Revell?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Revell?

Inlägg av Robin Nilsson »

Åhh ! Så vackert ! Den underbara standard-skalan 1:302, synd att det inte finns fler modeller i den skalan .....
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Revell?

Inlägg av Stefan S »

En av anledningarna till att jag gillar Revell är modeller som dessa :D

Bild

Stefan
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Revell?

Inlägg av Stefan S »

Mer fin boxart

Bild
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Revell?

Inlägg av Stefan S »

Revell har tillverkat lite olika saker genom åren. I 1962 års katalog fanns dessa trevliga saker

Bild

Bild


Stefan
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Revell?

Inlägg av Andre B. »

Får mig att tänka på en viss Baron med en väldigt ovanlig kompressormatad, femvingad fokker... ;-)

http://www.theaerodrome.com/forum/model ... ecker.html

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Revell?

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Ha! Vad roligt, jag köpte precis de här två byggsatserna på en utförsäljning av gamla byggsatser på Ängelholms flygmuseum!
Mina ser exakt lika sunkiga och halvt mögliga ut... :-)
Fokkern har copyright 1957 och kamelen 1958. Den här utgåvan är från 1969.
De måste ha varit fantastiska när de kom ut. De är kanske inte Wingnötter direkt, men de är kul att bygga! Jag håller på med Fokkern nu och tanken är självklart att båda ska vara med på C 4 Open och i temaklassen där...

Andreas
Göran NS skrev:Vem har inte byggt Revells gamla 1/28 modeller av klassiska WW1 plan. Byggde Camel:en i min späda ungdom och Spad:en för ett par år sen, ja den är egentligen inte färdig än :oops:
Har även införskaffat Fokker Dr1 och den mycket senare utgivna Fokker DVII.
Kommer ihåg att jag tyckte Camel:en var STOR och jättekul att bygga! När jag på senare år byggde Spad:en tyckte jag mest att den var jobbig med alla utskjutmärken på fel ställe mm.

Vad jag förstått så är modellerna från 50 talet och de dyker fortfarande upp i Revellkatalogen med jämna mellanrum än idag, är det de äldsta modeller som fortfarande säljs regelbundet??

Boxarten för 1/28 modellerna på 70 talet (eller var det 60 talet?) med de proffsbyggda modellerna tyckte jag var häftig.

Bild

Bild
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Revell?

Inlägg av Stefan S »

Göran NS skrev:Vem har inte byggt Revells gamla 1/28 modeller av klassiska WW1 plan. Byggde Camel:en i min späda ungdom och Spad:en för ett par år sen, ja den är egentligen inte färdig än :oops:
Har även införskaffat Fokker Dr1 och den mycket senare utgivna Fokker DVII.
Kommer ihåg att jag tyckte Camel:en var STOR och jättekul att bygga! När jag på senare år byggde Spad:en tyckte jag mest att den var jobbig med alla utskjutmärken på fel ställe mm.

Vad jag förstått så är modellerna från 50 talet och de dyker fortfarande upp i Revellkatalogen med jämna mellanrum än idag, är det de äldsta modeller som fortfarande säljs regelbundet??

Boxarten för 1/28 modellerna på 70 talet (eller var det 60 talet?) med de proffsbyggda modellerna tyckte jag var häftig.

Bild

Bild
Tror inte dom, är äldst, USS Arizon är nog äldre och den finns nästan alltid med i Revell USA katalogen. Och deras klassiska bogserbåt kom redan 1956. Finns en del till gamla Revellbuyggsatser som brukar återkomma då och då.

Stefan
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Revell?

Inlägg av Stefan S »

En mycket ovanlig Revell modell. Betalade runt 100:- för den för lite över 20 år sedan.

Bild

Hittade en till salu

http://www.oldmodelkits.com/index.php?detail=14901 :shock:


Stefan
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Revell?

Inlägg av Andre B. »

Jösses Stean! Den Revell modellen såg kul ut. Var markfordon och allt i samma skala som modellen? Ja, vilken skala är modellen i? *ler*

Gama USS Arizona kommer jag ihåg. Byggde den någon gång i slutet på 70-talet. Skulle gärna bygga USS Arizona igen. Fast kanske helst i en annan skala... ;-)

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Revell?

Inlägg av Stefan S »

Skalan är 1/122 och alla markfordon är med. En kul detalj är att alla delarna är lossknipsade från gjutstammarna och ligger i små plastpåsar.


Stefan
Skriv svar