Sida 1 av 2

Glömde blytyngden i nosen tror jag ...

Postat: 21 jan 2014, 11:26
av Robin Nilsson
Bild

Re: Glömde blytyngden i nosen tror jag ...

Postat: 21 jan 2014, 11:33
av revonn88
händer mig allt för ofta xD

Re: Glömde blytyngden i nosen tror jag ...

Postat: 21 jan 2014, 11:43
av Lars Befring
Bild

och fix:

Bild

Re: Glömde blytyngden i nosen tror jag ...

Postat: 21 jan 2014, 11:48
av revonn88
Lars Befring skrev:Bild

och fix:

Bild

haha intressant nog står min p39 just så med ett oljefat under röven

Re: Glömde blytyngden i nosen tror jag ...

Postat: 21 jan 2014, 11:52
av Robin Nilsson
behöver aldrig blytyngd
Bild

Re: Glömde blytyngden i nosen tror jag ...

Postat: 21 jan 2014, 11:56
av revonn88
nej men däremot en pilot med mer dårskap och ren idioti än en monty python film

Re: Glömde blytyngden i nosen tror jag ...

Postat: 21 jan 2014, 12:12
av Robin Nilsson
det krångliga var tydligen att landa, resten gick rätt smidigt, landa genom att titta i backspegeln ...

Re: Glömde blytyngden i nosen tror jag ...

Postat: 21 jan 2014, 14:09
av Björn Fransson
Canberra hade faktiskt tyngder i nosen på riktigt. Och det gäller säkert flera andra maskiner också. Men just vad gäller Canberran är det fullt begripligt att det behövdes extra stöd, den som i likhet med mig byggt några sådana vet att det krävs halva förrådet av tyngder för att få den att vippa över åt rätt håll. Maken till en för modellbyggare hopplöst placerad tyngdpunkt får man leta efter.

Re: Glömde blytyngden i nosen tror jag ...

Postat: 21 jan 2014, 14:20
av kallenordlund
Ryssarnas Iljushin 62 hade också en alldeles utmärkt tyngdpunkt...så länge planet var fullastat med pax och bagage. Passagerarna måste gå av i rätt ordning och bagaget måste lämnas till sist för att den inte skulle sätta sig på baken. Turligt nog hade den ett stödhjul längst bak i stjärten som användes vid taxning, lastning och lossning.

Re: Glömde blytyngden i nosen tror jag ...

Postat: 21 jan 2014, 14:48
av Björn Fransson
kallenordlund skrev:Ryssarnas Iljushin 62 hade också en alldeles utmärkt tyngdpunkt...så länge planet var fullastat med pax och bagage. Passagerarna måste gå av i rätt ordning och bagaget måste lämnas till sist för att den inte skulle sätta sig på baken. Turligt nog hade den ett stödhjul längst bak i stjärten som användes vid taxning, lastning och lossning.
Stödhjulet var dessutom en fascinerande smal historia. Ser inte så värst stabilt ut.

Bild