre. Eller är det någon som vill ha "betalt för det" tro?

http://www.revell.de/index.php?id=210&K ... 05101&sp=1

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Herr Katt
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 jan 2012, 01:48
Namn: Eduardo Mitchell

Re: Revell?

Inlägg av Herr Katt »

Andre B. skrev:Idag känns det som ingen längre känner till Jack Cousteau och Calypso. Av någon anledning så nämnar man varken hans namn eller fartygets namn längre. Eller är det någon som vill ha "betalt för det" tro?

http://www.revell.de/index.php?id=210&K ... 05101&sp=1

/ Andre
Cousteau var en pionjär i många fack: uppfann den moderna fridykar-luftregulatorn, lanserade natur- och vetenskapsdivulgation for den breda massa, naturdokumentärens och miljökampens nestor... Idag är hans efterträdare i alla dessa fält som "gör" nyheterna... men han nämns alltför sällan. Jag tror att några av hans misstag (som att stödja den franska statens undervattens-atombombprov i atollen Mururoa) :shock: och mindre "scandaler" i det personliga livet samt en "gamaktig" son med alltfor vidliftiga affarer baserade på efternamnet kom att fläcka hans namn for allmänheten... Sen hade han nackdelen att inte vara anglosaxare... ;)

Han fortjänas att minnas som mannen som öppnade och ökade intresset for havet och dess natur for den breda allmänheten. Hans dokumentärer bildade skola... och sportdykning idag skulle inte existera utan honom. Hans vetenskapliga arbete står i basen for dagens vetenskap i oceanografi, biologi och miljöforskning - hans metoder (med labutrustade fartyg där resan är inte endast en "samlande" av material) öppnade portarna till dagens många oceanografiska fartyg.

Han kommer alltid att finnas kvar i minnen av dessa som växte upp med hans dokumentärer på TV, som studerat oceanografi / marinbiologi / etc. och alla fridykare (idag miljoner människor over hela jordklotet) vars teknologiska och andliga far han är!

Ja - jag är fortfarande en fantast ! :D
MVH Moggy

FÄRDIGA 2014: ACA Canadair Mk.4 RAF, Fujimi A-4C FAA, HP Mirage IIIEA I-016 FAA, FROG Meteor Mk.4 C-019 FAA, AFX Canberra T.64 FAA
WIP: ITAL G.222A FUJ A-Q Skyhawk, AFX Bristol 170 Freighter, Bilek MiG-21 PFM, Toko An-74
AndersN

Re: Revell?

Inlägg av AndersN »

Herr Katt skrev:
Andre B. skrev:Idag känns det som ingen längre känner till Jack Cousteau och Calypso. Av någon anledning så nämnar man varken hans namn eller fartygets namn längre. Eller är det någon som vill ha "betalt för det" tro?

http://www.revell.de/index.php?id=210&K ... 05101&sp=1

/ Andre
.... Jag tror att några av hans misstag (som att stödja den franska statens undervattens-atombombprov i atollen Mururoa) :shock: och mindre "scandaler" i det personliga livet samt en "gamaktig" son med alltfor vidliftiga affarer baserade på efternamnet kom att fläcka hans namn for allmänheten... Sen hade han nackdelen att inte vara anglosaxare... ;)
Hade jag ingen aning om. Helt plötsligt känner jag ingen sorg över att fartyget dog luftgevärsdöden :D
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Revell?

Inlägg av Andre B. »

AndersN skrev:
Herr Katt skrev:
Andre B. skrev:Idag känns det som ingen längre känner till Jack Cousteau och Calypso. Av någon anledning så nämnar man varken hans namn eller fartygets namn längre. Eller är det någon som vill ha "betalt för det" tro?

http://www.revell.de/index.php?id=210&K ... 05101&sp=1

/ Andre
.... Jag tror att några av hans misstag (som att stödja den franska statens undervattens-atombombprov i atollen Mururoa) :shock: och mindre "scandaler" i det personliga livet samt en "gamaktig" son med alltfor vidliftiga affarer baserade på efternamnet kom att fläcka hans namn for allmänheten... Sen hade han nackdelen att inte vara anglosaxare... ;)
Hade jag ingen aning om. Helt plötsligt känner jag ingen sorg över att fartyget dog luftgevärsdöden :D
Var inget jag visste heller. Inte direkt hedervärt...
/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Herr Katt
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 jan 2012, 01:48
Namn: Eduardo Mitchell

Re: Revell?

