Hood 1/200

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Hood 1/200

Inlägg av Lurifax »

Robin Nilsson skrev:Varför tänka så smått ? Gör som jag, ska det drömmas så slå på stort och dröm om 1/72. Härliga 4,75 meter flygdäck med drösvis av flygplan, det vore väl nåt ! 1/200 blaha blaha ;-)

1/72!? Mes-skala.

1/10 är det som gäller:
http://www.gunjap.net/site/?p=70906

F ö tippar jag att det kommer en (ny) Yamato i 200-skalan snart. Tillsammans med Bismarck, Iowa och Hood så är hennes klass de mest kända. Vad som talar emot det är att byggarna på hemmamarknaden inte direkt är bortskämda med stora ytor i bostaden.
holst

CU@C4
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Hood 1/200

Inlägg av Robin Nilsson »

Lite synd att de inte fått med strukturen på bordläggningen på en så stor modell som skala 1/10.
Det jag tycker är synd är att 1/200 modellerna inte får med däcksbukten, den ska synas i den skalan ....
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Hood 1/200

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jag blir så förb.....!
Varenda bildad människa vet ju att det alla modellbyggare (läs jag) längtar efter är italienska kryssare från VK i 1:350 och tyska slagkryssare från VK1 i samma skala.

Bolzano, Emmanuelle Filiberto Duca d'Aosta, Guiseppe Garibaldi, Duca Degli Abruzzi, Von der Tann, Derfflinger, Lütsow för att inte tala om den aldrig färdigställs Mackensen. Nu snackar vi What if. AAAAAH!

Enda förmildrande omständigheten är att Henrik faktiskt får ihop såna därna slagskepp i 1:200.

Uffe
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Hood 1/200

Inlägg av Henrik R »

Jag kan hålla med dig Uffe om att hela tiden göra modeller av "dussinfartyg" känns fel då marknaden och inte minst byggarna har gjort dessa de sista 30 åren.
Varför inte göra något nytt. Man behöver inte lägga allt krut på att släppa fartyg i 1/200 skalan. Man kan faktiskt kompromissa och kanske släppa 1 eller 2 i 200 och kanske skapa fler udda modeller i 1/350.
ALLA nöjda!

Nåväl. För egen del tycker jag det är rätt behagligt att bygga dessa giganter. En klar fördel är ju att jag har plats för dem,även om det inte är hemma. För plats måste man ha.
Jag inser ju att 1/200 fartyg är hyllvärmare. Ingen normal människa bygger fartyg i 1/200 :-)
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Hood 1/200

Inlägg av denstore »

Det kommer ett par rätt roliga fartyg i 1/350 i år, så jag känner inte något enormt behov av att pressa fram fler. Men visst, lite mer VK1 skulle vara kul.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Hood 1/200

Inlägg av Ulf Lundberg »

denstore skrev:Det kommer ett par rätt roliga fartyg i 1/350 i år, så jag känner inte något enormt behov av att pressa fram fler. Men visst, lite mer VK1 skulle vara kul.
Vilka?
Jag är nyfiken?
Uffe
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Hood 1/200

Inlägg av denstore »

Ulf Lundberg skrev:
denstore skrev:Det kommer ett par rätt roliga fartyg i 1/350 i år, så jag känner inte något enormt behov av att pressa fram fler. Men visst, lite mer VK1 skulle vara kul.
Vilka?
Jag är nyfiken?
Uffe
USS Texas och New York är utlysta.
Jag var måttligt intresserad från början, men när jag började läsa in mig på dem, så tog suget fart.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Hood 1/200

Inlägg av Lars Befring »

en liten bild som visar några båtar som vi har pratat om:

Bild

dom flesta har jag hittat på den superba shipbucket
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Skriv svar