Revell?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Revell?

Inlägg av Andre B. »

Vi började med Airfix och fortsatte med Frog. Vad för minnen har vi med Revell?
Med vänlig hälsning. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Revell?

Inlägg av Snussugen »

Minns att jag avskydde deras lim & färger. Minns inte om jag byggt något av deras kits... börjar nog bli senil. :D
Live & let dry.
AndersN

Re: Revell?

Inlägg av AndersN »

Ooh Costeaus forskningsfartyg, Calypso eller vad hette det?
Revell (50/50 med Hasegawa) orsakade även mitt intresse för skalan 1/32 med bl.a en härlig Ju 87B med en röd/vit orm längs kroppen, Stukan fick dock behålla sin mjölkvita plastfärg :)

Anders
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Revell?

Inlägg av Andre B. »

Själv så fastnade jag väl mest för Revell's alla fartyg även om man inte så ofta såg dem. Har också byggt Costeau's Calypso. Älskade den med sin helikopter, ubåtar, dykare och annat! :-)

Har byggt Hornet med apollocapseln vilket var en annan rätt tidstypisk upplevelse. Det var ju inte långt efter månlandningarna. Den första fartygsmodellen var annars USS Pennsylvania. Men jag retade mig på storleksskillnaden (skalaskillnaden). Den var ju en pygme liksom USS Franklin bredvid Airfix hood och Bismark. På samma sätt var USS Hornet en jätte. Vad var (är) det för fel på 1/600... ?

Ett "historiskt" skepp var HMS Beagle som Darwin seglade med (visst lärde man sig historia av modellbygge). Ett annat deras vikingaskepp. Två trevliga fartyg annars var SS Brasilia, SS Titanic (givetvis) och MS Ben Ledi (fast jag döpte om och målade Ben Ledi som Tran's Mirraboka)...

När det gäller flyg var det rätt tunt. Vet att jag byggde en Me 110 i 1/72 men har ett minne av en Heinkel. Finns även ett minnne av en Mustang i 1/144. Sen byggde jag knappt något från Revell på tjugo år. Var först med deras nya modeller av Me 262 och He 177 som jag omvärderade Revell...

Färgerna har jag aldrig tyckt om. Märkligt är att deras enamelfärger är lättare att köpa nu idag än förr. Fast det borde vara akrylen som säljs idag. Men när deras lim på flaska med pensel kom fastnade jag direkt. Fick den från släktingar i Tyskland då det inte gick att köpa här i Sverige.

/ Andre
Senast redigerad av Andre B. den 28 jan 2014, 16:51, redigerad totalt 1 gånger.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Revell?

Inlägg av Robin Nilsson »

Cutty Sark, Thermopylae (aldrig färdig, blev varmvatten i Högdalenverket för några år sedan), USS Constitution samt Typ VII C i skala 1:125. Segelfartygen har jag skaffat 1:96 utgåvorna av för att bygga större den här gången :-) Ett knippe ubåtar och en korvett i skala 1/72 samt diverse 1/35 som ligger och väntar på "rätt tillfälle" finns också
Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

Re: Revell?

Inlägg av Per.V »

Var det Revell som gjorde månlandaren, för den minns jag att jag knåpade med.
Per Vildarve. Gotland
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Revell?

Inlägg av Stefan S »

Revell har gjort mycket trevligt genom åren :)

Bild

Min pappa byggde mycke Revellmodeller på 50-talet och jag har kvar nästan alla av dom fortfarande. Deras boxart på 50-talet var ju fantastisk .

Har själv bygs en massa Revell genom åren och det är nog en av mina favorittillverkare nuförtiden, man har en förmåga att komma med oväntade modeller som t ex Hasegawa helt saknar.


Stefan
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Revell?

Inlägg av Andre B. »

Får hålla med om att boxarten var fantastisk. Många timmar lades ner på att drömma om modellerna man såg i katalogen. Modeller man tyvärr sällan såg i butiken...

Det är bättre idag. Gillar deras ubåtar, E-båtar liksom deras nyare flygplan. Från Fokker Dr.I till He 177. Och tittar man på vad Revell ger ut under året så är variationen större än de flesta andra. Men ägarbytet oroar...

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
revonn88
Inlägg: 306
Blev medlem: 13 maj 2013, 17:13
Namn: per hammargård

Re: Revell?

Inlägg av revonn88 »

gillar att sitta å pyssla med revells 1/72 pansar, finns mycket att välja mellan å priset i helt klart överkomligt
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Revell?

Inlägg av Knajd »

Minns deras första Gripen... vilket klappmongo till modell. Redan som liten såg jag klart att den inte stämde med verkligheten. Jag försökte bygga deras MiG-31:a men jag gav upp halvvägs-

Till nutiden. Deras pansarmodeller är fina och klart prisvärda och en dag skulle jag vilja testa deras F-16 som ska vara riktigt bra.
Skriv svar