Inlägg av Herr Katt »

AndersN skrev:
Herr Katt skrev:
Andre B. skrev:Idag känns det som ingen längre känner till Jack Cousteau och Calypso. Av någon anledning så nämnar man varken hans namn eller fartygets namn längre. Eller är det någon som vill ha "betalt för det" tro?

http://www.revell.de/index.php?id=210&K ... 05101&sp=1

/ Andre
.... Jag tror att några av hans misstag (som att stödja den franska statens undervattens-atombombprov i atollen Mururoa) :shock: och mindre "scandaler" i det personliga livet samt en "gamaktig" son med alltfor vidliftiga affarer baserade på efternamnet kom att fläcka hans namn for allmänheten... Sen hade han nackdelen att inte vara anglosaxare... ;)
Hade jag ingen aning om. Helt plötsligt känner jag ingen sorg över att fartyget dog luftgevärsdöden :D
:D :D :D :D :D :D :D Befriande mao!
MVH Moggy

FÄRDIGA 2014: ACA Canadair Mk.4 RAF, Fujimi A-4C FAA, HP Mirage IIIEA I-016 FAA, FROG Meteor Mk.4 C-019 FAA, AFX Canberra T.64 FAA
WIP: ITAL G.222A FUJ A-Q Skyhawk, AFX Bristol 170 Freighter, Bilek MiG-21 PFM, Toko An-74
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Revell?

Inlägg av Robin Nilsson »

Herr Katt skrev:
Andre B. skrev:Idag känns det som ingen längre känner till Jack Cousteau och Calypso. Av någon anledning så nämnar man varken hans namn eller fartygets namn längre. Eller är det någon som vill ha "betalt för det" tro?

http://www.revell.de/index.php?id=210&K ... 05101&sp=1

/ Andre
Cousteau var en pionjär i många fack: uppfann den moderna fridykar-luftregulatorn, lanserade natur- och vetenskapsdivulgation for den breda massa, naturdokumentärens och miljökampens nestor... Idag är hans efterträdare i alla dessa fält som "gör" nyheterna... men han nämns alltför sällan. Jag tror att några av hans misstag (som att stödja den franska statens undervattens-atombombprov i atollen Mururoa) :shock: och mindre "scandaler" i det personliga livet samt en "gamaktig" son med alltfor vidliftiga affarer baserade på efternamnet kom att fläcka hans namn for allmänheten... Sen hade han nackdelen att inte vara anglosaxare... ;)

Han fortjänas att minnas som mannen som öppnade och ökade intresset for havet och dess natur for den breda allmänheten. Hans dokumentärer bildade skola... och sportdykning idag skulle inte existera utan honom. Hans vetenskapliga arbete står i basen for dagens vetenskap i oceanografi, biologi och miljöforskning - hans metoder (med labutrustade fartyg där resan är inte endast en "samlande" av material) öppnade portarna till dagens många oceanografiska fartyg.

Han kommer alltid att finnas kvar i minnen av dessa som växte upp med hans dokumentärer på TV, som studerat oceanografi / marinbiologi / etc. och alla fridykare (idag miljoner människor over hela jordklotet) vars teknologiska och andliga far han är!

Ja - jag är fortfarande en fantast ! :D

Bilderna i inledningen till TV-programmen där Calypso fotograferats underifrån, flytande i "kristallklart" vatten fick mig att vilja bygga fartygsmodeller så jag kan tacka Cousteau för en del av mitt modellintresse. Har en fransk ritning till Calypso liggandes hemma, utseendet innan helikoperdäcket kom dit.
/ Robin

By the way:
"The last kit shows the PBY-6A version (kit no. H-576, copyrighted from 1976), which featured a different, bigger tail than the PBY-5A. This was the last variant of the Catalina, 175 were produced. This special Catalina was used by the Cousteau Society, lead by Jaques-Yves Cousteau and his son Philippe. The Cousteaus were exploring the seas with their vessel ‘Calypso’, production many films and television series. The Catalina was acquired to carry out more work and was modified with diving platforms beneath the blisters and a special interior. As with many civil PBYs, a streamlined ‘clipper bow’ substituted the bow turret. Sadly, Philippe Cousteau was killed in 1979 piloting the Catalina on the river Tagus near Lisbon, where the aircraft nosed over during a high speed taxi run to check for leaks.
"
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Revell?

Inlägg av Stefan S »

Några till lite ovanliga Revellsatser

Bild

707 från Revell-Kikoler

Bild

Har aldrig sett en sådan byggd :D

Kommer bilder på fler gamla Revellbyggsatser


Stefan
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Revell?

Inlägg av olindau »

En annan gammal Revellsats ( nyss återutgiven) är denna:

Bild

Det var den enda båtmodell som jag byggde i ungdomen, även den ansågs väldigt häftig.
Eftersom nu nostalgin verkar flöda så har jag inför byggdagen på Sjöhistoriska museét införskaffat den igen !
Så nästa lördag på Sjöhistoriska blir en högtidsdag.
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Skriv svar