Problem med synen?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Problem med synen?

Inlägg av Andre B. »

Har åldern eller andra problem med synen påverkat ert modellbyggande på något sätt och vad har ni gjort åt det?
Själv så har åldersförsämringen gjort att jag är beroende på bra ljus på ett helt annat sätt än förut. Det gör tyvärr ofta att jag inte känner för att bygga när förhållandena inte är optimala avseende ljus och arbetsställning. Tack och lov så finns det andra aspekter inom den här hobbyn utöver byggandet. Men det känns lite ledsamt att man inte bygger lika mycket som förr på grund av synen...

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

Re: Problem med synen?

Inlägg av Per.V »

Åldern/synen har gjort att bra belysning, läsglasögon styrka 4+, pannlupp och lampa med förstoringsglas har blivit nödvändigt.
Per Vildarve. Gotland
Fredrik_B
Inlägg: 95
Blev medlem: 15 jul 2012, 09:53
Ort: Sollentuna

Re: Problem med synen?

Inlägg av Fredrik_B »

Mina erfarenheter säger att nedsatta kroppsliga förutsättningar kan kompenseras till stor del med rätt ljus, verktyg, kvalitet/passform på grundmodell, förstoringshjälpmedel, snabbtorkande lim mm. Det hjälper också att inse att saker tar längre tid, blir det fel så får man göra om.

Det kan dock vara svårt att kompensera helt så det handlar även om att acceptera sina förutsättningar och anpassa målen därefter, exempelvis skippa de sista små PE-delarna. Kan man inte ändra sina mål så blir det nog tungt och svårt att i fortsättningen ha roligt med denna hobby.

Lycka till med byggandet.
/Fredrik B
Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre. - Nalle Puh
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: Problem med synen?

Inlägg av Hobby-Importen »

Misstänker att jag bidrog till inspiration till tråden... :D
Fast nu ar jag ursäkt för att gnöla, för lite problem har jag väl
haft, en glaskroppsavlossning, starroperationer på bägge ögonen,
glaukom på ett öga med blinda fläckar och fem näthinneavlossningar,
tre av dom sedan mitten av november och har nu ett öga fullt av silikonolja
i minst sex månader framåt.
Men jag bygger igen, försöker göra lite varje dag för att träna avståndsbedömningen,
och det är faktiskt kul. :D Att jag har brytningsfel som omöjliggör att se raka saker
är en utmaning, (fast dekalisering är en hög tröskel.) :( Kräver starkt ljus och jag har
mitt hyfsat fungerande öga inställt på 30 centimeter vilket gör att jag antagligen ser
Jättefånig ut med näsan i modellen. Tappade delar är fetkörda om ingen unge är nära...

På det stora hela, kan synförsämringen rädda mitt modellbyggande! Jag klarar inte
fotoets (utom bälten och möjligen instrumentpanel), inga avancerade konverteringar
eller en massa resin (möjligen någon stol eller raket) och ser det för Hin Håligt ut, så
backar jag bara med huvudet så ser jag det inte!
Kanske bygglädjen påverkas av att man har näsan tre decimeter från limmet..? :lol:

Jens
Daedalus Models
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Problem med synen?

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag klarar mig bra med vanliga läsglasögon.

Dock märker jag när jag inte har byggt på ett tag att det är svårt att se, men efter en stund försvinner det? Och vid regelbundet byggande är det obefintligt?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Problem med synen?

Inlägg av Sten Ekedahl »

Läsglasögon styrka 3,5+, pannlupp och lampa med förstoringsglas har blivit mina lösningar också.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Problem med synen?

Inlägg av Robin Nilsson »

De flesta av oss kan nog räkna sig lyckliga att våra synproblem är såpass lindriga att läsglasögon av lagom styrka och eventuellt pannlupp kan lösa problemen. Trötthet kan också påverka saken så det gäller att få tillräckligt med sömn ...
/ Robin
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Problem med synen?

Inlägg av SvenYoung »

För ca ett år sedan insåg jag att synen har försämrats, men inte värre än att pannlupp fungerar utmärkt.

Har inte testat läsglasögon, skall prova det också.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Skriv svar