Mycket tveksamt. Lärde mig nyligen att jänkarna har en strikt kalendertidsstyrd livslängd på landningsställ. På C-135-familjen t.ex. är den 10 år, sedan kasseras de och ersätts med nya, oberoende av antalet genomförda starter och landningar. Engelsmännen däremot går efter antalet starter och landningar. Detta har nu ställt till problem (bara ett av många liknande) med de begagnade RC-135 som de precis har köpt från USA. Antalet cykler finns inte dokumenterat i USA, så detta och andra ej fullständigt dokumenterade modifieringar på dem genom åren, innebär att brittiska luftfartsmyndigheten inte kan utfärda luftvärdighetsbevis för dem. Det innebär att de för närvarande är belagda med flygförbud, och någon ljusning på detta verkar i dagsläget avlägsen.Janne.S skrev:Har de återanvänt F-14 landningsställen?
Äntligen en X-47B i rätt skala
-
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
- Ort: Järfälla
Re: Äntligen en X-47B i rätt skala
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Rule Britannia!
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: Äntligen en X-47B i rätt skala
och britterna kan givetvis inte ta till den enkla åtgärden att byta ställen och sen börja räkna starter och landningar .... köpa flygplan för en massa kosing går an men de extra pengarna till ställen saknas. De får väl finansiera ställen med besparingen i flygbränsle medan maskinerna står på marken .....
Måste de översätta alla märkningar, etiketter och manualer till "the Queens English" också ?? Kan ju f-n flyga ett plan med ord som stavats med 'z' istället fär 's' ......
/ Robin
Måste de översätta alla märkningar, etiketter och manualer till "the Queens English" också ?? Kan ju f-n flyga ett plan med ord som stavats med 'z' istället fär 's' ......
/ Robin
Re: Äntligen en X-47B i rätt skala
Har inte varje maskin en loggbok där varje flygning resp service innan och efter är dokumenterad?
/ Andre
/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Äntligen en X-47B i rätt skala
Klart dom har använt F-14 ställ till X-47:an, det är Grumman som byggt båda. För att dra ner utvecklingskostnaden har man tagit ett befintligt ställ som man vet klarar kraven och är certifierade. Dock har man nog nytillverkat ställen så dom kommer inte från skrotade Tomcats.
/Tobbe
/Tobbe