Revell?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Mikael dBW
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 feb 2012, 09:09
Namn: Mikael de Bourg Wetterlund
Ort: Stockholm

Re: Revell?

Inlägg av Mikael dBW »

Min allra första modell var en Revell. En Ford 1932 i 1/32 som ingick i serien Highway Pioneers. Men det var pappa som byggde den, jag var knappt 6 år. Men på vanligt bilmanér så gick den att bygga i tre olika utföranden och jag fick välja vilket det skulle bli.

/Mikael
Göran NS
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:38
Ort: Eslöv

Re: Revell?

Inlägg av Göran NS »

Amen, va tusan. Utförsäljning av gamla modeller! Varför fick man inte reda på det? :D

Där sa du något Andreas, de är ju gjutna i temaklassen till hösten! Verkar som kartongmaterialet som Revell valde till dessa på 60 talet var idealiska för mögeltillväxt... Jag tror att de blev utgivna av Revell i England, som fanns då, detta dotterbolag är borta sedan ett antal år sedan, utgivningen i Europa sköts av Revell Germany nu vad jag förstår.


AndreasSamuelsson skrev:Ha! Vad roligt, jag köpte precis de här två byggsatserna på en utförsäljning av gamla byggsatser på Ängelholms flygmuseum!
Mina ser exakt lika sunkiga och halvt mögliga ut... :-)
Fokkern har copyright 1957 och kamelen 1958. Den här utgåvan är från 1969.
De måste ha varit fantastiska när de kom ut. De är kanske inte Wingnötter direkt, men de är kul att bygga! Jag håller på med Fokkern nu och tanken är självklart att båda ska vara med på C 4 Open och i temaklassen där...

Andreas
Göran NS skrev:Vem har inte byggt Revells gamla 1/28 modeller av klassiska WW1 plan. Byggde Camel:en i min späda ungdom och Spad:en för ett par år sen, ja den är egentligen inte färdig än :oops:
Har även införskaffat Fokker Dr1 och den mycket senare utgivna Fokker DVII.
Kommer ihåg att jag tyckte Camel:en var STOR och jättekul att bygga! När jag på senare år byggde Spad:en tyckte jag mest att den var jobbig med alla utskjutmärken på fel ställe mm.

Vad jag förstått så är modellerna från 50 talet och de dyker fortfarande upp i Revellkatalogen med jämna mellanrum än idag, är det de äldsta modeller som fortfarande säljs regelbundet??

Boxarten för 1/28 modellerna på 70 talet (eller var det 60 talet?) med de proffsbyggda modellerna tyckte jag var häftig.

Bild

Bild
Göran Nilsson Söderholm
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Revell?

Inlägg av Andre B. »

olindau skrev:Oh, den röda mustangen har en särskild plats i mitt hjärta.
Det var den vackraste av dem alla, penselmålad med klar röd humbrolfärg, en pärla.
Och vilken häftig mustang.

Döm om min förvåning när jag kom tillbaka till modellbyggandet 35 år senare och läste på nätet att den egentligen skulle varit grön och att det var den sunkigaste mustagnmodellen av dem alla.
Vilket elakt sätt att krascha min barndoms dröm ! Suck
Såg att Rebellen ville ha över 90 kronor för den gamla modellen. Har sett den för under 60 kronor på andra ställen och skulle ändå inte köpa den. Vet Rebell om vad för en Mustang de försöker sälja (eller lura på någon) ?

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar